Wyniki Santander Leasing
Attention Marketing
Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje ZPL w 2020 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 70 mld zł (-10,1 proc. r/r). Na tym tle dużo lepiej wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o wartości 5,3 mld zł (+1,2 proc. r/r) i odnotowując ponadrynkowe wzrosty w finansowaniu całego segmentu pojazdów oraz wybranych kategoriach maszyn i urządzeń.
− Covid-19 był głównym wyzwaniem poprzedniego roku i pozostanie nim także w 2021 jeśli chodzi o wpływ na kondycję polskiej gospodarki. Zatem osiągane przez branżę leasingową wyniki z oczywistych względów korelujemy bezpośrednio ze spadkiem polskiego PKB, który spadł o 2,8 proc. w zeszłym roku, przy jednoczesnej redukcji poziomu inwestycji. Z drugiej strony pozytywny wpływ na gospodarkę i rynek leasingu miał chociażby eksport, który zaskoczył pozytywnie w 2020 r. Biorąc pod uwagę fakt, że Polska jest jednym z wiodących dostawców na rynek UE konsumpcyjnych dóbr trwałych, działalność eksportowa polskich firm odżyła w zeszłym roku szybciej niż w innych krajach UE - podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. – Pomimo ujemnej za 2020 r. dynamiki całej branży leasingowej i otoczenia gospodarczego, Santander Leasing wypadł znakomicie, gdyż odnotowaliśmy wzrost o ponad 1 proc. r/r przy zachowaniu dodatnich wskaźników r/r w strategicznych dla nas segmentach rynku – dodaje.
Pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony
Według danych ZPL za 2020 r. rynek leasingu drugi rok z rzędu odnotował ujemne wskaźniki jeśli chodzi o dynamikę finansowania pojazdów. Branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t. o łącznej wartości 33,3 mld zł, co stanowiło wynik -5,7 proc. r/r. oraz pojazdy ciężkie o łącznej wartości 12,5 mld zł, przy dynamice na poziomie -26,8 proc. r/r. Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo pozytywnie rejestrując wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +5,6 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji prawie 2,9 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+13,2 proc. r/r) przy wartości prawie 1,9 mld zł, ciężarowych (+21,5 proc. r/r) i wartości prawie 500 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (prawie +47 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 350 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w 2020 r. wartość prawie 164 mln zł, co oznacza wzrost o 19 proc. r/r – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający rynku małych i średnich przedsiębiorstw Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Z tego względu na początku lutego zdecydowaliśmy się na przedłużenie naszej promocyjnej oferty finansowania pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5t - elektrycznych 100 proc. oraz aut hybrydowych 102 proc. – dodaje.
Maszyny i urządzenia w wybranych kategoriach odporne na kryzys
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w segmencie maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował również ujemną dynamikę -5 proc. r/r i wartość ponad 20 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing, który od lat umacnia swoją pozycję w tym segmencie są realizowane inwestycje w maszyny rolnicze, gdzie dynamika finansowania za cały 2020 r. osiągnęła poziom +11,6 proc. r/r (ponad 1 mld zł), maszyny i urządzenia do obróbki metali +9,6 proc. r/r (330 mln zł) oraz maszyny dla przemysłu spożywczego +24,7 proc. r/r (90 mln zł).
Jak wskazują analitycy Santander Bank Polska po wciąż słabym I kwartale spodziewamy się silniejszego ożywienia gospodarki w II poł. 2021 r. po tym jak masowe szczepienia osłabią obawy o kolejne fale pandemii.
- Konsekwencje i spadek inwestycji w wybranych sektorach gospodarki będą miały niestety nadal na przestrzeni najbliższych miesięcy swoje konsekwencje dla rynku leasingu. Co nie zmienia faktu, że w naszym przypadku konsekwentnie będziemy realizowali plany związane ze stałym rozwojem oferty finansowania kluczowych dla nas segmentów rynku. O wynikach będą decydowały przyszłe wskaźniki dotyczące poziomu produkcji przemysłowej, umiejętne wykorzystanie zdolności produkcyjnych polskich firm, a w tym aktywność sektora prywatnego oraz popyt krajowy, gdzie konsumpcja będzie najsilniejszym motorem ożywienia gospodarczego – podsumowuje Jakub Poręcki.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.