Zespoły finansowe będą odgrywać większą rolę w napędzaniu wydajności biznesowej
Specjaliści ds. finansów muszą dostosować się do rosnących obowiązków w obszarach takich jak technologia, ESG i przywództwo – dowodzi nowy raport AICPA & CIMA
AICPA & CIMA, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, opublikowały nowy raport The changing role and mandate of finance. Wskazuje on, że rola finansów szybko ewoluuje, poszerzając swój zakres, obejmując nowe umiejętności i kompetencje oraz wymagając lepszej współpracy z zespołami w całej organizacji.
Ash Noah, CPA, FCMA, CGMA, VP and Managing Director – Learning, Education and Development, AICPA & CIMA, powiedział:
„Nasze badanie pokazuje, że kluczowe umiejętności techniczne wysoko wykwalifikowanych specjalistów ds. finansów wciąż pozostają „na czasie”. Zrozumienie inwestycji, przepływów pieniężnych i prognozowanego zysku to podstawy, które w połączeniu z obiektywizmem i uczciwością przyczyniają się do tego, że wciąż jesteśmy cenionymi współpracownikami w organizacjach. Jednak rosnąca złożoność naszej rzeczywistości popycha zespoły finansowe do rozwijania się w nowych obszarach – od transformacji cyfrowej po inicjatywy w zakresie ESG (ang. environmental, social, governance) oraz realizację strategii biznesowej w celu tworzenia trwałej wartości.”
Rebecca McCaffry, FCMA, CGMA, Associate Technical Director – Research and Development, Management Accounting, AICPA & CIMA, powiedziała:
„Specjaliści ds. finansów obalają tradycyjne schematy i obejmują bardziej wpływową rolę w swoich organizacjach. Aby zapewnić długoterminową wartość, pozytywną transformację organizacji i jej odporność, nie możemy polegać wyłącznie na naszych kompetencjach technicznych, ale musimy doskonalić umiejętności społeczne i stać się lepszymi interdyscyplinarnymi współpracownikami. Tylko wtedy będziemy mogli stać się strategicznymi partnerami ds. wartości, których organizacje naprawdę potrzebują w aktualnym świecie biznesu.”
Opierając się na wnioskach z raportu Re-inventing finance for a digital world, The changing role and mandate of finance jest pierwszą publikacją z serii czterech raportów, które przedstawiają kluczowe tematy wyłaniające się z wywiadów i paneli dyskusyjnych przeprowadzonych w ramach programu badawczego AICPA & CIMA Future of Finance 2.0, analizującego przyszłość profesji finansowej w dobie zakłóceń i niepewności. Płynące z niego wnioski staną się podstawą do rozwoju sztandarowej kwalifikacji AICPA & CIMA z zakresu rachunkowości zarządczej – Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA – a także innych certyfikatów i zasobów edukacyjnych.
Seria publikacji tematycznych, które zostaną opublikowane w ramach badania Future of Finance obejmuje:
- The changing role and mandate of finance – październik 2023
- The digital journey of finance – październik 2023
- Organisational sustainability and ESG – październik/listopad 2023
- Workplace evolution – listopad 2023
Więcej informacji nt. badania Future of Finance znajduje się na stronie aicpa-cima.com/future
Dodatkowe informacje nt. projektu badawczego Future of Finance
W ciągu 18 miesięcy AICPA & CIMA przeprowadziły konsultacje z ponad 640 specjalistami z zakresu biznesu i finansów, studentami, edukatorami i ekspertami merytorycznymi z ponad 530 publicznych i prywatnych organizacji różnej wielkości w 40 krajach, przeprowadzając wywiady bezpośrednie i panele dyskusyjne. Podczas tych interakcji omawiana była przyszłość finansów i identyfikowane wspólne trendy, umożliwiając zespołowi badawczemu AICPA & CIMA zrozumienie i stworzenie złożonego obrazu roli, jaką specjaliści ds. finansów odgrywają w biznesie, a także ustalenie kompetencji i umiejętności, których oczekują pracodawcy, oraz określenie, jak i dlaczego ulegają one zmianie. Wnioski z tych rozmów posłużyły do przeprowadzenia globalnej ankiety, której wyniki zostaną opublikowane na początku 2024 r.
AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 698 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 188 krajów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.
American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.
The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.