Newsy

Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

2025-05-22  |  06:20
Mówi:Andreas Marschner
Funkcja:wiceprezes ds. globalnych usług inżynieryjnych i zrównoważonego rozwoju działalności
Firma:Amazon

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

– Jest wiele sposobów na to, aby robotyka i AI wspomagały nas w aspekcie zrównoważonego rozwoju. Jednym z oczywistych elementów jest uczenie się tego, jak magazynować produkty możliwie najbliżej klienta, aby zmniejszyć odległości i udostępniać towary w krótkim czasie, czego oczekują od nas klienci – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Andreas Marschner, wiceprezes ds. globalnych usług inżynieryjnych i zrównoważonego rozwoju działalności w Amazon.

Niedawno Amazon ogłosił, że w latach 2021–2025 zainwestował ponad 700 mln euro w technologię centrów dystrybucji w całej Europie. Inwestycja pozwoliła na wprowadzenie szeregu innowacyjnych rozwiązań, których celem jest stworzenie bezpieczniejszego środowiska pracy i umożliwienie szybszych dostaw do klientów. W ostatnich latach firma zautomatyzowała fizyczne, powtarzalne zadania w centrach realizacji zamówień. W efekcie powstała flota 750 tys. robotów przemysłowych, które współpracują z pracownikami.

To m.in. robot Sequoia, który porządkuje przestrzeń magazynową i grupuje produkty tak, by były one łatwiej dostępne dla pracowników kompletujących zamówienie, a także Titan, który służy do przenoszenia dużych, nieporęcznych przedmiotów. Amazon wdrożył też innowacyjny system pakowania, służący produkcji toreb papierowych dostosowanych do konkretnego zamówienia. Specjalnymi czujnikami mierzy on wymiary zamówienia, a następnie tworzy dopasowane opakowanie z trwalszego papieru odpornego na warunki atmosferyczne.

– Nasi klienci chcą, aby produkty docierały do nich w doskonałym stanie, co oznacza, że musimy chronić je podczas podróży na wielu płaszczyznach. Wymagane opakowania z czasem przeszły dość dużą ewolucję. Od 2015 roku udało nam się obniżyć zapotrzebowanie na opakowanie na pojedynczy produkt aż o 43 proc., co przekłada się na oszczędność ponad 3 mln ton materiału opakowaniowego. Przeszliśmy na materiały z recyklingu już dość dawno i wycofaliśmy wszelkie plastikowe opakowania – wskazuje Andreas Marschner.

Amazon zmodernizował ok. 120 takich maszyn w ponad 20 centrach logistycznych w USA, eliminując konieczność zużycia tylko w ubiegłym roku ponad 130 mln plastikowych toreb. Ogłosił, że wdraża zaawansowaną technologię automatycznego pakowania w całej europejskiej sieci. Ponad 70 z tych maszyn zostanie zainstalowanych w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i Hiszpanii do końca tego roku, a kolejne – do 2027 roku. W ubiegłym roku firma informowała, że połowa przesyłek w Europie jest już dostarczana bez pudełka, w zredukowanym, nadającym się do recyklingu opakowaniu, takim jak papierowa torba lub tekturowa koperta lub – w przypadku ponad miliarda przesyłek od 2019 roku – bez żadnego dodatkowego opakowania w ramach programu Amazon Ships in Product Packaging.

– Kluczowym aspektem na drodze ku zrównoważonemu rozwojowi jest dopasowanie opakowania do rozmiaru produktu. Początkowo mieliśmy tylko kilka rozmiarów opakowań, tymczasem dziś chcemy pokazać, że jesteśmy w stanie zasadniczo dostosować nasze rozmiary opakowań do wymiarów produktu, co pozwala ograniczyć całkowitą przestrzeń zajmowaną przez dany produkt w łańcuchu transportowym. Jest to jeden z głównych elementów dekarbonizacji naszych procesów, bo opakowania również pozostawiają swój ślad węglowy – mówi wiceprezes Amazon. – Chcemy też współpracować z dostawcami, aby wdrożyć rozwiązania, które nie wymagają dodatkowego opakowania poza opakowaniem samego produktu. Inwestujemy więc we wszystkie te elementy, aby torować sobie drogę do dekarbonizacji również w części opakowaniowej naszego łańcucha logistycznego.

Aby ograniczyć ślad węglowy, Amazon inwestuje też w zero- i niskoemisyjną flotę pojazdów. Na dekarbonizację i elektryfikację swojej sieci transportowej w Europie przeznaczył 1 mld euro. Ma to pomóc w osiągnięciu zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich operacjach do 2040 roku.

Nasza flota zeroemisyjna obejmuje różne pojazdy: od rowerów cargo po czterdziestotonowe ciężarówki. Tak to wygląda w Europie, ale podobnie jest też w USA czy Indiach, gdzie wciąż powiększamy naszą flotę niskoemisyjną i zeroemisyjną. Koniecznym warunkiem skalowalności jest to, aby każde z tych rozwiązań było konkurencyjne wobec tych klasycznych emisyjnych, spalinowych – mówi Andreas Marschner.

Do tej pory w sieci transportowej w całej Europie Amazon wdrożył ponad 3,5 tys. elektrycznych furgonetek dostawczych. Dla wsparcia dostaw w gęsto zaludnionych obszarach miejskich w 45 miastach europejskich powstało ponad 60 centrów mikromobilności, które umożliwiają bezemisyjne dostawy – pieszo lub przy użyciu elektrycznych rowerów cargo. W efekcie w ubiegłym roku Amazon dostarczył ponad 200 mln paczek w całej Europie za pomocą pojazdów elektrycznych i ręcznych, w tym elektrycznych furgonetek, rowerów elektrycznych, motorowerów elektrycznych i wózków. Firma planuje zwiększenie tej liczby do 350 mln rocznie.

Nasz transport dalekobieżny to zdecydowanie obszar o największych emisjach dwutlenku węgla, a zarazem taki, gdzie ich redukcja jest największym wyzwaniem. Udało nam się już znacznie przyspieszyć nasze postępy na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy oraz w segmencie środkowym. Nawiązaliśmy także współpracę z szeregiem różnych start-upów, aby poczynić szybsze niż dotąd postępy, również w segmentach transportu dalekobieżnego – wymienia wiceprezes Amazon.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Targi Bezpieczeństwa

Polityka

Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności

Polska prezydencja zapewniła Unii Europejskiej stabilną pozycję polityczną i ekonomiczną – podkreśla wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, który przyjechał do Warszawy na Konferencję Komisji do Spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej (COSAC). W trakcie sesji plenarnej podkreślono, że do tej pory udało się przyjąć szereg inicjatyw, z których najważniejsze są te z obszaru obronności. Niebawem stery w Radzie UE przejmie Dania, która zdaniem polityków powinna wśród priorytetów postawić ponownie na kwestie bezpieczeństwa, ale też szukanie nowych partnerów handlowych w związku z polityką gospodarczą Stanów Zjednoczonych.

Konsument

ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach

W odpowiedzi na postulaty organizacji pracodawców i związków zawodowych ZUS oficjalnie zatwierdził katalog standardów dotyczących dofinansowania posiłków pracowniczych. Po stronie pracodawcy ogranicza to formalności do minimum – świadczenia żywieniowe mogą być wyłączone z ZUS do kwoty 450 zł miesięcznie pod warunkiem, że firma wdroży określone rozwiązania. Z kolei dla pracowników oznacza to odczuwalne wsparcie domowego budżetu.

Transport

Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa

W I kwartale br. na polskich drogach było bezpieczniej niż rok wcześniej, ale wciąż jest jeszcze wiele do poprawy – wynika z danych Policji. W poprawę bezpieczeństwa na drogach angażuje się Bolt, organizując szkolenia dla partnerów flotowych firmy, z których finalnie skorzystają kierowcy taksówek. Cykl zajęć poprowadzą eksperci Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Bolt podkreśla, że działania na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym to element wartego 100 mln euro globalnego programu inicjatyw na rzecz poprawy bezpieczeństwa przejazdów zamawianych przez aplikację firmy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.