9 października obchodzimy Światowy Dzień Poczty
Good One PR
ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl
Kiedy ostatnio zdarzyło Ci się wysłać list, który nie był odpowiedzią na pismo z banku, umową z operatorem telekomunikacyjnym, fakturą, reklamacją czy innym oficjalnym drukiem? Pytanie to warto zadać sobie 9 października, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Poczty, ustanowiony przez ONZ. Jego celem jest uświadamianie, jaką rolę w życiu społeczeństw i gospodarek pełni sektor pocztowy.
Wszelkie dane i statystyki dotyczące tradycyjnej korespondencji listowej są od lat nieubłagane. Postępująca cyfryzacja i powszechne przechodzenie na elektroniczne formy komunikacji sprawiają, że tradycyjna korespondencja papierowa umiera śmiercią naturalną. Coroczny „Raport o stanie rynku pocztowego” publikowany Urząd Komunikacji Elektronicznej podaje, że w roku 2020 operatorzy pocztowi zrealizowali ponad miliard przesyłek listowych. Choć była to najliczniej realizowana usługa pocztowa, wolumen wysyłanych listów systematycznie spada – w roku 2019 o ponad 9 proc., w 2020 o ponad 15 proc. Tradycyjna korespondencja pocztowa wciąż ma jednak kluczowe znaczenie dla wielu obszarów gospodarki.
Niejedno pocztowe święto
Światowy Dzień Poczty został ustanowiony w 1969 roku w Tokio, przez wyspecjalizowaną organizację ONZ – Światowy Związek Pocztowy. Dzień 9 października wybrano na pamiątkę konferencji w Bernie, która w 1874 roku powołała Światowy (Powszechny) Związek Pocztowy – jedną z najstarszych organizacji międzynarodowych. W Polsce październik szczególnie obfituje w pocztowe jubileusze. Niedługo po Światowym Dniu Poczty obchodzimy bowiem rocznicę powstania pierwszej w naszej historii, zinstytucjonalizowanej Poczty Królewskiej, którą w 1558 roku powołał do życia Zygmunt II August.
W różnych krajach pocztowe święto obchodzone jest inaczej, ale najczęściej celebruje się je wydaniem okolicznościowego znaczka, dniami otwartymi w urzędach, organizacją wystaw filatelistycznych, seminariów czy wydarzeń kulturalnych. – Światowy Dzień Poczty to także dobra okazja do tego, by docenić tych, którzy doręczają naszą korespondencję, czyli listonoszy – mówi Janusz Konopka, Prezes Zarządu Speedmail, największego w Polsce niezależnego operatora pocztowego.
Ludzie listy piszą, częściej to jednak firmy
Równolegle ze Światowym Dniem Poczty podejmowana jest często jeszcze jedna inicjatywa – Międzynarodowy Dzień Pisania Listów. Początkowo, obchodzony przez cały tydzień, miał być formą walki o pokój na świecie. Z czasem jego celem stało się niesienie uśmiechu leżącym w szpitalach dzieciom, które tego dnia dostawały liczną korespondencję. Dziś jest to bardziej okazja, by przypomnieć zamierającą sztukę pisania listów oraz to, jaką rolę w komunikacji międzyludzkiej przez całe wieki pełniła papierowa korespondencja. Zwłaszcza, że indywidualnie już mało kto pisze i wysyła listy.
– Drukowana korespondencja listowa to dziś przede wszystkim domena banków, firm ubezpieczeniowych, operatorów sieci komórkowych i telewizji kablowych, urzędów oraz spółek komunalnych, które w ten sposób doręczają swoim odbiorcom przesyłki transakcyjne, rachunki czy faktury. Z przesyłek listowych korzysta też m.in. branża wydawnicza, przesyłająca tym sposobem prenumeratę gazet i czasopism oraz cały obszar marketingu, który do naszych skrzynek wysyła wszelkiego rodzaju materiały reklamowe – tłumaczy Janusz Konopka, prezes firmy Speedmail.
Jego słowa potwierdza ostatni „Raport o stanie rynku pocztowego”, który podaje, że w roku 2020 w Polsce nadano 113,4 mln przesyłek reklamowych. Jeszcze więcej, bo 1,4 mld było tzw. druków bezadresowych, czyli przesyłek, takich jak ulotka czy folder, które są doręczane do wszystkich skrzynek mieszczących się na wybranym obszarze. Jak widać, znaczenie korespondencji pocztowej dla gospodarki jest wciąż ogromne. Warto jednak czasem przypomnieć sobie, jak to jest własnoręcznie napisać i wysłać do kogoś list czy choćby kartkę. Światowy Dzień Poczty może być do tego dobrą okazją.
Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.