Generacja Z wkracza do branży kreatywnej
Be Communications S.C.
Kijowska 5
03-738 Warszawa
a.litwinska|becomms.pl| |a.litwinska|becomms.pl
+48 669 404 434
www.becomms.pl
Są na początku swojej kariery zawodowej, ale nie mają kompleksów. Czują się nie tylko dobrze przygotowani do pracy w tej branży, ale i wierzą w swój kreatywny potencjał i w to, że sprostają każdemu nowemu wyzwaniu. Wyjątkowo dobrze odnaleźli się w swojej pierwszej pracy, a w każdym razie lepiej niż ich rówieśnicy zatrudnieni poza branżą kreatywną. Dowodem na to jest m.in. to, że częściej deklarują, że ich aktualna praca jest tym, co chcieliby robić w przyszłości. To obraz, jaki się wyłania z badania „Pokolenie Z. Podejście do pracy i kreatywności”, przeprowadzonego na zlecenie Papaya Films. W oparciu o jego wyniki powstał pogłębiony Raport „Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej”.
Każde nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy musi skonfrontować swoje wyobrażenia o karierze, pracy, zarobkach z rzeczywistością i zawsze stanowi wyzwanie dla pracodawców. Wydaje się, że w przypadku Zetek, szczególnie tych, które wybrały karierę w branży kreatywnej, to zderzenie przebiegło wyjątkowo łagodnie. Studia filmowe, agencje reklamowe i digital content, studia graficzne, firmy PR mają młodość wpisane w swoje DNA. Może to dlatego, ponad połowa przebadanych Zetek, mimo że najstarsi z nich mają obecnie niewiele ponad 25 lat, zadeklarowała, że zajmuje już teraz samodzielne stanowiska, a 10% nawet menedżerskie. Branża wykazała się więc otwartością na młode talenty, a one rewanżują się zapałem i chęcią dzielenia się swoimi pomysłami.
„Raport, który jest właśnie w Waszych rękach, to nasz kolejny krok do dobrego poznania tych, z którymi i dla których pracujemy na co dzień. Mamy nadzieję, że wiedza, która płynie z wyników badania, pomoże zrozumieć Wam kim są i czego oczekują młodzi w pracy w branży kreatywnej.” – mówi Eja Trzcińska, Head of Papaya Young Creators.
W swoim podejściu do pracy Zetki mocno akcentują, że wszystko powinno mieć jednak swoje granice. Chcą pracować i mocno się angażować, ale po pracy jest jeszcze własne życie. Dlatego idealna praca powinna oferować elastyczne godziny, możliwość pracy zdalnej i nie przekraczać 40 godzin w tygodniu. Kreatywne Zetki nie akceptują także pojęcia „darmowej pracy”. Za wysiłek i zaangażowanie należy się odpowiednie wynagrodzenie i to właśnie godziwa płaca stanowi dla nich źródło motywacji i chęci dawania z siebie więcej.
Są więc z jednej strony pragmatyczni i bez wahania twierdzą, że praca, bardziej niż możliwość samorealizacji, to przede wszystkim sposób na zarobienie na życie, ale z drugiej dostrzegają i wysoko plasują w swojej ocenie niematerialne walory pracy. 94% deklaruje, że ważne jest, aby to co robią miało sens i znaczenie, a 87% oczekuje, że praca pozwoli im rozwijać się i uczyć nowych rzeczy.
Co zrobić, aby jak najlepiej wykorzystać te młode talenty i zatrzymać je w firmie? Oprócz dobrych zarobków i gwarancji rozwoju, niezwykle ważne są dla nich bezpieczeństwo i pewność stabilnego zatrudnienia. Nic dziwnego, przyszło im dorastać i startować w zawodowe życie w trudnych i niepewnych czasach. Jest też czynnik, który kreatywne Zetki częściej niż ich rówieśnicy spoza branży wymieniali jako barierę nie tylko kreatywności, ale też chęci angażowania się. Są to przemęczenie, stres i obawa przed krytyką. Przy wszystkich zaletach pracy w branży kreatywnej, presja, jaką odczuwają pracownicy na co dzień jest tu ewidentnie większa niż gdzie indziej.
„Jaki obraz pokolenia Z pokazują wyniki naszego badania? Wymagający – dla nas, pracodawców. Zetki są pracowite i mają o sobie bardzo dobre mniemanie. Rzucają wyzwanie stereotypowi roszczeniowości własnego pokolenia, deklarując realne oczekiwania wobec środowiska pracy. Szalenie ważne dla kreatywnej generacji Zetek są wyzwania, gdyż stanowią o zawodowym i osobistym rozwoju. Zapraszam do lektury, poznajcie pełny i aktualny obraz twórczego pokolenia Z na rynku pracy” – mówi Kacper Sawicki, Founder&President Papaya Films
Więcej informacji o tym, jak kreatywne Zetki odnalazły się w pracy na początku ich kariery zawodowej w Raporcie „Pragmatyczni idealiści, czyli Generacja Z w branży kreatywnej” pod linkiem https://papaya-films.com/raport-genz/.

Zaproszenie do Sejmu RP na uroczyste otwarcie wystawy „Każdy talent na wagę złota – Inkluzywni w zatrudnianiu”

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.