Komunikaty PR

Aż 44,3% Polaków zawsze zwraca uwagę na cenę produktów spożywczych

2022-11-03  |  14:10
Biuro prasowe

W obliczu szalejącej inflacji, w poszukiwaniu stabilności finansowej, konsumenci zmieniają swoje preferencje zakupowe, dotyczące artykułów spożywczych. Chętniej korzystają z promocji i szukają tańszych zamienników. Na jakich kategoriach produktowych najczęściej oszczędzają Polacy postanowiła się dowiedzieć Barbora – marka z branży e-grocery.

Inflacja rozgościła się na dobre i póki co nie widać, żeby w najbliższym czasie sytuacja miała się zmienić. Polacy kupują mniej, choć za zakupy płacą więcej, a zaledwie 1,3% polskiego społeczeństwa twierdzi, że nie zauważa szczególnego wzrostu cen żywności. Na jakich kategoriach produktów spożywczych zauważamy największy wzrost? A na których kategoriach szukamy oszczędności? Na te między innymi pytania odpowiada najnowszy sondaż zlecony przez markę Barbora – internetowy sklep spożywczy.

Jak wynika z badania, najwięcej, bo aż 74,7% respondentów wskazało, że najwyższy wzrost cen zauważają na produktach mięsnych. Tę odpowiedź najczęściej zaznaczały osoby od 35 roku życia wzwyż. Prawie 70% ankietowanych uważa, że największym podwyżkom uległy pieczywo i wyroby cukiernicze, 60,1% stawia na produkty mleczne typu sery, jogurty, w tym także jaja. Wśród badanych 40% wskazało na warzywa i owoce, 18,3% na chemię i środki czystości, a 11,4% na kosmetyki i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji. Respondenci, którzy twierdzą, że nie zauważyli znaczącego wzrostu cen, to osoby do 24 roku życia oraz po 50 roku życia.

Analizując odpowiedzi na to pytanie uwzględniając dochody netto badanych, okazuje się, że prawie wszyscy ankietowani odpowiedzieli tak samo. Największy wzrost cen respondenci zauważają na produktach mięsnych i wędlinach, pieczywie i wyrobach cukierniczych oraz produktach mlecznych i jajach. Co ciekawe, tylko osoby, których dochód netto wynosi powyżej 5000 zł miesięcznie, zaznaczyły inaczej, wskazując, że największy wzrost cen zauważają na pieczywie. Natomiast wszystkie grupy, bez względu na wysokość dochodów, najrzadziej zaznaczały odpowiedź dotyczącą wzrostu cen kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji. Wśród osób osiągających największe miesięczne dochody netto, od 4100 zł wzwyż, znalazł się największy odsetek tych, którzy w ogóle nie zauważają szczególnego wzrostu cen produktów spożywczych w ostatnim czasie (4%), gdzie w pozostałych grupach, w przypadku odpowiedzi na to pytanie, wartość odpowiedzi plasowała się między 0% a 1,5%.

Podczas badania przeprowadzonego na zlecenie Barbory, respondenci zostali także zapytani o to, na jakich produktach najczęściej decydują się oszczędzać. Połowa z nich odpowiedziała, że na chemii i środkach czystości, choć nie jest to kategoria produktów, na których badani widzą największe wzrosty cen. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią jest kategoria kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji (47,8%), także nie wskazywana w pierwszej trójce odpowiedzi dotyczącej wzrostu cen, a trzecią – mięso i wędliny (37,9%). Najrzadziej z kolei ankietowani wskazywali na chęć oszczędzania na warzywach i owocach (17,9%), tę odpowiedź częściej zaznaczali mężczyźni, na produktach mlecznych i jajach (20,1%) oraz pieczywie i wyrobach cukierniczych (31,1%). Kobiety natomiast najczęściej przyznawały się do oszczędzania na chemii i środkach czystości. Około 10% badanych odpowiedziało, że żadna z powyższych odpowiedzi ich nie dotyczy, co może oznaczać, że po prostu nie oszczędzają.

Oszczędzanie a dochody

Osoby, których dochód miesięczny netto mieści się w przedziale między 4001 zł a 5000 zł (56%) oraz te, które odmówiły odpowiedzi na pytanie o dochody (50,5,%), w ramach oszczędności najchętniej rezygnują z kosmetyków lub decydują się na tańsze produkty w tej kategorii. Natomiast  na chemii i środkach czystości najchętniej oszczędzają osoby, których dochody plasują się na poziomie między 2100 a 3000 zł netto (53,9%), 3100-4000 zł netto (52,9%) oraz powyżej 5000zł (49%).

Sytuacja gospodarcza, wzrosty cen paliwa, podwyżki dostawców to czynniki, które wpływają na wzrost cen produktów spożywczych. Na pewno nie jest to sytuacja łatwa, ale jako społeczeństwo musimy się z nią zmierzyć. To co my jako Barbora proponujemy naszym klientom, aby zniwelować te wzrosty cen, to wszelkiego rodzaju promocje. W naszym sklepie online, w ciągu miesiąca przeceniamy miesięcznie ponad 2000 produktów z różnych kategoriimówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, Kierownik PR i Marketingu.

W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w październiku 2022 roku, N = 1000.

Więcej informacji: www.barbora.pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.