AMR na fali wznoszącej
Międzynarodowa Federacja Robotyki opublikowała raport World Robotics 2024 – Service Robots z danymi dotyczącymi sprzedaży m.in. autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Ich sprzedaż w ubiegłym roku osiągnęła poziom 113.000 jednostek, co oznacza wzrost w porównaniu z 2022 r. o 35%. W tej liczbie aż 71% nowych wdrożeń i 80.260 urządzeń to roboty zajmujące się transportem w pomieszczeniach bez dostępu publicznego, czyli na przykład w fabrykach lub magazynach.
- Stały wzrost zainteresowania robotami do transportu wewnętrznego potwierdza zapotrzebowanie firm na rozwiązania pozwalające im usprawnić intralogistykę. Wyraźnie widzimy, że przedsiębiorstwa, które poznały AMR rozbudowują obecnie swoje floty, by jeszcze w większym stopniu wykorzystywać ich zalety: łatwość nawigacji w zmiennym środowisku, podnoszenie bezpieczeństwa na hali produkcyjnej i lepsze planowanie procesów – mówi Jesper Sonne Thimsen, Territory Manager, Nordic & CEE North, Mobile Industrial Robots.
Raport IFR wskazuje, że najczęstszymi gałęziami produkcji stosującymi roboty mobilne są branże: motoryzacyjna, elektryczna/elektroniczna, metalowa, chemiczna, tworzyw sztucznych i gumy, a także spożywcza.
Popularne zadania zautomatyzowane przez roboty to przede wszystkim transport produktów i części w ramach procesu produkcyjnego, odbieranie i dostarczanie elementów do montażu, załadunek palet i luźnych części, dostarczanie palet do procesów produkcyjnych, transport produktów i palet w ramach procesów magazynowych, odbieranie zamówień, transport części i materiałów w procesach typu just-in-time delivery.
Polska premiera MiR1200 Pallet Jack na Forum Cobotyki
W trend nakreślony przez IFR doskonale wpisuje się nowość Mobile Industrial Robots - przenośnik paletowy MiR1200 Pallet Jack.
Został on zaprojektowany z myślą o złożonych wymaganiach magazynowych i dynamicznych środowiskach, które sprawiają, że tradycyjna automatyzacja jest wyzwaniem. Przetrenowany na ponad 1,2 miliona rzeczywistych i syntetycznych obrazów, łączy dane z czterech kamer RGBD, umożliwiając szybką i precyzyjną obsługę palet. Jednocześnie platforma NVIDIA Jetson łączy informacje zwrotne z kamer RGBD, a także LiDAR 3D, aby wykrywać przeszkody w przestrzeni 3D w celu całkowicie autonomicznej nawigacji.
MiR1200 Pallet Jack będzie miał swoją polską premierę w trakcie Forum Cobotyki – czwartego już spotkania ekspertów i entuzjastów automatyzacji produkcji, organizowanego 27 listopada 2024 we Wrocławiu przez ProCobot – partnera Mobile Industrial Robots w Polsce. W trakcie wydarzenia prezentację na temat The Future is Now: How Interoperability, Cybersecurity, and AI Are Driving AMR Advancements przeprowadzi Birol Esmer, Head of Software Product Management w Mobile Industrial Robots. Więcej informacji i rejestracja na stronie www.forum-cobotyki.com.pl
Przyszłość należy do robotów mobilnych
Potencjał dla zastosowań robotów mobilnych w wielu branżach jest bardzo duży. Jednym z głównych czynników przemawiających za ich rosnącą popularnością są zmiany demograficzne, które już teraz wpływają na rynki pracy w wielu gospodarkach. Według Międzynarodowej Federacji Robotyki wykorzystanie robotów do automatyzacji manualnych i obciążających fizycznie zadań będzie kluczowym czynnikiem przyciągającym do firm produkcyjnych pracowników o różnych poziomach kwalifikacji. Dodatkowy popyt na roboty usługowe będzie wynikał z dążenia do zwiększenia odporności produkcji na pandemie i zawirowania w łańcuchach dostaw poprzez reshoring. Czynnikiem zwiększającym popularność automatyzacji intralogistyki w środowiskach niepublicznych (np. magazynach, fabrykach) będzie również podnoszenie ładowności robotów, a także nowe ich zastosowania – np. do załadunku i rozładunku ciężarówek.
- Postęp technologiczny dokonuje się nie tylko w podstawowej dziedzinie robotyki, ale także w technologiach pokrewnych, takich jak sztuczna inteligencja. Dzięki wdrożeniu uczenia maszynowego i zaawansowanych systemów wizyjnych roboty mobilne mogą być jeszcze bardziej użyteczne w przestrzeniach fabrycznych. Rosnące floty robotów mobilnych wymagają jednak specjalistycznego oprogramowania do zarządzania nimi bez naruszania bezpieczeństwa informatycznego. Wyzwaniem przyszłości jest także interoperacyjność i wdrażanie wspólnych standardów do zarządzania AMR pochodzącymi od różnych producentów - mówi Birol Esmer.
Wyższy dodatek za pracę w nocy? Tak. Już od stycznia 2025!
Kobiety w biznesie: mniej, ale bardziej odpowiedzialne
Błędy w księgowości małych firm. Jak ich uniknąć? Ekspert radzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.
Ochrona środowiska
Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.
Transport
Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.