Komunikaty PR

Małe firmy - latem w ich biznesie było gorąco

2020-09-29  |  01:00
  • Latem mikrofirmy pracowały pełną parą - liczba faktur wystawionych przez nie w miesiące wakacyjne była o 20% większa niż w lipcu i sierpniu 2019r.
  • Jeszcze większy przyrost jest w przypadku faktur VAT na 5% - o 22% rok do roku. Taka stawka funkcjonuje przy produktach spożywczych, m.in. dla gastronomi. Wzrost pokazuje, że turyści nie stronili od jedzenia w restauracjach, a przedsiębiorcy spełniali ich potrzeby.
  • U progu niepewnej jesieni gospodarka ma się dobrze pomimo drugiej fali pandemii. W utrzymaniu płynności i aktywności biznesowej pomagają pieniądze zarobione latem i alternatywne formy finansowania.

 

 

Po wiosennym załamaniu w gospodarce, wywołanym pandemią i lockdownem, latem mikrofirmy wyszły na swoje. Wynika tak z liczby faktur wystawianych przez mikroprzedsiębiorców na platformie Faktura.pl. Serwis funkcjonuje od ponad 20 lat i ma ponad 50 tys. użytkowników codziennie wystawiających za jego pośrednictwem faktury swoim kontrahentom. Rocznie to blisko 400 tys. dokumentów fakturowych. Jest to zatem znacząca baza do analizy stanu gospodarki przez pryzmat sytuacji w jakiej są mikro i małe przedsiębiorstwa, które są głównymi użytkownikami portalu.

 

- Sprawdziliśmy liczbę faktur wystawionych w lipcu i sierpniu tego roku i porównaliśmy ją do wakacyjnych miesięcy rok temu. Okazało się, że w tym roku mikroprzedsiębiorcy wystawili o 20% więcej faktur niż latem w zeszłym roku. Oczywiście w części wynika to z wzrostu serwisu, do którego co miesiąc dołączają nowi przedsiębiorcy, jednak ta dynamika jest mniejsza niż wzrost liczby wystawionych faktur. Interpretujemy to tak, że po fatalnej wiośnie, kiedy ludzie zostali w domu, a wiele biznesów zamroziło działalność, latem przedsiębiorcy działali ze zdwojoną siłą – mówi Grzegorz Grodek – Prezes Zarządu Faktura.pl.

 

Aktywność biznesu napędzali w dużym stopniu turyści. Po tygodniach izolacji w domu byli spragnieni podróżowania, zwiedzania, a także jedzenia w restauracjach. Faktur ze stawką VAT 5%, które w znaczącej części można przypisać do gastronomii było dużo więcej niż w wakacje 2019 – o 22%. Na takiej stawce VATu działa część przedsiębiorców sprzedających wyroby spożywcze np. oleje, mleko, mięso, owoce i warzywa, pieczywo, sery. Mechanizm był więc zapewne taki: turyści nie oszczędzali latem na jedzeniu, restauracje i bary na tym korzystały i zarabiały, a żeby sprostać popytowi zamawiały w dużych ilościach półprodukty u dostawców. Ci natomiast wystawiali dużo faktur.

Pod koniec sierpnia dodatkowy impuls dla sektorów gospodarki związanych z turystyką (gastronomia, hotele, atrakcje turystyczne) dało uruchomienie bonu turystycznego. Nowa fala turystów generowała ruch i pozwoliła zarobić małym firmom.

 

W lipcu prawie 26 tys. osób założyło firmę

Liczba wystawianych w wakacje faktur są szczególnie optymistyczne biorąc pod uwagę dołek i zastój gospodarki w kwietniu. Wtedy mali przedsiębiorcy wystawili za pomocą Faktura.pl tylko niecałe 28 tys. faktur, czyli o 34% mniej niż w lipcu. Dobre dane Faktura.pl potwierdzają podsumowania z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - w lipcu zarejestrowano 25,8 tys. nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, to aż o 150 proc. więcej niż w najgorszym pod tym względem wiosennym miesiącu – w kwietniu.

Pomagają alternatywne formy finansowania

Ważną rolę w letnim odbiciu w aktywności odegrały alternatywne formy finansowania biznesu. Te bardziej tradycyjne, jak kredyty bankowe, w dalszym ciągu funkcjonują w mocno ograniczonym zakresie, a odmrożenie akcji kredytowej na dużą skalę jest dopiero przed nami. Banki są ostrożne i „dmuchają na zimne”: jak wynika z raportu BIK, w lipcu 2020 r., w porównaniu do lipca 2019 r., banki przyznały o 39,2% mniej kart kredytowych oraz o 32% mniej kredytów gotówkowych. Biznes potrzebuje jednak kapitału, ale szuka go w miejscach innych niż banki.

 

- Notujemy znaczący wzrost zainteresowania faktoringiem, szczególnie ze strony mikrofirm. Przedsiębiorcy, którzy jeszcze przed pandemią korzystali z tego modelu finansowania teraz przekazują jeszcze więcej faktur. Pojawiają się też nowi, którzy latem przekonali się do faktoringu. Dzieje się tak, bo pandemia wydłużyła oczekiwanie na zapłatę. Niestety mało kto może sobie pozwolić na miesiąc czy dwa oczekiwania na przelew za fakturę. Faktoring jest tu przydatny, bo skraca dystans pomiędzy wystawcami faktur, a ich płatnikami. W mikrofaktoringu notujemy gigantyczne wzrosty (ostatnie 3 miesiące to podwojenie wyniku sprzed roku). Lipiec był rekordowy dla naszej firmy zarówno pod względem ilości sfinansowanych faktur jak i pozyskanych nowych Klientów – mówi Jakub Szymczak, Finea.

 

Wg danych Faktura.pl wraz ze wzrostem liczby wystawianych faktur zwiększa się przychód mikrofirm. W wakacje tego roku wartość netto wystawionych przez nich faktur była o 19% większa niż w ubiegłe lato. Może to oznaczać, że mikroprzedsiębiorcy latem nieźle zarobili, a to być może pozwoli im przetrwać jesień.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb Biuro prasowe
2024-04-25 | 11:50

Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb

Wyniki najnowszego badania wskazują, że do 2040 roku dwukrotnie wzrośnie ilość tworzyw sztucznych na świecie. Dlatego tak ważna jest walka z ich nadmiarem. Marka Waterdrop we
Firma RUSZA BCC STARTUPS
2024-04-25 | 11:15

RUSZA BCC STARTUPS

Rusza BCC STARTUPS - nowa linia biznesowa Business Centre Club. Najstarsza i największa organizacja pracodawców otwiera się na młodych przedsiębiorców i wychodzi naprzeciw
Firma Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw
2024-04-25 | 11:05

Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw

Business Centre Club wraz z partnerami: firmą doradczą Crido oraz startupem Innciate zaprasza do udziału w Badaniu Innowacyjności Przedsiębiorstw, którego celem jest ocena poziomu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.