Rytuały (świąteczne też) redukują stres i wzmacniają współpracę

Anna Fibak
Fibak PR
ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl
W natłoku codziennych obowiązków, presji czasu i niekończących się list zadań, rytuały pełnią rolę szczególną – zapewniają poczucie stabilności, ciągłości i sensu. Święta Bożego Narodzenia to czas, w którym wyjątkowo mocno odczuwamy ich siłę. Znaczenie rytuałów wykracza jednak daleko poza grudniowe świętowanie. Zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie, rytuały budują więzi, dają przestrzeń do refleksji i wzmacniają tożsamość.
Boże Narodzenie to przykład święta naznaczonego rytuałami: ubieranie choinki, kolacja wigilijna, śpiewanie kolęd czy dzielenie się opłatkiem. Te wspólne działania pozwalają na chwilę zatrzymać się w biegu. Nie tylko prywatnie, ale też w zawodowym pędzie – podczas firmowego spotkania świątecznego czy wręczania upominków partnerom biznesowym. Poprzez powtarzalność zyskują znaczenie symboliczne – stają się nośnikami wartości, tradycji i pozytywnych emocji.
Badania Harvard Business School dowodzą, że rytuały wzmacniają poczucie więzi między ludźmi, nawet w grupach, które wcześniej się nie znały. W jednym z eksperymentów uczestnicy, którzy wykonywali prosty rytuał przed wspólnym zadaniem, czuli większą solidarność z grupą, co przekładało się na lepsze wyniki pracy zespołowej. Rytuały wzmacniają tożsamość grupy i budują poczucie przynależności. W innym badaniu eksperci HBS przyjrzeli się, jak rytuały mogą nadawać sens pracy i zwiększać zaangażowanie pracowników. Okazało się, że pracownicy uczestniczący w rytualnych aktywnościach w pracy częściej czuli się związani z celami firmy i byli bardziej skłonni do podejmowania dodatkowych wysiłków na jej rzecz.
– Rytuały mogą wydawać się monotonne, ale ich siła tkwi właśnie w tej powtarzalności. Dzięki niej zyskujemy punkt odniesienia w zmieniającym się świecie. W biznesie rytuały porządkują chaos. Regularne poranne spotkania zespołu, analiza wyników w określonych odstępach czasu, celebrowanie osiągnięć zespołu lub jego członków są fundamentem skutecznego działania. Rytuały dają poczucie kontroli, redukują stres i wzmacniają poczucie sprawczości, również w sytuacjach, na które nie mamy wpływu. Nawet drobne gesty, takie jak przygotowanie śniadania według ustalonego schematu, mogą obniżać poziom lęku i zwiększać poczucie stabilności – mówi Dominik Pieczewski, psycholog i trener w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Warto pamiętać, że rytuały to coś więcej niż tylko wypracowany schemat. To wyraz szacunku dla czasu – swojego i innych. Celebracja Świąt Bożego Narodzenia z dbałością o szczegóły, nawet gdy wymaga wysiłku, pokazuje troskę o relacje. W biznesie podobnie – uważność skierowana na pracowników czy klientów, objawiająca się drobnymi gestami – personalizowanymi życzeniami czy upominkami albo rytuały powitania nowych członków zespołu, buduje głębsze relacje.
– Paradoksalnie znaczenie rytuałów może rosnąć w świecie digitalizacji i sztucznej inteligencji. Rytuały stają się bowiem przeciwwagą dla bezosobowych algorytmów. W erze automatyzacji to właśnie powtarzalne, ale wypełnione pozytywnymi emocjami gesty mogą wyróżniać firmy i ludzi, a także tworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy i wzrostowi – zauważa Dominik Pieczewski z GFKM.
Rytuały nie muszą być skomplikowane. Ich siła tkwi w intencji i regularności. Niezależnie od tego, czy zapalamy świecę na wigilijnym stole, czy wspólnie analizujemy kwartalne wyniki zespołu – w każdym rytuale kryje się szansa na zbudowanie czegoś trwałego w nietrwałym świecie.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.