Aż 44,3% Polaków zawsze zwraca uwagę na cenę produktów spożywczych
W obliczu szalejącej inflacji, w poszukiwaniu stabilności finansowej, konsumenci zmieniają swoje preferencje zakupowe, dotyczące artykułów spożywczych. Chętniej korzystają z promocji i szukają tańszych zamienników. Na jakich kategoriach produktowych najczęściej oszczędzają Polacy postanowiła się dowiedzieć Barbora – marka z branży e-grocery.
Inflacja rozgościła się na dobre i póki co nie widać, żeby w najbliższym czasie sytuacja miała się zmienić. Polacy kupują mniej, choć za zakupy płacą więcej, a zaledwie 1,3% polskiego społeczeństwa twierdzi, że nie zauważa szczególnego wzrostu cen żywności. Na jakich kategoriach produktów spożywczych zauważamy największy wzrost? A na których kategoriach szukamy oszczędności? Na te między innymi pytania odpowiada najnowszy sondaż zlecony przez markę Barbora – internetowy sklep spożywczy.
Jak wynika z badania, najwięcej, bo aż 74,7% respondentów wskazało, że najwyższy wzrost cen zauważają na produktach mięsnych. Tę odpowiedź najczęściej zaznaczały osoby od 35 roku życia wzwyż. Prawie 70% ankietowanych uważa, że największym podwyżkom uległy pieczywo i wyroby cukiernicze, 60,1% stawia na produkty mleczne typu sery, jogurty, w tym także jaja. Wśród badanych 40% wskazało na warzywa i owoce, 18,3% na chemię i środki czystości, a 11,4% na kosmetyki i produkty do codziennej higieny i pielęgnacji. Respondenci, którzy twierdzą, że nie zauważyli znaczącego wzrostu cen, to osoby do 24 roku życia oraz po 50 roku życia.
Analizując odpowiedzi na to pytanie uwzględniając dochody netto badanych, okazuje się, że prawie wszyscy ankietowani odpowiedzieli tak samo. Największy wzrost cen respondenci zauważają na produktach mięsnych i wędlinach, pieczywie i wyrobach cukierniczych oraz produktach mlecznych i jajach. Co ciekawe, tylko osoby, których dochód netto wynosi powyżej 5000 zł miesięcznie, zaznaczyły inaczej, wskazując, że największy wzrost cen zauważają na pieczywie. Natomiast wszystkie grupy, bez względu na wysokość dochodów, najrzadziej zaznaczały odpowiedź dotyczącą wzrostu cen kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji. Wśród osób osiągających największe miesięczne dochody netto, od 4100 zł wzwyż, znalazł się największy odsetek tych, którzy w ogóle nie zauważają szczególnego wzrostu cen produktów spożywczych w ostatnim czasie (4%), gdzie w pozostałych grupach, w przypadku odpowiedzi na to pytanie, wartość odpowiedzi plasowała się między 0% a 1,5%.
Podczas badania przeprowadzonego na zlecenie Barbory, respondenci zostali także zapytani o to, na jakich produktach najczęściej decydują się oszczędzać. Połowa z nich odpowiedziała, że na chemii i środkach czystości, choć nie jest to kategoria produktów, na których badani widzą największe wzrosty cen. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią jest kategoria kosmetyków i produktów do codziennej higieny i pielęgnacji (47,8%), także nie wskazywana w pierwszej trójce odpowiedzi dotyczącej wzrostu cen, a trzecią – mięso i wędliny (37,9%). Najrzadziej z kolei ankietowani wskazywali na chęć oszczędzania na warzywach i owocach (17,9%), tę odpowiedź częściej zaznaczali mężczyźni, na produktach mlecznych i jajach (20,1%) oraz pieczywie i wyrobach cukierniczych (31,1%). Kobiety natomiast najczęściej przyznawały się do oszczędzania na chemii i środkach czystości. Około 10% badanych odpowiedziało, że żadna z powyższych odpowiedzi ich nie dotyczy, co może oznaczać, że po prostu nie oszczędzają.
Oszczędzanie a dochody
Osoby, których dochód miesięczny netto mieści się w przedziale między 4001 zł a 5000 zł (56%) oraz te, które odmówiły odpowiedzi na pytanie o dochody (50,5,%), w ramach oszczędności najchętniej rezygnują z kosmetyków lub decydują się na tańsze produkty w tej kategorii. Natomiast na chemii i środkach czystości najchętniej oszczędzają osoby, których dochody plasują się na poziomie między 2100 a 3000 zł netto (53,9%), 3100-4000 zł netto (52,9%) oraz powyżej 5000zł (49%).
– Sytuacja gospodarcza, wzrosty cen paliwa, podwyżki dostawców to czynniki, które wpływają na wzrost cen produktów spożywczych. Na pewno nie jest to sytuacja łatwa, ale jako społeczeństwo musimy się z nią zmierzyć. To co my jako Barbora proponujemy naszym klientom, aby zniwelować te wzrosty cen, to wszelkiego rodzaju promocje. W naszym sklepie online, w ciągu miesiąca przeceniamy miesięcznie ponad 2000 produktów z różnych kategorii – mówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, Kierownik PR i Marketingu.
W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research w październiku 2022 roku, N = 1000.
Więcej informacji: www.barbora.pl

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.