Od digitalizacji branży odpadowej nie ma odwrotu
Pół miliona ton odpadów jednocześnie wystawionych w aplikacji, 20 tys. użytkowników, znacznie ponad 1 000 aktywnych ofert dostępnych każdego dnia oraz 800 firm z branży. To dotychczasowy bilans funkcjonowania pierwszej w Polsce internetowej platformy obrotu odpadami. Po 7 miesiącach od rozpoczęcia działalności Waste Master sp. z o.o. kończy kluczowe inwestycje w pierwszy na krajowym rynku marketplace w branży odpadowej i zapowiada szybkie skalowanie biznesu.
Od debiutu na rynku w połowie października 2020 r. aplikacja WasteMaster jako pierwsza w Polsce zapewnia pełny dostęp do rynku odpadowego na równych i transparentnych zasadach wszystkim jego uczestnikom. Stale zwiększa się popularność internetowej platformy – z aplikacji korzysta obecnie już 20 tys. użytkowników, a ich grono oraz ilość wystawianych przez nich ofert rosną ostatnio w szybkim tempie. W kwietniu i maju br. łączna liczba ofert dostępnych każdego dnia w aplikacji przekroczyła 1 000, wzrost napływu nowych sięgał zaś momentami 700%.
Powiększa się również waga odpadów wystawionych przez użytkowników WasteMaster. Aktualnie wynosi prawie 500 tys. ton, na co składają się i najmniejsze oferty od osób fizycznych o wadze od 2 kg, i te od największych firm wytwarzających odpady, które sięgają nawet kilku tysięcy ton (obecnie największa wynosi 3 tys. ton).
– Za największy sukces WasteMaster uznajemy to, że udało nam się przekonać uczestników rynku odpadowego do cyfryzacji. Z dominującym w Polsce w ostatnich 30 latach tradycyjnym handlem odpadami wygrywamy szybkim tempem zawierania transakcji oraz pełną przejrzystością cen i warunków sprzedaży. Transparentność w handlu odpadami nie jest w kraju powszechna, ale wierzymy, że w ciągu 2–3 lat ten rynek zostanie całkowicie odmieniony, m.in. dzięki przejściu firm na rozwiązania cyfrowe – podsumowuje Krzysztof Kowalski, lider projektu w zakresie gospodarki odpadami w WasteMaster.
Firmy przekonują się do cyfryzacji
Już 60% kont na platformie WasteMaster to te biznesowe, zatem aż 12 tys. użytkowników WasteMaster stanowią firmy. To przede wszystkim przedsiębiorstwa wytwarzające odpady. Z kolei firm obracających nimi lub przetwarzających je jest aż 800, podczas gdy ich łączną liczbę WasteMaster szacuje na 5–6 tys. Oznacza to, że w ciągu kilku pierwszych miesięcy działania nowego rozwiązania na rynku co najmniej jedna na osiem firm z branży odpadowej założyła profil w aplikacji i korzysta z nowych możliwości pozyskiwania ofert.
– W najbliższych 2–3 latach digitalizacja odmieni gospodarkę odpadami poprodukcyjnymi, bo skutecznie wspiera firmy chcące przejrzyście i efektywnie gospodarować odpadami i dbać o ich dalsze przetwarzanie. Ten trend już się rozpoczął. Jestem też przekonany, że obecny wzrost zainteresowania skuteczną i bezpieczną utylizacją odpadów w naszej aplikacji przyczyni się do zwiększenia poziomu recyklingu – dodaje pomysłodawca WasteMaster.
Internetowa platforma obrotu odpadami w formie marketplace to pierwsze rozwiązanie, z którym Waste Master wszedł na rynek. Aplikacja łączy branżę i wytwórców odpadów. Z czasem użytkownicy za pośrednictwem Algorytmu Odpadowego udostępnionego przez twórców platformy zyskali także dostęp do samodzielnego wyszukiwania punktów skupu i odbioru odpadów w swojej okolicy.
W ciągu kolejnych miesięcy spółka Waste Master sp. z o.o. ewoluowała, tworząc kompleksowy i unikalny w skali Polski model działalności, dodatkowo wzbogacając go o pełen outsourcing gospodarki odpadami w modelu SaaS (ang. software as a service) oraz o współpracę z firmami odpadowymi. W jej ramach Waste Master daje m.in. możliwość zamawiania kontenerów na odpady budowlano-remontowe w wybranych polskich miastach.
Obecnie Waste Master proponuje przedsiębiorstwom całkowity outsourcing gospodarki odpadami jako jedna z niewielu firm w Polsce. W ramach obsługi realizuje kompletną ewidencję wytwarzanych odpadów, zapewnia ich utylizację oraz raportuje dane do BDO. Z outsourcingu mogą korzystać podmioty wpisane do BDO, czyli Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami.
Skalowanie biznesu Waste Master
Wszystkie te rozwiązania są teraz rozwijane równolegle. W rezultacie dzięki wprowadzeniu nowych technologii do branży przedsiębiorstwa wytwarzające odpady mogą zrealizować w jednym miejscu większość potrzeb związanych z gospodarowaniem odpadami. Aplikacja umożliwia też efektywną pomoc przy utylizacji odpadów osobom fizycznym, a nawet ułatwia gospodarkę odpadami gminom i państwowym podmiotom gospodarki komunalnej.
– Dążymy do tego, aby po udanym wejściu na rynek odpadów budowlanych do końca tego roku zacząć współpracę z branżą na kolejnych segmentach rynku. Oprócz tego wobec dużego zainteresowania nie wykluczamy pozyskania kolejnych inwestorów albo środków na rozwój w innej formie. Pierwszego inwestora, firmę Unimetal Recycling, pozyskaliśmy już po dwóch miesiącach działalności. Ale obecnie koncentrujemy się przede wszystkim na skalowaniu naszej działalności – mówi Krzysztof Kowalski.
***
Waste Master sp. z o.o. to spółka założona przez grono doświadczonych menedżerów, którzy połączyli pasję i doświadczenie zdobyte na rynkach gospodarki odpadami, nowych technologii oraz sprzedaży nowoczesnych usług, aby wprowadzić polski rynek odpadowy w XXI wiek. Pomysłodawcy spółki dążą do zapewnienia transparentności rynku gospodarowania odpadami w Polsce.
Spółka Waste Master posiada unikalny w skali Polski model biznesowy, łączący trzy filary działalności: marketplace, outsourcing gospodarki odpadami dla firm oraz pośrednictwo w obrocie odpadami.
Sztandarowy projekt spółki, internetowa platforma WasteMaster, jako pierwsza w Polsce zapewniła firmom i osobom fizycznym nieodpłatny dostęp do ogólnopolskiej bazy kontrahentów i aktualizowanych w czasie rzeczywistym ofert. W aplikacji zaimplementowano przejrzystą klasyfikację odpadów (22 kategorie główne i ponad 400 szczegółowych).
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.