Gospodarka rośnie, eksport rośnie – a jak z zaangażowaniem firm w handel zagrani
Bank Światowy oszacował, że w ubiegłym roku Polska była trzecim krajem w Europie pod względem tempa rozwoju gospodarczego – wyprzedzić miały nas tylko Gruzja i Węgry[1]. Między styczniem a październikiem polski eksport wzrósł o 5,3 procent[2], a przedsiębiorcy korzystają z okazji, aby pozyskać nowych odbiorców i wejść na nowe rynki. Firmy, które jeszcze wahają się, czy zaangażować się w zagraniczną ekspansję, powinny skorzystać z tej szansy teraz, aby rozwinąć swój biznes.
W większości gospodarek świata PKB w ubiegłym roku rosło wolniej niż zakładano – tak poinformował Bank Światowy na początku 2020 roku. Jednym z niewielu chlubnych wyjątków została Polska, gdzie prognozowany wzrost gospodarki za ubiegły rok wzrósł z 4 do 4,3 procent[3].
– Jednym z kluczowych czynników dla rozwoju światowych gospodarek jest handel międzynarodowy – ale to również podstawa do sukcesu firmy. Ponad jedna czwarta przedsiębiorców w Polsce zadeklarowała, że 2019 rok był dla nich lepszy przede wszystkim
z uwagi na pozyskanie nowych odbiorców i wejście na nowe rynki[4] – zauważa Tomasz Buraś, Prezes Zarządu DHL Express Poland.
Rozwijamy eksport poza Unię
Polski eksport dobrze sobie radzi – w okresie między styczniem a październikiem 2019 roku wartość sprzedaży za granicę wzrosła o 6,7 procent w porównaniu do analogicznego czasu
w poprzednim roku, osiągając wartość 845,4 miliardów złotych[5].
– Szczególne zainteresowanie handlem zagranicznym widać u tych firm, które uwzględniają w swojej działalności sprzedaż online. Z grupy małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających w sieci, aż 97 proc. wysyła swoje towary także za granicę[6] – komentuje Tomasz Buraś.
Najwięcej polscy przedsiębiorcy wysyłają do krajów rozwiniętych, to 86,8 proc. naszego eksportu – w tym zawiera się 79,9 proc. eksportu do Unii. Na rozwój zagranicznej sprzedaży polskich przedsiębiorstw największy wpływ mają jednak nie kraje unijne, a państwa spoza naszego kontynentu: Chiny (eksportujemy tam o 30 proc. więcej niż między styczniem
a październikiem 2018 roku), USA (11,4 proc.), Ukraina (10 proc.), Rosja (9,7 proc.)[7]. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z szansy i zdecydują się otworzyć na rynki zagraniczne, także pozaunijne, mogą liczyć na dotarcie do większej grupy odbiorców, a co za tym idzie
– wyższe zyski.
Sprawna logistyka kluczem do sukcesu
– Rosnący eksport zachęca kolejne biznesy do wychodzenia za granicę. Przedsiębiorcy widzą sukcesy kolegów po fachu i sami decydują się na podjęcie kroków w tym kierunku – zauważa Tomasz Buraś. – Jednak, zanim firma podejmie decyzję o zagranicznej ekspansji, warto zrobić mały „rachunek sumienia” i sprawdzić, czy rzeczywiście jest na to gotowa. Począwszy od strony w lokalnej wersji językowej, przez wsparcie dla klienta – również w jego rodzimym języku – a kończąc na sprawnej logistyce.
Co piąty europejski konsument oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w domu w terminie do trzech dni roboczych[8]. To wskazuje, że sukces sklepu nie zależy tylko od jego asortymentu, ale także wachlarza dostępnych opcji dostawy. Warto odnotować również, że klienci coraz częściej są zainteresowani usługami międzynarodowej dostawy premium, które gwarantują szybsze dotarcie przesyłki do miejsca docelowego, przy zachowaniu większego poziomu jej bezpieczeństwa. Posiadanie ich w ofercie e-sklepu może zwiększyć wartość koszyka zakupowego nawet o 70 procent[9].
– Jednak nie wszyscy właściciele firm korzystają z możliwości międzynarodowej ekspansji
– zaledwie od 2 do 28 proc. małych i średnich przedsiębiorstw na całym świecie[10] i tylko jedna czwarta w Unii Europejskiej angażuje się w eksport[11] – wskazuje Tomasz Buraś. – Biznesy, które otworzą się na świat, nie tylko mają możliwość dotarcia do większej liczby klientów czy zwiększenia zysków, ale przede wszystkim będą o krok przed konkurencją.
[1] Bank Światowy
[2] Główny Urząd Statystyczny
[3] Bank Światowy
[4] BIG InfoMonitor
[5] Główny Urząd Statystyczny
[6] Światowa Organizacja Handlu
[7] Główny Urząd Statystyczny
[8] DHL Express, 21st Century Spice Trade
[9] DHL Express, 21st Century Spice Trade
[10] Światowa Organizacja Handlu
[11] Komisja Europejska

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Uruchomiony na początku lipca przez Ministerstwo Cyfryzacji i BGK program „KPO: Pożyczka na cyfryzację” cieszy się dużym zainteresowaniem. Samorządy, uczelnie oraz firmy mogą wnioskować o wsparcie finansowe dla inwestycji w transformację cyfrową, m.in. modernizację infrastruktury czy cyberbezpieczeństwo. W sumie na ten cel trafi 2,8 mld zł (650 mln euro). Ze względu na krótki czas naboru obie instytucje organizują w poszczególnych województwach warsztaty dla wnioskodawców, które mają rozwiać ich wątpliwości przy przygotowywaniu wniosków.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Infrastruktura
Nowe przepisy o ochronie ludności cywilnej wprowadzają obowiązkowe elastyczne zbiorniki na wodę. Mają one służyć w razie suszy, pożarów czy wybuchu wojny

Samorządy będą musiały posiadać m.in. elastyczne zbiorniki na wodę pitną i przenośne magazyny wody przeciwpożarowej. To element odpowiedniego przygotowania zasobów na wypadek sytuacji kryzysowych, kataklizmów czy wybuchu konfliktu, wprowadzony nowymi przepisami o ochronie ludności. Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania to innowacyjne produkty, które nie tylko ułatwiają logistykę w sytuacjach kryzysowych, ale także mogą znacząco skrócić czas reakcji służb ratunkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.