Wyniki Santander Leasing - wzrost o 8 proc. r/r w segmencie maszyn i urządzeń
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje ZPL w pierwszym półroczu 2022 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 41,6 mld zł (-2,8 proc. r/r). Na tle rynku przyzwoicie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o łącznej wartości 3,2 mld zł (-2,7 proc r/r) i odnotowując przy tym spory wzrost w całym segmencie maszyn i urządzeń (+8 proc. r/r).
Na wyniki branży leasingowej w dalszym ciągu mają wpływ duże trudności w dostępności przedmiotów, komponentów do nich oraz surowców.
- Za nami trudne i pełne wyzwań 6 miesięcy. Po zeszłorocznym wzroście rynek leasingu wyhamował. Widzimy spowolnienie prawie we wszystkich głównych kategoriach finansowanych aktywów. Oczywiście wynika to z mocno ograniczonej dostępności przedmiotów na rynku, niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego oraz niepewności związanej z wojną w Ukrainie – wskazuje Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing. - Jak wskazują analitycy w polskiej gospodarce widać coraz więcej dowodów na to, że rozpoczęło się spowolnienie, które prawdopodobnie obniży wzrost PKB do około 1 proc. r/r na koniec 2022 r. i nieco poniżej zera na początku 2023 r. Obserwowane są jednak szanse na stopniowe ożywienie w dalszej części przyszłego roku, jeśli zostaną odblokowane środki z KPO i ustabilizuje się sytuacja w Ukrainie, jak i sytuacja na rynku źródeł energii – dodaje.
Maszyny i urządzenia napędzają wyniki SL
W tej kategorii rynek leasingu odnotował wynik na poziomie 12,2 mld zł (10 proc. r/r). Motorem napędowym zarejestrowanych wyników przez Santander Leasing w pierwszym półroczu był segment maszyn i urządzeń, gdzie spółka od lat umacnia swoją pozycję, a finansowanie inwestycji wyniosło ponad 1,5 mld zł (+8 proc. r/r). Największy udział w tym wyniku miały maszyny rolnicze, maszyny i urządzenia do obróbki metali, sprzęt budowlany, maszyny poligraficzne, maszyny do produkcji tworzyw sztucznych oraz sprzęt medyczny.
- W celu zwiększenia impulsów do realizacji inwestycji w tym segmencie, w kluczowym dla nas rynku jakim jest sektor rolniczy, postanowiliśmy jeszcze mocniej zwiększyć dostępność finansowania dla klientów agro, zwiększając dostępność finansowania w ramach uproszczonych procedur. Dla naszych klientów mamy dostępną ofertę,
w której możliwe jest zrealizowanie inwestycje w trybie uproszczonym nawet do kwoty 700 tys. zł. Chcemy utrzymać największy udział w rynku w finansowaniu polskiego rolnictwa, tak istotnego z perspektywy polskiej gospodarki – mówi Mariusz Włodarczyk.
Segment pojazdów w dół
Cały rynek leasingu odnotował widoczny, co zrozumiałe, spadek w finansowaniu pojazdów, gdzie jego wartość wyniosła 27,8 mld zł (-6,9 proc. r/r). W przypadku Santander Leasing finansowanie tego segmentu odnotował poziom ponad 1,6 mld zł (-11 proc. r/r).
- Sytuacja na rynku pojazdów obecnie stanowi dla całej branży ogromne wyzwanie. Tylko od stycznia do maja br. łączna liczba rejestracji pojazdów w UE spadła o 13,7 proc. r/r. Spadki sprzedaży odnotowano na większości rynków, w tym na czterech głównych: we Włoszech (-24,3 proc.), Francji (-16,9 proc.), Hiszpani (-11,5 proc.) i Niemczech (-9,3 proc.) – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Z uwagi na mniejszą dostępność pojazdów wzrasta za to ilość umów na leasingowane pojazdy z możliwością późniejszego terminu odbioru – dodaje.
Santander Leasing minimalizuje spadki, biorąc pod uwagę słabszą kondycję branży motoryzacyjnej, konsekwentnym finansowaniem zielonych inwestycji i nadal bardzo dynamicznie rośnie w tej kategorii. W niskoemisyjnym transporcie (pojazdy elektryczne i hybrydowe) odnotowany został wzrost dynamiki
na poziomie aż +173 proc. r/r, a paneli fotowoltaicznych +140 proc. r/r.
- Przystąpiliśmy do programu dopłat rządowych do samochodów zeroemisyjnych - Mój Elektryk. Dzięki ofercie leasingu klienci mają możliwość skorzystania z dopłaty do 27 tys. zł do osobowego samochodu elektrycznego, lub nawet do 70 tys. zł do samochodu dostawczego, co jednocześnie dostarcza przedsiębiorcom kolejnego impulsu do nabywania ekopojazdów – podsumowuje Jakub Poręcki.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.