Gdzie najlepiej kupić nieruchomość w roku 2022?
Ostatnie dwa lata na rynku deweloperskim w Polsce to ogromne zmiany zarówno pod kątem cen, jak i preferencji zakupowych. Polacy chcą mieszkać na swoim – w marcu 2021 r. odnotowano blisko 37% wzrost popytu na kredyty mieszkaniowe w stosunku do marca 2020. Jak wynika z raportu opracowanego przez NBP, na tle największych polskich miast, średnia dostępność mieszkań najlepiej wygląda w Łodzi. Czy to idealne miejsce pod zakup inwestycyjny? Gdzie i jakie mieszkania Polacy będą wybierać w 2022 roku?
Zapewne każdy, kto choć trochę interesuje się rynkiem mieszkaniowym zauważył, że ceny nieruchomości rosną nieustannie od kilku lat. Obecnie mówi się, że powinny się ustabilizować - z racji na podwyżkę stóp procentowych oraz spadek dostępności kredytów mieszkaniowych. Z drugiej strony, w 2022 roku ceny mogą nadal rosnąć. Dlatego wiele osób decyduje się na zakup własnego lokum zanim ceny podrożeją o kolejne kilka procent. Tym samym kierują się ci, którzy kupują mieszkania pod inwestycje.
Więcej sprzedanych nieruchomości i wzrost wymagań klientów
Jak wskazują dane za rok 2021, polskie społeczeństwo stale się bogaci. W roku 2021 zanotowano znaczny wzrost zakupów nieruchomości za gotówkę. Jak podają analitycy banku centralnego, w tylko w pierwszej połowie minionego roku sfinansowano w ten sposób zakup połowy lokali, sprzedanych na siedmiu największych rynkach w Polsce - Gdańsk, Gdynia, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa i Wrocław - za w sumie 20 mld zł***. Jesteśmy też coraz lepiej wyedukowani, jeśli chodzi o zakup i inwestowanie w nieruchomości. „W ostatnim czasie zmieniły się także decyzje zakupowe Polaków. Zauważamy 2 typy klientów. Pierwszy z nich to inwestor – poszukuje okazji rynkowych oraz zwraca szczególną uwagę na lokalizację nieruchomości. Drugi to klient indywidualny, szukający inwestycji w dobrej cenie, ale w podwyższonym standardzie. Stawia na mniejsze i średnie lokale, ale z dodatkowymi udogodnieniami, takimi jak nowoczesne windy, miejsca garażowe czy punkty do ładowania pojazdów elektrycznych.” – komentuje Ewa Ryfa z Aura Development.
Ten trend obrazuje doskonale rynek nieruchomości w Łodzi. Jak wynika z opracowania NBP, średnia cena ofertowa mieszkań na łódzkim ryku pierwotnym z początku marca 2021 r. wyniosła 7409 zł/m2, co na tle innych miast w Polce jest nadal bardzo atrakcyjną stawką. Warto zauważyć, że popyt na mieszkania w Łodzi wzrósł w ostatnim roku o ok. 14%, co wynika głównie z najlepszej dostępności mieszkaniowej. Mieszkania w Łodzi, na tle pozostałych dużych polskich miast, były oferowane w bardzo atrakcyjnych cenach i - ze względu na duże perspektywy wzrostu cen w tym mieście - dawały szansę na ochronę wartości kapitału.
Klient luksusowy – pracuje w domu i wymaga więcej
W ostatnich latach na rynku nieruchomości coraz wyraźniej widać nowy typ klienta, dla którego mieszkanie musi być np. także komfortowym biurem. Niewątpliwie przyczyniła się to tego zmiana systemu pracy wielu ludzi, spowodowana pandemią. Coraz więcej firm oferuje pracę zdalną. Dla niektórych managerów oznacza to, że mogą przeprowadzić się tam, gdzie żyje się bardziej komfortowo, gdzie do dyspozycji jest przestrzeń rekreacyjna, gdzie łatwiej łączyć życie prywatne i zawodowe. „Tacy klienci mają także wysokie wymagania wobec samej nieruchomości. Podziemny parking, windy, odpowiednio wyciszone wnętrza, to pozycje obowiązkowe na ich liście oczekiwań.” - tłumaczy Ewa Ryfa z Aura Development. – „W przypadku New Iron, inwestycji mieszkaniowej realizowanej w Łodzi, stawiamy też na inspirujące wnętrza, najszlachetniejsze materiały oraz udogodnienia w pięciogwiazdkowym standardzie. Jest to odpowiedź na potrzeby klienta przyszłości, które już teraz coraz wyraźniej widać na rynku. Najlepszym potwierdzeniem tych trendów są liczby. Już dziś sprzedaliśmy ponad 85% mieszkań, chociaż inwestycja jest na początku budowy” – dodaje.
Czego szukają inwestorzy?
Inwestorzy, bez względu na rynek, od zawsze szukają okazji i sposobu na zarobek. Wraz z niepewnością związaną z pandemią i rosnącą inflacją, w celu ochrony kapitału przed spadkiem wartości, inwestorzy zaczęli lokować kapitał w nieruchomościach. Najchętniej tam, gdzie potencjał do dalszych wzrostów jest wciąż wysoki. Dlatego w ich oczach na atrakcyjności zyskują takie miasta, jak np. Łódź, gdzie mogą nabyć bardzo atrakcyjną nieruchomość w cenie, w jakiej w stolicy musieliby zapłacić za zaledwie średni standard. Dla porównania – w maju 2021 r. średnia cena m2 mieszkania w Warszawie wyniosła 11125 zł wobec 7266 zł w Łodzi****. To różnica rzędu niemal 35%. Co na to eksperci? „W 2021 roku nastąpił ogromny wzrost sprzedaży mieszkań w Łodzi. Miasto ciągle się rozwija, jest przyjazne mieszkańcom, a jedocześnie jest idealnie zlokalizowane na mapie Polski pod kątem dojazdu do innych miejsc. Widząc ten potencjał i wybory naszych klientów jesteśmy pewni, że nowy typ inwestycji, jaki reprezentuje np. New Iron, czyli połączenie tego co ekskluzywne i niestandardowe, to dobry kierunek. Co więcej, wiele wskazuje na to, że ten trend będzie się cieszył coraz większym zainteresowaniem nie tylko mieszkańców Łodzi, ale też inwestorów z całej Polski.” - podsumowuje Ewa Ryfa z Aura Development.
* https://www.money.pl/banki/czy-po-pandemii-czeka-nas-zycie-na-kredyt-prognozy-kredytowe-po-covid-19-6630493591571232a.html
** https://www.pkobp.pl/media_files/a28a26cb-c3c5-4e64-92fb-6fe1e4b2da8c.pdf
*** https://pieniadze.rp.pl/finanse-domowe/art17486461-polacy-kupuja-mieszkania-za-gotowke-padl-rekord
**** https://www.money.pl/gospodarka/ceny-mieszkan-bija-rekordy-a-deweloperzy-nie-nadazaja-z-oferta-czy-grozi-nam-banka-cenowa-6649161737108384a.html

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.