Po co managerom kompetencje digitalowe?
Comunicativo PR & Marketing
ul. Brukowa 12
91-341 Łódź
e.maciejewska|comunicativo.pl| |e.maciejewska|comunicativo.pl
794 490 680
comunicativo.pl
Gonić największych
Transformacja dotyka niektóre branże w zawrotnym tempie, a niektóre znacznie wolniej. Jednak główni gracze na rynku już od dłuższego czasu w swoich budżetach przeznaczają coraz większe kwoty na nowe technologie i cyfryzację procesów. W takim modelu działają największe marki, takie jak Amazon, czy Facebook, które niejako wyznaczają kierunki zmian. Skala odbiorców największych firm jest bardzo szeroka. To właśnie one mają dostęp do najszerszej grupy docelowej i zmieniają jej nawyki. Zatem każda inna firma kierując swoją ofertę do tej samej grupy, będzie musiała inwestować, aby nadążyć za największymi.
Wzory do naśladowania
Wystarczy przyjrzeć się działaniom wspomnianych wcześniej firm. Amazon, który zbudował swoją potęgę na sprzedaży książek i stał się najpotężniejszym e-commerce na świecie, obecnie wchodzi w różne segmenty rynku. Jest już branży usług kurierskich wraz z narzędziem Amazon Key, które „zamienia” (wybrane) auta w paczkomaty. Z kolei w tym roku Facebook zapowiedział wprowadzenie waluty Libra i wejście na rynek krypotowalut, co ma nastąpić jeszcze w 2020 roku.
W poszukiwaniu technologii (bez straconego czasu)
Kompetencje digitalowe managerów są potrzebne, żeby zrozumieć, gdzie są szanse, a gdzie zagrożenia dla rozwoju firmy. Firmy zarządzane strategicznie muszą już teraz szukać konkurentów w kompletnie nowych branżach. Warto się uczyć umiejętności poszukiwania technologii, które mogą wpłynąć na naszą firmę lub na nasz rynek. Warto też wiedzieć, jak ta technologia może przydać się w biznesie, jaki może być zwrot inwestycji. Kompetencje digitalowe managerów nie tylko pomagają przygotowywać zespoły do zmian, ale też dzięki nim kadry zarządzające wiedzą, jakie umiejętności poszczególnych osób w zespole należy rozwijać dziś, a jakie za trzy lata.
„Razem” usprawnia digitalizację
Obecnie biznes jest o wiele bardziej złożony niż jeszcze kilka lat temu. Jeśli kiedyś wiele zespołów mogło poradzić sobie z zadaniem bez wsparcia z zewnątrz, to obecnie niemal każdy potrzebuje pomocy zespołu analityków i programistów. Współczesne rozwiązywanie problemów związanych z technologią jest dużo bardziej złożone i wymaga pracy zespołowej.
Zobaczyć firmę w przyszłości
Kompetencje digitalowe managerów to nie tylko wiedza związana z technologiami. To także równie ważne, odważne myślenie strategiczne. Ten rodzaj dedukcji stanowi nadal bardzo duży deficyt w firmach, gdzie na co dzień dominuje myślenie techniczne albo operacyjnie. Niewiele zarządów poświęca czas na strategię długofalową i nadal większość zarządzających firmami nie wie i nie myśli o tym, jak firma ma wyglądać za pięć lat.
Odpowiedzialność 4.0
Od managerów wymaga się wiedzy, która pozwoli podjąć decyzję dotyczą tego, która technologia jest gotowa do użycia teraz, a której należy użyć za kilka lat. Jakie warunki musi spełnić firma, aby ją wdrożyć, a jaką argumentację przedstawić zarządowi? Jakie kompetencje powinien mieć zespół, żeby zrealizować taki projekt? Przykładowo: zajęcia prowadzone na MBA Digital Transformation w Szkole Biznesu PW pomagają przewidzieć, jakie mogą być scenariusze użycia wybranej technologii. Program umożliwia nie tylko zrozumienie jej działania, ale daje także zarządzającym pewność, czy stosować ją już teraz, czy może warto poczekać, bo nie jest na nią gotowa firma lub jej klienci.
Jarosław Gracel
O Autorze
Członek zarządu operacyjnego ASTOR, Dyrektor ds. Przemysłu 4.0 Absolwent Automatyki i robotyki specjalność „Informatyka w sterowaniu i zarządzaniu” na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
Pomagał budować koncepcje systemów zarządzania produkcją m.in. dla ArcelorMittal Poland, Nestle Polska, Cereal Partners Poland Pacific-Toruń, Volkswagen, IKEA Industry, LOTOS Asfalt, LotteWedel. Był pomysłodawcą oraz pierwszym redaktorem naczelnym pisma dla firm produkcyjnych - „Biznes i Produkcja”. Odpowiadał także za budowę działu consultingu firmy.
W latach 2016-2017 uczestniczył w pracach Zespołu Transformacji Przemysłu przy Ministerstwie Rozwoju.
Posiada ekspertyzę w zakresie analizy efektywności ekonomicznej inwestycji w systemy automatyki, w systemy IT w obszarze zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, robotyzacji procesów przemysłowych. Na AGH (Akademii Górniczo-Hutniczej) w Krakowie prowadzi badania w zakresie wpływu automatyzacji procesów na budowanie strategicznej przewagi firm produkcyjnych oraz wdrażania Industry 4.0.
Autor jest także wykładowcą Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej na kierunku MBA Digital Transformation i MBA Finance & Technology. W ubiegłym roku został uhonorowany przez studentów Szkoły tytułem „Najlepszy Wykładowca w kategorii digital”.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.