Wyniki Santander Leasing
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje ZPL w 2020 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 70 mld zł (-10,1 proc. r/r). Na tym tle dużo lepiej wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości 5,3 mld zł (+1,2 proc. r/r) i odnotowując ponadrynkowe wzrosty w finansowaniu całego segmentu pojazdów oraz wybranych kategoriach maszyn i urządzeń.
− Covid-19 był głównym wyzwaniem poprzedniego roku i pozostanie nim także w 2021 jeśli chodzi o wpływ na kondycję polskiej gospodarki. Zatem osiągane przez branżę leasingową wyniki z oczywistych względów korelujemy bezpośrednio ze spadkiem polskiego PKB, który spadł o 2,8 proc. w zeszłym roku, przy jednoczesnej redukcji poziomu inwestycji. Z drugiej strony pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał chociażby eksport, który zaskoczył pozytywnie w 2020 r. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców na rynek UE konsumpcyjnych dóbr trwałych, działalność eksportowa polskich firm odżyła w zeszłym roku szybciej niż w innych krajach UE - podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Pomimo ujemnej za 2020 r. dynamiki całej branży leasingowej i otoczenia gospodarczego, Santander Leasing wypadł znakomicie, gdyż odnotowaliśmy wzrost o ponad 1 proc. r/r przy zachowaniu dodatnich wskaźników r/r w strategicznych dla nas segmentach rynku – dodaje.
Pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony
Według danych ZPL za 2020 r. rynek leasingu drugi rok z rzędu odnotował ujemne wskaźniki jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów. Branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t. o łącznej wartości 33,3 mld zł, co stanowiło wynik -5,7 proc. r/r. oraz pojazdy ciężkie o łącznej wartości 12,5 mld zł, przy dynamice na poziomie -26,8 proc. r/r. Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo pozytywnie rejestrując wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +5,6 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji prawie 2,9 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+13,2 proc. r/r) przy wartości prawie 1,9 mld zł, ciężarowych (+21,5 proc. r/r) i wartości prawie 500 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (prawie +47 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 350 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w 2020 r. wartość prawie 164 mln zł, co oznacza wzrost o 19 proc. r/r – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Z tego względu na początku lutego zdecydowaliśmy się na przedłużenie naszej promocyjnej oferty finansowania pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5t - elektrycznych 100 proc. oraz aut hybrydowych 102 proc. – dodaje.
Maszyny i urządzenia w wybranych kategoriach odporne na kryzys
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował również ujemną dynamikę -5 proc. r/r i wartość ponad 20 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing, który od lat umacnia swoją pozycję w tym segmencie są realizowane inwestycje w maszyny rolnicze, gdzie dynamika finansowania za cały 2020 r. osiągnęła poziom +11,6 proc. r/r (ponad 1 mld zł), maszyny i urządzenia do obróbki metali +9,6 proc. r/r (330 mln zł) oraz maszyny dla przemysłu spożywczego +24,7 proc. r/r (90 mln zł).
Jak wskazują analitycy Santander Bank Polska po wciąż słabym I kwartale spodziewamy się silniejszego ożywienia gospodarki w II poł. 2021 r. po tym jak masowe szczepienia osłabią obawy o kolejne fale pandemii.
- Konsekwencje i spadek inwestycji w wybranych sektorach gospodarki będą miały niestety nadal na przestrzeni najbliższych miesięcy swoje konsekwencje dla rynku leasingu. Co nie zmienia faktu, że w naszym przypadku konsekwentnie będziemy realizowali plany związane ze stałym rozwojem oferty finansowania kluczowych dla nas segmentów rynku. O wynikach będą decydowały przyszłe wskaźniki dotyczące poziomu produkcji przemysłowej, umiejętne wykorzystanie zdolności produkcyjnych polskich firm, a w tym aktywność sektora prywatnego oraz popyt krajowy, gdzie konsumpcja będzie najsilniejszym motorem ożywienia gospodarczego – podsumowuje Jakub Poręcki.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.