Czy ufamy fachowcom? Atlas sprawdza remontowe zwyczaje Polaków
38 pr & content communication
Łódź
91-035 Łódź
38|pr.pl| |38|pr.pl
000000000
www.38pr.pl
Ponad 70 proc. Polaków korzysta ze wsparcia dodatkowych osób podczas remontu – wynika z najnowszego badania „Zwyczaje remontowe Polaków” zrealizowanego na zlecenie Grupy Atlas. Boom na rynku mieszkaniowym, a także pandemia wpłynęły na decyzje remontowe Polaków. Wielu konsumentów zdecydowało się w ostatnim czasie na odświeżenie mieszkania lub całościowe wykończenie, w przypadku lokalu w standardzie deweloperskim. Prawie połowa z nich miała problem ze znalezieniem fachowca do wykonania remontu. Jak się okazuje, najtrudniej jest o specjalistów do wykonywania prac hydraulicznych, a także układania płytek czy podłóg.
Grupa Atlas od lat współpracuje z fachowcami, szkoląc ich i certyfikując. Dzięki temu dba o jakość wykonywanej pracy oraz profesjonalizację zawodu fachowca. W związku z tym zaangażowaniem, lider rynku chemii budowlanej w Polsce, postanowił sprawdzić, jaką rolę w procesach remontowych odgrywają fachowcy oraz kto i dlaczego korzysta z ich usług. W tym celu przeprowadził badania na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 25-55 lat, którzy w ostatnim czasie wykonywali remont domu lub mieszkania.
„Do zaspokojenia potrzeb konsumentów niezbędni są wykwalifikowani specjaliści, o których coraz trudniej. Badania pokazują, że ponad 40 proc. Polaków ma problem ze znalezieniem odpowiedniej ekipy remontowej. Rynek fachowców w Polsce jest bardzo dynamiczny. Zawód ten nie jest niestety uregulowany i na rynku pojawia się spora grupa osób, która nie do końca posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności, jakie z pewnością posiadają chociażby Certyfikowani Fachowcy Atlas. Popyt na usługi remontowe na pewno będzie rosnąć. Konieczna jest więc inwestycja w szkolnictwo zawodowe, dalsza edukacja środowiska branżowego w zakresie utrzymywania standardów jakości, jak też zachęcenie młodych ludzi, do tego, by związali swoją przyszłość z branżą budowalną” – mówi Paweł Kisiel, Prezes Zarządu Grupy Atlas.
Remontowe wsparcie
Jak wynika z badania, przeszło 70 proc. Polaków korzysta ze wsparcia dodatkowych osób podczas remontu. Blisko 1/3 decyduje się z kolei na samodzielny remont. O remontowe wsparcie zabiegają najczęściej osoby z wykształceniem wyższym (81 proc.), młode – w wieku 25-34 lata (74 proc.), zamieszkujące miasta powyżej 100 tys. mieszkańców (74 proc.).
Wśród Polaków, którzy korzystają ze wsparcia przy remoncie – 45 proc. decyduje się na fachowca, 44 proc. prosi o pomoc rodzinę, a niektórzy wynajmują także firmy remontowe – 18 proc.
Fachowiec jest wybierany jako remontowe wsparcie przez wszystkie grupy wiekowe, jednak najczęściej przez najstarszych remontujących (w wieku 45-55 lat). Z badania wynika, że kobiety częściej proszę o pomoc rodzinę i znajomych, ale rzadziej od mężczyzn decydują się na zatrudnienie wykwalifikowanego specjalisty.
Wsparcie ze strony fachowców – dlaczego tak, dlaczego nie?
Ponad połowa Polaków nie korzysta z usług fachowców (55 proc.). Na pytanie, dlaczego nie zdecydowali się na współpracę, 54 proc. odpowiedziało, że z uwagi na zbyt wysoki koszt usługi. Natomiast 1/3 z ankietowanych miała problem z dostępnością fachowca, a 27 proc. z jego znalezieniem. Ponadto 1/5 badanych nie ma potrzeby korzystania z fachowców. Zdecydowanie mniej osób wskazywało jako powód niezatrudniania fachowca brak zaufania do umiejętności, słowności i terminowości.
Z kolei wśród osób, które korzystają z usług fachowców, aż 70 proc. decyduje się na taką współpracę, bo nie posiada dostatecznej wiedzy i umiejętności. Co więcej 65 proc. ma dzięki temu pewność dobrze wykonanej pracy, a 40 proc. przyznaje, że zatrudnienie profesjonalisty jest wygodne. Dla ¼ ankietowanych podstawowa korzyść to oszczędność czasu. Wśród zalet współpracy z fachowcem ankietowani wymieniali także brak konieczności samodzielnej pracy (60 proc.), krótszy czas remontu (57 proc.), możliwość uzyskania profesjonalnej porady na temat materiałów budowlanych (51 proc.) oraz cenne, praktyczne wskazówki remontowe (49 proc.) i brak konieczności zakupu materiałów do remontu (43 proc.). To pokazuje, że współpraca z fachowcem gwarantuje szereg korzyści.
„Od początku swojej działalności Grupa Atlas kładzie nacisk na współpracę z fachowcami. Jesteśmy dumni, że udało nam się stworzyć zespół szkoleniowców, składający się zarówno z inżynierów, jak i doświadczonych wykonawców. Mają nie tylko wiedzę, ale, co ważne, praktykę, która sprawia, że stają się partnerami do rozmów z innymi fachowcami. Dzięki profesjonalnej ekipie trenerskiej jesteśmy w stanie przeszkolić rocznie kilkadziesiąt tysięcy wykonawców. Dbamy także o edukację zawodową. Wspieramy szkoły kształcące przyszłych specjalistów usług budowanych. W ubiegłym roku nasza marka zrealizowała kampanię na rzecz fachowców, aby docenić trud ich pracy. Stworzyliśmy także portal dla fachowców. Realizujemy nie tylko szkolenia, ale zapewniamy też bezpłatne produkty do testów. Ponadto wydajemy Atlas Fachowca, czyli bezpłatny magazyn skierowany właśnie do tej grupy zawodowej. Zależy nam także na umacnianiu eksperckości. W związku z tym realizujemy Program Certyfikacji, dedykowany Glazurnikom i Termoizolerom dbającym o wysoką jakość realizowanych prac oraz własny rozwój zawodowy. Jest on kompleksową ofertą budującą szczególną pozycję wykonawców na rynku usług oraz w środowisku branżowym” – powiedział Piotr Grzelak, Członek Zarządu Grupy Atlas.
Fachowcy na wagę złota
Z uwagi na bardzo dynamiczną sytuację na rynku mieszkaniowym, widoczny jest deficyt fachowców – zarówno do prac ogólno remontowych, jak i bardziej wyspecjalizowanych. Podkreślają to także uczestnicy badania Grupy Atlas. Z tym problemem spotkało się 44 proc. ankietowanych. Co trzeci Polak (32 proc.) miał problem ze znalezieniem specjalisty od układania płytek czy podłóg (33 proc.), a także od instalacji wodnokanalizacyjnej czy podłączenia urządzeń sanitarnych. 27 proc. nie mogło znaleźć fachowca do założenia instalacji elektrycznej. Co piąty Polak miał problem ze znalezieniem stolarza, a 16 proc. respondentów narzekało na brak malarzy czy tynkarzy.
Ponad połowa badanych czekała na fachowca do trzech miesięcy (52 proc.), a co czwarty ankietowany do pół roku (26 proc.). Jedynie co 10 Polak przyznaje, że zatrudnił fachowca od ręki (11 proc.).
Grupa Atlas podejmuje szereg działań mających na celu profesjonalizację zawodu fachowcy. A także ukazanie trudów związanych z ich pracą. W ubiegłym roku zrealizowała kampanię społeczną „Razem możemy więcej”. Jej celem było budowanie świadomości na temat codziennej pracy wykonawców budowlanych i „odczarowanie” stereotypów związanych z branżą.
O GRUPIE ATLAS
Grupa ATLAS powstała w 1991 roku i od przeszło 30 lat z powodzeniem kształtuje polski rynek budowlany. W ofercie ATLASA znaleźć można pełen asortyment produktów chemii budowlanej – kleje do płytek, tynki, gipsy, zaprawy, systemy docieplenia, spoiny, silikony, wylewki czy izolacje. ATLAS to także zakłady produkcyjne, kopalnie surowców, zakład energetyczny, firma spedycyjna i zagraniczne przedstawicielstwa handlowe oraz organizacje pożytku publicznego i centrum sportowo-konferencyjne. Jest liderem na rynku polskim, ale z sukcesem działa także poza granicami naszego kraju – m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Ukrainie, krajach bałtyckich, ale także Skandynawii, a nawet Mołdawii, Kazachstanie czy Mongolii.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.