Gangi ransomware ujawniły dane ponad 2 tysięcy firm
Kiedy w 2013 roku odnotowano pierwsze ataki realizowane za pośrednictwem złośliwego oprogramowania ransomware, napastnicy dążyli do zaszyfrowania danych, a następnie żądali zapłaty okupu za deszyfrator. Jednak począwszy od 2020 roku gangi ransomware zaczęły stosować nową taktykę określaną jako podwójne wymuszanie. Ma ono miejsce, gdy operacje ransomware nie ograniczają się wyłącznie do szyfrowania plików, ale również ich kradzieży. Następnie przestępcy grożą, że jeśli nie zostanie wniesiony okup upublicznią dane. Z danych DarkTracer wynika, że jak do tej pory 34 gangi ransomware ujawniły w sieci dane 2100 firm. Największą aktywnością wykazały się pod tym względem Sodinokibi / REvil (222 wycieki), DoppelPaymer (200 wycieków), Avaddon (123 wycieki) i Pysa (103 wycieki). Do tej grupy można dodać gangi, które już zaprzestały swojej działalności Maze (266 przecieków) i Egregor (206 przecieków).
Eksperci przyznają, że wprowadzenie metody podwójnego wymuszenia sprawia, że działania napastników są bardziej skuteczne. Ofiary niejednokrotnie bardziej obawiają się wycieku danych aniżeli ich zaszyfrowania. Warto podkreślić, iż według Coverware średnia cena okupu płaconego za odszyfrowanie danych wyniosła 220 298 dolarów, to oznacza wzrost o 43 proc. w porównaniu z IV kwartałem ubiegłego roku.
- Chociaż może się wydawać, że lepiej jest zapłacić okup, aby zapobiec wyciekowi danych, tak naprawdę nie ma gwarancji, że informacje nie zostaną ujawnione lub sprzedane innym podmiotom. W przypadku kiedy napastnicy ukradną dane, należy to potraktować jako naruszenie i poinformować klientów bądź kontrahentów, których ono dotyczy. Niestety, cyberprzestępcy szybko dostrzegli korzyści wynikające z zastosowania metody podwójnego wymuszania i uruchamiają nowe rynki wycieku danych - podsumowuje Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora Bitdefender w Polsce.
Źródło: marken.com.pl; bitdefnder.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.