Zespoły finansowe będą odgrywać większą rolę w napędzaniu wydajności biznesowej
Specjaliści ds. finansów muszą dostosować się do rosnących obowiązków w obszarach takich jak technologia, ESG i przywództwo – dowodzi nowy raport AICPA & CIMA
AICPA & CIMA, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, opublikowały nowy raport The changing role and mandate of finance. Wskazuje on, że rola finansów szybko ewoluuje, poszerzając swój zakres, obejmując nowe umiejętności i kompetencje oraz wymagając lepszej współpracy z zespołami w całej organizacji.
Ash Noah, CPA, FCMA, CGMA, VP and Managing Director – Learning, Education and Development, AICPA & CIMA, powiedział:
„Nasze badanie pokazuje, że kluczowe umiejętności techniczne wysoko wykwalifikowanych specjalistów ds. finansów wciąż pozostają „na czasie”. Zrozumienie inwestycji, przepływów pieniężnych i prognozowanego zysku to podstawy, które w połączeniu z obiektywizmem i uczciwością przyczyniają się do tego, że wciąż jesteśmy cenionymi współpracownikami w organizacjach. Jednak rosnąca złożoność naszej rzeczywistości popycha zespoły finansowe do rozwijania się w nowych obszarach – od transformacji cyfrowej po inicjatywy w zakresie ESG (ang. environmental, social, governance) oraz realizację strategii biznesowej w celu tworzenia trwałej wartości.”
Rebecca McCaffry, FCMA, CGMA, Associate Technical Director – Research and Development, Management Accounting, AICPA & CIMA, powiedziała:
„Specjaliści ds. finansów obalają tradycyjne schematy i obejmują bardziej wpływową rolę w swoich organizacjach. Aby zapewnić długoterminową wartość, pozytywną transformację organizacji i jej odporność, nie możemy polegać wyłącznie na naszych kompetencjach technicznych, ale musimy doskonalić umiejętności społeczne i stać się lepszymi interdyscyplinarnymi współpracownikami. Tylko wtedy będziemy mogli stać się strategicznymi partnerami ds. wartości, których organizacje naprawdę potrzebują w aktualnym świecie biznesu.”
Opierając się na wnioskach z raportu Re-inventing finance for a digital world, The changing role and mandate of finance jest pierwszą publikacją z serii czterech raportów, które przedstawiają kluczowe tematy wyłaniające się z wywiadów i paneli dyskusyjnych przeprowadzonych w ramach programu badawczego AICPA & CIMA Future of Finance 2.0, analizującego przyszłość profesji finansowej w dobie zakłóceń i niepewności. Płynące z niego wnioski staną się podstawą do rozwoju sztandarowej kwalifikacji AICPA & CIMA z zakresu rachunkowości zarządczej – Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA – a także innych certyfikatów i zasobów edukacyjnych.
Seria publikacji tematycznych, które zostaną opublikowane w ramach badania Future of Finance obejmuje:
- The changing role and mandate of finance – październik 2023
- The digital journey of finance – październik 2023
- Organisational sustainability and ESG – październik/listopad 2023
- Workplace evolution – listopad 2023
Więcej informacji nt. badania Future of Finance znajduje się na stronie aicpa-cima.com/future
Dodatkowe informacje nt. projektu badawczego Future of Finance
W ciągu 18 miesięcy AICPA & CIMA przeprowadziły konsultacje z ponad 640 specjalistami z zakresu biznesu i finansów, studentami, edukatorami i ekspertami merytorycznymi z ponad 530 publicznych i prywatnych organizacji różnej wielkości w 40 krajach, przeprowadzając wywiady bezpośrednie i panele dyskusyjne. Podczas tych interakcji omawiana była przyszłość finansów i identyfikowane wspólne trendy, umożliwiając zespołowi badawczemu AICPA & CIMA zrozumienie i stworzenie złożonego obrazu roli, jaką specjaliści ds. finansów odgrywają w biznesie, a także ustalenie kompetencji i umiejętności, których oczekują pracodawcy, oraz określenie, jak i dlaczego ulegają one zmianie. Wnioski z tych rozmów posłużyły do przeprowadzenia globalnej ankiety, której wyniki zostaną opublikowane na początku 2024 r.
AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 698 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 188 krajów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.
American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.
The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.