Gospodarka rośnie, eksport rośnie – a jak z zaangażowaniem firm w handel zagrani
Bank Światowy oszacował, że w ubiegłym roku Polska była trzecim krajem w Europie pod względem tempa rozwoju gospodarczego – wyprzedzić miały nas tylko Gruzja i Węgry[1]. Między styczniem a październikiem polski eksport wzrósł o 5,3 procent[2], a przedsiębiorcy korzystają z okazji, aby pozyskać nowych odbiorców i wejść na nowe rynki. Firmy, które jeszcze wahają się, czy zaangażować się w zagraniczną ekspansję, powinny skorzystać z tej szansy teraz, aby rozwinąć swój biznes.
W większości gospodarek świata PKB w ubiegłym roku rosło wolniej niż zakładano – tak poinformował Bank Światowy na początku 2020 roku. Jednym z niewielu chlubnych wyjątków została Polska, gdzie prognozowany wzrost gospodarki za ubiegły rok wzrósł z 4 do 4,3 procent[3].
– Jednym z kluczowych czynników dla rozwoju światowych gospodarek jest handel międzynarodowy – ale to również podstawa do sukcesu firmy. Ponad jedna czwarta przedsiębiorców w Polsce zadeklarowała, że 2019 rok był dla nich lepszy przede wszystkim
z uwagi na pozyskanie nowych odbiorców i wejście na nowe rynki[4] – zauważa Tomasz Buraś, Prezes Zarządu DHL Express Poland.
Rozwijamy eksport poza Unię
Polski eksport dobrze sobie radzi – w okresie między styczniem a październikiem 2019 roku wartość sprzedaży za granicę wzrosła o 6,7 procent w porównaniu do analogicznego czasu
w poprzednim roku, osiągając wartość 845,4 miliardów złotych[5].
– Szczególne zainteresowanie handlem zagranicznym widać u tych firm, które uwzględniają w swojej działalności sprzedaż online. Z grupy małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających w sieci, aż 97 proc. wysyła swoje towary także za granicę[6] – komentuje Tomasz Buraś.
Najwięcej polscy przedsiębiorcy wysyłają do krajów rozwiniętych, to 86,8 proc. naszego eksportu – w tym zawiera się 79,9 proc. eksportu do Unii. Na rozwój zagranicznej sprzedaży polskich przedsiębiorstw największy wpływ mają jednak nie kraje unijne, a państwa spoza naszego kontynentu: Chiny (eksportujemy tam o 30 proc. więcej niż między styczniem
a październikiem 2018 roku), USA (11,4 proc.), Ukraina (10 proc.), Rosja (9,7 proc.)[7]. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z szansy i zdecydują się otworzyć na rynki zagraniczne, także pozaunijne, mogą liczyć na dotarcie do większej grupy odbiorców, a co za tym idzie
– wyższe zyski.
Sprawna logistyka kluczem do sukcesu
– Rosnący eksport zachęca kolejne biznesy do wychodzenia za granicę. Przedsiębiorcy widzą sukcesy kolegów po fachu i sami decydują się na podjęcie kroków w tym kierunku – zauważa Tomasz Buraś. – Jednak, zanim firma podejmie decyzję o zagranicznej ekspansji, warto zrobić mały „rachunek sumienia” i sprawdzić, czy rzeczywiście jest na to gotowa. Począwszy od strony w lokalnej wersji językowej, przez wsparcie dla klienta – również w jego rodzimym języku – a kończąc na sprawnej logistyce.
Co piąty europejski konsument oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w domu w terminie do trzech dni roboczych[8]. To wskazuje, że sukces sklepu nie zależy tylko od jego asortymentu, ale także wachlarza dostępnych opcji dostawy. Warto odnotować również, że klienci coraz częściej są zainteresowani usługami międzynarodowej dostawy premium, które gwarantują szybsze dotarcie przesyłki do miejsca docelowego, przy zachowaniu większego poziomu jej bezpieczeństwa. Posiadanie ich w ofercie e-sklepu może zwiększyć wartość koszyka zakupowego nawet o 70 procent[9].
– Jednak nie wszyscy właściciele firm korzystają z możliwości międzynarodowej ekspansji
– zaledwie od 2 do 28 proc. małych i średnich przedsiębiorstw na całym świecie[10] i tylko jedna czwarta w Unii Europejskiej angażuje się w eksport[11] – wskazuje Tomasz Buraś. – Biznesy, które otworzą się na świat, nie tylko mają możliwość dotarcia do większej liczby klientów czy zwiększenia zysków, ale przede wszystkim będą o krok przed konkurencją.
[1] Bank Światowy
[2] Główny Urząd Statystyczny
[3] Bank Światowy
[4] BIG InfoMonitor
[5] Główny Urząd Statystyczny
[6] Światowa Organizacja Handlu
[7] Główny Urząd Statystyczny
[8] DHL Express, 21st Century Spice Trade
[9] DHL Express, 21st Century Spice Trade
[10] Światowa Organizacja Handlu
[11] Komisja Europejska

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.