Komunikaty PR

9 października obchodzimy Światowy Dzień Poczty

2021-10-09  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Kiedy ostatnio zdarzyło Ci się wysłać list, który nie był odpowiedzią na pismo z banku, umową z operatorem telekomunikacyjnym, fakturą, reklamacją czy innym oficjalnym drukiem? Pytanie to warto zadać sobie 9 października, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Poczty, ustanowiony przez ONZ. Jego celem jest uświadamianie, jaką rolę w życiu społeczeństw i gospodarek pełni sektor pocztowy.

Wszelkie dane i statystyki dotyczące tradycyjnej korespondencji listowej są od lat nieubłagane. Postępująca cyfryzacja i powszechne przechodzenie na elektroniczne formy komunikacji sprawiają, że tradycyjna korespondencja papierowa umiera śmiercią naturalną. Coroczny „Raport o stanie rynku pocztowego” publikowany Urząd Komunikacji Elektronicznej podaje, że w roku 2020 operatorzy pocztowi zrealizowali ponad miliard przesyłek listowych. Choć była to najliczniej realizowana usługa pocztowa, wolumen wysyłanych listów systematycznie spada – w roku 2019 o ponad 9 proc., w 2020 o ponad 15 proc. Tradycyjna korespondencja pocztowa wciąż ma jednak kluczowe znaczenie dla wielu obszarów gospodarki.

Niejedno pocztowe święto

Światowy Dzień Poczty został ustanowiony w 1969 roku w Tokio, przez wyspecjalizowaną organizację ONZ – Światowy Związek Pocztowy. Dzień 9 października wybrano na pamiątkę konferencji w Bernie, która w 1874 roku powołała Światowy (Powszechny) Związek Pocztowy – jedną z najstarszych organizacji międzynarodowych. W Polsce październik szczególnie obfituje w pocztowe jubileusze. Niedługo po Światowym Dniu Poczty obchodzimy bowiem rocznicę powstania pierwszej w naszej historii, zinstytucjonalizowanej Poczty Królewskiej, którą w 1558 roku powołał do życia Zygmunt II August.

W różnych krajach pocztowe święto obchodzone jest inaczej, ale najczęściej celebruje się je wydaniem okolicznościowego znaczka, dniami otwartymi w urzędach, organizacją wystaw filatelistycznych, seminariów czy wydarzeń kulturalnych. – Światowy Dzień Poczty to także dobra okazja do tego, by docenić tych, którzy doręczają naszą korespondencję, czyli listonoszy – mówi Janusz Konopka, Prezes Zarządu Speedmail, największego w Polsce niezależnego operatora pocztowego.

Ludzie listy piszą, częściej to jednak firmy

Równolegle ze Światowym Dniem Poczty podejmowana jest często jeszcze jedna inicjatywa – Międzynarodowy Dzień Pisania Listów. Początkowo, obchodzony przez cały tydzień, miał być formą walki o pokój na świecie. Z czasem jego celem stało się niesienie uśmiechu leżącym w szpitalach dzieciom, które tego dnia dostawały liczną korespondencję. Dziś jest to bardziej okazja, by przypomnieć zamierającą sztukę pisania listów oraz to, jaką rolę w komunikacji międzyludzkiej przez całe wieki pełniła papierowa korespondencja. Zwłaszcza, że indywidualnie już mało kto pisze i wysyła listy.

Drukowana korespondencja listowa to dziś przede wszystkim domena banków, firm ubezpieczeniowych, operatorów sieci komórkowych i telewizji kablowych, urzędów oraz spółek komunalnych, które w ten sposób doręczają swoim odbiorcom przesyłki transakcyjne, rachunki czy faktury. Z przesyłek listowych korzysta też m.in. branża wydawnicza, przesyłająca tym sposobem prenumeratę gazet i czasopism oraz cały obszar marketingu, który do naszych skrzynek wysyła wszelkiego rodzaju materiały reklamowe – tłumaczy Janusz Konopka, prezes firmy Speedmail.

Jego słowa potwierdza ostatni „Raport o stanie rynku pocztowego”, który podaje, że w roku 2020 w Polsce nadano 113,4 mln przesyłek reklamowych. Jeszcze więcej, bo 1,4 mld było tzw. druków bezadresowych, czyli przesyłek, takich jak ulotka czy folder, które są doręczane do wszystkich skrzynek mieszczących się na wybranym obszarze. Jak widać, znaczenie korespondencji pocztowej dla gospodarki jest wciąż ogromne. Warto jednak czasem przypomnieć sobie, jak to jest własnoręcznie napisać i wysłać do kogoś list czy choćby kartkę. Światowy Dzień Poczty może być do tego dobrą okazją. 


Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w I kw. 2024 r. Biuro prasowe
2024-04-23 | 14:00

Przenoszenie rachunków bankowych w systemie Ognivo w I kw. 2024 r.

W I kw. 2024 r. decyzję o zmianie rachunku bankowego, z wykorzystaniem systemu Ognivo, podjęło 4 796 osób. Najwięcej wniosków w tym kwartale – ponad dwa tys. –
Gospodarka Majówka - wymarzony okres dla złodziei. Sklepy, lotniska i podróżni narażeni
2024-04-23 | 09:07

Majówka - wymarzony okres dla złodziei. Sklepy, lotniska i podróżni narażeni

Wielkimi krokami zbliża się wyczekiwana przez większość z nas majówka. Planujemy wyjazdy, wypady za miasto, albo zwyczajnie przeznaczymy ten czas na wypoczynek w domowym zaciszu.
Gospodarka Czy prawo Talionu napędza rynki?
2024-04-22 | 13:10

Czy prawo Talionu napędza rynki?

W skrócie: • Konflikt na Bliskim Wschodzie podsyca pesymizm rynkowy, ucieczkę w stronę bezpieczeństwa i skrócenie horyzontu inwestycyjnego widoczne we wzorcach zmienności

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.