Komunikaty PR

Pandemia to nie tylko kryzys. Technologicznie sprawdziliśmy się w boju.

2020-11-30  |  13:30

Nie patrzyłbym na pandemię jedynie przez pryzmat naszego zmęczenia i pewnej frustracji, która towarzyszy ludziom i która jest zrozumiała. Musimy sobie uświadomić, że właśnie mamy do czynienia z ogólnoświatowym sukcesem technologii, którą ludzkość wymyśliła w ciągu ostatnich 20 lat. Ponadto, rządy na całym  świecie  na nieprawdopodobną skalę zaangażowały się w uratowanie miejsc pracy. A to będzie podstawą do odbicia, które nastąpi po kryzysie pandemii – podkreślał Krzysztof Domarecki, prezes zarządu Selena FM SA podczas 13. Ogólnopolskiego Zjazdu Firm Rodzinnych U-RODZINY 2020.

 

Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych U-RODZINY 2020, po raz pierwszy w historii, odbywał się w tym roku                    w formule on-line na platformie internetowej u-rodziny.pl. Tematem przewodnim trzynastej edycji wydarzenia, organizowanego przez Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych, był „Czas przemian”, który wyjątkowo trafnie wpisał się w aktualną sytuację na świecie. Przez pięć dni – od 23 do 27 listopada, przedsiębiorcy, eksperci, samorządowcy, doradcy, politycy, a przede wszystkim właściciele największych polskich firm rodzinnych, dyskutowali wirtualnie m.in. jak w dobie pandemii poradzić sobie z kryzysem, jak w nowych warunkach rozwijać własne biznesy oraz czy „rodzinność” ma wpływ na funkcjonowanie firmy w tych czasach.

 

Do grona znakomitych panelistów, którzy dzielili się z uczestnikami swoim doświadczeniem, po raz kolejny został zaproszony prezes zarządu Selena FM SA Krzysztof Domarecki. - Pamiętajmy, że kryzys, z którym się  teraz mierzymy, jest kryzysem w skali światowej. Przedsiębiorcy na całym świecie mają te same problemy. Co będzie dalej? Po każdym takim kryzysie następuje odwilż. Dziś mamy odłożony popyt, miliony konsumentów nie wydają pieniędzy na kina, teatry, ograniczyli zakupy w centrach handlowych i korzystanie z usług, nie wyjeżdżają na wakacje. Ponadto, obserwując kraje zarówno europejskie, jak i pozaeuropejskie, choćby te,                     w których działa Selena – i nie ma tu wielkiej różnicy pomiędzy Polską a resztą świata - trzeba jasno powiedzieć, że rządy na całym świecie popełniają podobne błędy. Równocześnie jednak robią również dużo dobrego – mowa tu o tarczach antykryzysowych i ochronie miejsc pracy. W tej drugiej kwestii rządy zaangażowały się na nieprawdopodobną wręcz skalę. I to jest największy sukces polityki światowej ostatniego roku. I to będzie też podstawą do odbicia po kryzysie, który będzie miał wymiar krótkoterminowy. Ze skutkami pandemii będziemy bowiem borykać się przed kolejne 10 lat. Nie zapominajmy jednak, że w Polsce będziemy mieli podobne problemy jak reszta świata – mówił prezes Krzysztof Domarecki podczas piątkowej debaty podsumowującej całe wydarzenie, która skupiła się wokół tematu „Co po kryzysie? Jak uleczyć gospodarkę, biznes, miasta                         i rodziny?"

 

Piątkowa dyskusja dotyczyła również pandemii w kontekście nowych technologii.

- Musimy sobie uświadomić, że dziś mamy do czynienia z ogólnoświatowym sukcesem technologii, którą ludzkość wymyśliła w ciągu ostatnich 20 lat. Dzięki tym technologiom pracują biura, funkcjonują firmy, nie został zerwany łańcuch dostaw. Było to możliwe również dzięki rozwiązaniom politycznym, jakie wprowadziliśmy w Europie jak np. strefa Schengen. Dlatego nie patrzyłbym na pandemię przez pryzmat naszego zmęczenia i pewnej frustracji, która towarzyszy ludziom i która jest zrozumiała, ale również przez pryzmat tego, że cywilizacja technologiczna sprawdziła się w boju i ona działa. I taka percepcja już z nami zostanie. Zmieni się nie tylko model korzystania z biur, ale także model tworzenia wartości ekonomicznej czy modele operacyjne przedsiębiorstw - podkreślał Krzysztof Domarecki.

 

Prezes odniósł się także do przyszłości rynku pracy.

- Pandemia to taki moment, w którym warto, aby polscy przedsiębiorcy trochę bardziej dojrzeli do konceptu, który od lat z powodzeniem funkcjonuje w krajach zachodnich, czy w państwach, które mają tradycję przedsiębiorczości 200-300 lat, jak Brazylia czy Turcja. Czyli, aby zrozumieli, że tylko współdziałanie biznesu                  i rządu pozwoli na uregulowanie kluczowych elementów funkcjonowania biznesu. Patrząc na polską mentalność, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby wzmocnienie dialogu na linii rząd, przedsiębiorcy                        i związki zawodowe, na wzór trochę niemiecki. Przedsiębiorcy musieliby jednak porzucić przez lata powtarzane hasło: „wystarczy, żeby rząd nie przeszkadzał”. Musieliby nauczyć się więcej współdziałać z pracownikami, nawet jeśli nie tworzą oni związków zawodowych. W ten sposób nie tylko rozwiążemy problem rynku pracy, ale generalnie lepiej będziemy zarządzać kwestiami gospodarki i zbudujemy system oddziaływania na całą klasę polityczną, a nie tylko na rząd – mówił prezes Domarecki.

 

Swoje opinie na temat trudności i wniosków, jakie wyciągniemy z koronakryzysu przedstawiali także podczas odbywających się w ramach Zjazdu U-RODZINY 2020 prelekcji, warsztatów i debat m.in. prof. Andrzej Blikle, Piotr Voelkel (Grupa Kapitałowa VOX), prof. Jerzy Hausner, Grzegorz Putka (Piekarnie Cukiernie Putka),                            dr Henryka Bochniarz (Konfederacja Lewiatan), Przemysław Mitraszewski (LPP), Stanisław Han (Hasco-Lek), Adam Rozwadowski (Enel-Med), Jerzy Pietrucha (Grupa Pietrucha), Piotr Czachorowski (Krynica Vitamin), Jacek Ptaszek (JMP Flowers) i wielu innych.

 

Głównym organizatorem 13. Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych U-RODZINY 2020 jest Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych. IFR jest największą i najstarszą organizacją reprezentującą środowisko firm rodzinnych, zrzeszającą około 500 przedsiębiorców z całej Polski, którzy reprezentują blisko 600 firm zatrudniających prawie 27 500 pracowników z obrotem ponad 7,5 mld.

 

Współgospodarzami tegorocznego wydarzenia U-RODZINY 2020 były Samorządy Województw Mazowieckiego i Małopolskiego. Patronatem honorowym konferencję objęły Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad pierwszym pakietem ułatwień dla biznesu. Założenia drugiego będą znane na przełomie lipca i sierpnia

Pierwszy pakiet deregulacyjny, który ma wprowadzić daleko idące ułatwienia dla polskich przedsiębiorców, ma trafić pod obrady Sejmu na przełomie tego i przyszłego roku i wejść w życie z półrocznym vacatio legis, aby firmy miały czas przygotować się do zmian. – Taka od początku była nasza idea: żeby przedsiębiorcy nie byli zaskakiwani – podkreśla dr Mariusz Filipek, pełnomocnik ministra rozwoju ds. deregulacji i dialogu gospodarczego. Jak wskazuje, procedowane zmiany w prawie gospodarczym to nie koniec – MRiT w planach ma już kolejne pakiety deregulacyjne. – Chcielibyśmy, żeby założenia drugiego wybrzmiały już pod koniec lipca, najpóźniej do połowy sierpnia – zapowiada.

Ochrona środowiska

Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku

Europejska branża kosmetyczna mierzy się w ostatnich latach z regulacyjnym tsunami, obejmującym cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie opakowań, składy, procesy produkcyjne i ślad węglowy swoich produktów, aż po etykiety i deklaracje marketingowe. Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych, które muszą ponosić nakłady związane z dostosowywaniem się do nowych aktów prawnych. To zaś odbija się na konkurencyjności całego sektora – wskazuje stowarzyszenie Cosmetics Europe, które apeluje do nowego Parlamentu i Komisji Europejskiej o większe wsparcie dla innowacyjności i konkurencyjności europejskiego przemysłu kosmetycznego.

Handel

Oliwa z oliwek i produkty z grzybami wśród najczęściej kwestionowanych przez IJHARS. Jakość pozostawia wiele do życzenia

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych co roku przeprowadza kilkadziesiąt tysięcy czynności kontrolnych. W ubiegłym roku 16 proc. skontrolowanych artykułów rolno-spożywczych na etapie detalu miało parametry fizykochemiczne niezgodne z przepisami, a co czwarta partia była nieprawidłowo oznaczona. Do najczęściej kwestionowanych produktów należały oliwa z oliwek i przetwory grzybowe. – Konsument, jako najsłabsze ogniwo w łańcuchu, musi być właściwie poinformowany o składzie danego produktu – podkreśla Dorota Balińska-Hajduk z GIJHARS.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.