Firmy faktoringowe wspierają zmiany w obszarze odpowiedzialności ekologicznej
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Branża finansowa jest pionierem we wdrażaniu polityki zrównoważonego rozwoju. Rosnąca rola faktoringu w biznesie znajduje swoje odzwierciedlenie w zmianach, jakie zachodzą w obszarze odpowiedzialności społecznej i ekologicznej (ESG). Klienci mogą korzystać z dodatkowych rabatów na usługi faktoringowe. Angażując się w tego typu inicjatywy, firmy faktoringowe również zyskują zarówno wizerunkowo, jak i w ujęciu biznesowym.
Branża finansowa coraz odważniej orientuje się na politykę zrównoważonego rozwoju, uwzględniając wytyczne ESG – Environmental, Social, Governance – w działaniach podejmowanych na poziomie funkcjonowania samych instytucji oraz w sposobie budowania oferty dla swoich klientów. Istotny, przy podejmowaniu decyzji o współpracy i wsparciu faktoringowym, jest także rating ESG klienta. Faktoring jest jedną z wiodących form finansowania dla przedsiębiorstw. Jednocześnie ważnym aspektem jest ocena środowiskowa, która ma wpływ na ocenę wiarygodności klientów oraz na cenę oferowanych produktów.
Związek ESG z faktoringiem polega na uwzględnieniu parametrów i działań podejmowanych przez firmy w celu wdrożenia zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej. Oceniając wyniki spółki w zakresie ESG, faktorzy mogą wziąć pod uwagę następujące składowe – zarządzanie łańcuchem dostaw firmy, zużycie energii, gospodarka odpadami, praktyki pracy czy różnorodność składu zarządu. Takie firmy często ponoszą wysokie koszty związane z inwestycjami w technologie ekologiczne, odnawialne źródła energii czy efektywność energetyczną. Faktoring pozwala uzyskać dodatkową płynność, bezpieczeństwo finansowe. Może również służyć jako instrument zachęcający przedsiębiorstwa do wdrażania i utrzymania zrównoważonych strategii biznesowych – mówi Mariusz Łukasiewicz, prezes zarządu BNP Paribas Faktoring.
Faktorzy przykładają dużą wagę do monitorowania spełniania przez firmy wskaźników środowiska, zmian społecznych i zarządczych praktyk przedsiębiorstw. Firma stosująca zrównoważone oraz odpowiedzialne społecznie praktyki może być postrzegana jako bardziej atrakcyjna z perspektywy podmiotu faktoringowego.
Ze względu na wzrost świadomości ekologicznej, inwestorzy oczekują, że przedsiębiorstwa będą podejmować działania mające na celu redukcję negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Firmy coraz częściej są oceniane pod kątem działań w zakresie zmniejszania emisji gazów cieplarnianych, efektywności energetycznej, gospodarki wodnej czy zarządzania odpadami. Ponadto, wartości ESG wymagają, aby przedsiębiorstwa działały w sposób etyczny, przestrzegały praw człowieka i zapewniały bezpieczne warunki pracy. Inwestorzy przywiązują coraz większą wagę do tego, jak firma zarządza swoimi relacjami z pracownikami, klientami czy dostawcami. Elementy zarządcze firmy, takie jak skład zarządu, struktura korporacyjna, polityka wynagrodzeń i przejrzystość raportowania, również mają duże znaczenie dla inwestorów, a w konsekwencji także instytucji finansowych.
Umiejętnie zarządzane firmy często osiągają lepsze wyniki finansowe oraz są mniej podatne na ryzyko. Faktoring odgrywa kluczową rolę w finansowaniu projektów ESG, umożliwiając firmom szybkie pozyskanie środków finansowych i promując zrównoważone praktyki biznesowe. Uwzględnienie czynników ESG w ocenie zrównoważonego rozwoju oraz oddziaływania społecznego przedsiębiorstwa może mieć pozytywny wpływ na dostęp do faktoringu i bezpiecznego finansowania.
Płace, zyski firm i produktywność pracy
Wsparcie faktoringowe w regionie CEE
Eksport towarów za granicę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Przemysł spożywczy
Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.
Ochrona środowiska
Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.