Aż 44,3% Polaków zawsze zwraca uwagę na cenę produktów spożywczych
W obliczu szalejącej inflacji, w poszukiwaniu stabilności finansowej, konsumenci zmieniają swoje preferencje zakupowe, dotyczące artykułów spożywczych. Chętniej korzystają z promocji i szukają tańszych zamienników. Na jakich kategoriach produktowych najczęściej oszczędzają Polacy postanowiła się dowiedzieć Barbora – marka z branży e-grocery.
Inflacja rozgościła się na dobre i póki co nie widać, żeby w najbliższym czasie sytuacja miała się zmienić. Polacy kupują mniej, choć za zakupy płacą więcej, a zaledwie 1,3% polskiego społeczeństwa twierdzi, że nie zauważa szczególnego wzrostu cen żywności. Na jakich kategoriach produktów spożywczych zauważamy największy wzrost? A na których kategoriach szukamy oszczędności? Na te między innymi pytania odpowiada najnowszy sondaż zlecony przez markę Barbora – internetowy sklep spożywczy.
Jak wynika z badania, najwięcej, bo aż 74,7% respondentów wskazało, że najwyższy wzrost cen zauważają na produktach mięsnych. Tę odpowiedź najczęściej zaznaczały osoby od 35 roku życia wzwyż. Prawie 70% ankietowanych uważa, że największym podwyżkom uległy pieczywo i wyroby cukiernicze, 60,1% stawia na produkty mleczne typu sery, jogurty, w tym także jaja. Wśród badanych 40% wskazało na warzywa i owoce, 18,3% na chemię i środki czystości, a 11,4% na kosmetyki i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji. Respondenci, którzy twierdzą, że nie zauważyli znaczącego wzrostu cen, to osoby do 24 roku życia oraz po 50 roku życia.
Analizując odpowiedzi na to pytanie uwzględniając dochody netto badanych, okazuje się, że prawie wszyscy ankietowani odpowiedzieli tak samo. Największy wzrost cen respondenci zauważają na produktach mięsnych i wędlinach, pieczywie i wyrobach cukierniczych oraz produktach mlecznych i jajach. Co ciekawe, tylko osoby, których dochód netto wynosi powyżej 5000 zł miesięcznie, zaznaczyły inaczej, wskazując, że największy wzrost cen zauważają na pieczywie. Natomiast wszystkie grupy, bez względu na wysokość dochodów, najrzadziej zaznaczały odpowiedź dotyczącą wzrostu cen kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji. Wśród osób osiągających największe miesięczne dochody netto, od 4100 zł wzwyż, znalazł się największy odsetek tych, którzy w ogóle nie zauważają szczególnego wzrostu cen produktów spożywczych w ostatnim czasie (4%), gdzie w pozostałych grupach, w przypadku odpowiedzi na to pytanie, wartość odpowiedzi plasowała się między 0% a 1,5%.
Podczas badania przeprowadzonego na zlecenie Barbory, respondenci zostali także zapytani o to, na jakich produktach najczęściej decydują się oszczędzać. Połowa z nich odpowiedziała, że na chemii i środkach czystości, choć nie jest to kategoria produktów, na których badani widzą największe wzrosty cen. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią jest kategoria kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji (47,8%), także nie wskazywana w pierwszej trójce odpowiedzi dotyczącej wzrostu cen, a trzecią – mięso i wędliny (37,9%). Najrzadziej z kolei ankietowani wskazywali na chęć oszczędzania na warzywach i owocach (17,9%), tę odpowiedź częściej zaznaczali mężczyźni, na produktach mlecznych i jajach (20,1%) oraz pieczywie i wyrobach cukierniczych (31,1%). Kobiety natomiast najczęściej przyznawały się do oszczędzania na chemii i środkach czystości. Około 10% badanych odpowiedziało, że żadna z powyższych odpowiedzi ich nie dotyczy, co może oznaczać, że po prostu nie oszczędzają.
Oszczędzanie a dochody
Osoby, których dochód miesięczny netto mieści się w przedziale między 4001 zł a 5000 zł (56%) oraz te, które odmówiły odpowiedzi na pytanie o dochody (50,5,%), w ramach oszczędności najchętniej rezygnują z kosmetyków lub decydują się na tańsze produkty w tej kategorii. Natomiast na chemii i środkach czystości najchętniej oszczędzają osoby, których dochody plasują się na poziomie między 2100 a 3000 zł netto (53,9%), 3100-4000 zł netto (52,9%) oraz powyżej 5000zł (49%).
– Sytuacja gospodarcza, wzrosty cen paliwa, podwyżki dostawców to czynniki, które wpływają na wzrost cen produktów spożywczych. Na pewno nie jest to sytuacja łatwa, ale jako społeczeństwo musimy się z nią zmierzyć. To co my jako Barbora proponujemy naszym klientom, aby zniwelować te wzrosty cen, to wszelkiego rodzaju promocje. W naszym sklepie online, w ciągu miesiąca przeceniamy miesięcznie ponad 2000 produktów z różnych kategorii – mówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, Kierownik PR i Marketingu.
W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w październiku 2022 roku, N = 1000.
Więcej informacji: www.barbora.pl
AkzoNobel odnotowuje wzrost trzeci kwartał z rzędu
Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy
Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.