Złoty umacnia się względem euro i dolara – trwały trend czy tylko chwilowy oddec
Biuro Prasowe Unibet w Polsce
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa
biuroprasowe.unibet|visiongroup.pl| |biuroprasowe.unibet|visiongroup.pl
506023601
www.visiongroup.pl
Trzeci tydzień sierpnia przyniósł umocnienie złotego względem kluczowych par walutowych. Odczyty na poziomie 4,68 PLN/EUR i 4,59 PLN/USD to wyraźna poprawa względem skokowych notowań z lipca. Według ekspertów głównym katalizatorem stabilizacji jest pozytywny dla walut narodowych lipcowy odczyt inflacji w USA, która okazała się niższa zarówno od oczekiwań rynkowych, jak i od wartości czerwcowych. W konsekwencji doszło do stabilizacji pary euro/dolar, której wahania są jednym z kluczowych czynników zewnętrznych dla kondycji złotego. Analitycy londyńskiej firmy Unibet opracowali prognozy dla polskiej waluty na najbliższe miesiące.
Chwilowy entuzjazm studzą jednak ekonomiści. Podkreślają oni, że tzw. kwestie fundamentalne wciąż pozostają niekorzystne dla złotego. Za tym pojęciem kryje się m.in. złagodzenie zapowiedzi Prezesa Narodowego Banku Polskiego ws. dalszego kierunku polityki monetarnej. Zatrzymanie podwyżek stóp procentowych w obliczu rosnącej inflacji może okazać się przyczyną kolejnego odpływu kapitału od krajowej waluty. Kolejny ważny czynnik to komplikacje związane z wypłatą Polsce środków na realizację Krajowego Planu Odbudowy. Unijne fundusze miały stanowić jeden z filarów poprawy kondycji budżetu państwa – wizja ich wypłaty jednak wciąż się oddala, a niestabilność polityczna to jeden z ważnych czynników pogarszających oczekiwania rynkowe. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają w związku z tym, że szanse na powrót kursu PLN/EUR do poziomów powyżej 4,75PLN we wrześniu 2022 wynoszą 44%.
Widmo recesji wciąż osłabia europejskie rynki walutowe
Eksperci ekonomiczni są zgodni co do tego, że ryzyko recesji w Europie jest wciąż rekordowo wysokie. Opinie specjalistów pokrywają się z nastrojami inwestorów instytucjonalnych, co znacząco zmniejsza skłonność analityków do przewidywania stabilizacji w prognozach dla Starego Kontynentu. Polski złoty, jako waluta nieco egzotyczna z perspektywy rynków walutowych, jest silnie zależny od korelacji euro z dolarem. Ponowne umocnienie amerykańskiej waluty względem unijnej może spowodować powrót trendu spadkowego dla siły złotego, któremu nie sprzyja słabość EUR względem USD. Z kolei sentyment rynkowy zorientowany na nadejście recesji osłabia skutecznie euro, powodując spadek zaufania rynków względem walut Europy Środkowo-Wschodniej. Z tego powodu wśród analityków panuje umiarkowany optymizm względem dalszego kierunku notowań pary euro/dolar. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo powrotu kursu do poziomów powyżej 1,05 USD/EUR w 2022 roku wynosi 24%.
Zewnętrzna presja podcina skrzydła złotego
Obok zawirowań na rynkach walutowych niezmiennie kluczowym czynnikiem dla poprawy sytuacji złotego pozostaje kwestia zakończenia kryzysu geopolitycznego w Europie. Do fundamentów słabej kondycji krajowej waluty należą m.in. wciąż rekordowo wysokie ceny surowców, które pogłębiają inflację i eksponują wrażliwość polskiego rynku na czynniki zewnętrzne. Bliskość zagrożenia przyczynia się do wciąż obniżonego zaufania inwestorów i klasyfikuje Polskę jako jeden z niepewnych rynków. Wszystkie te negatywne elementy mają swoje źródło w obecnej sytuacji w Europie Wschodniej. Wciąż aktualny pozostaje więc logiczny, choć często pomijany w komentarzach wniosek, że to właśnie zakończenie kryzysu w europejskich stosunkach międzynarodowych jest kluczowe dla stabilizacji na rynkach walutowych w perspektywie długoterminowej.

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.