Komunikaty PR

Dostawy do domu – konieczność i wyzwanie dla gastronomii

2020-12-10  |  15:00

Jedną z branż, którą najbardziej dotknęła pandemia koronawirusa jest gastronomia. Wg danych Bisnode w ciągu dziewięciu miesięcy 4,3 tys. z 70 tys. lokali w Polsce zawiesiło działalność. Część zamkniętych restauracji stara się odrobić straty dzięki oferowaniu jedzenia na wynos, dostaw do domu oraz świątecznego menu. Z jakimi wyzwaniami się to dla nich wiąże?

Tegoroczne święta będą wyglądać inaczej niż zwykle, a zmiana ta może być szansą na utrzymanie biznesu dla mających w ofercie świąteczne potrawy restauracji i firm cateringowych. Już w listopadzie restauracje, cukiernie i pierożarnie zachęcały do skorzystania ze świątecznego menu, które może okazać się dla nich sposobem na podreperowanie nadwyrężonego budżetu i przetrwanie trudnego czasu. Także wspieranie gastronomii stało się swego rodzaju akcją społeczną – coraz więcej ludzi decyduje się na zamawianie gotowych dań nie tylko z powodu braku alternatywy, ale także by pomóc restauracjom. Jednocześnie rośnie popularność firm dostarczających jedzenie. Nie wszyscy jednak chcą lub mogą sprzedawać na wynos. W niektórych lokalach potrawy przygotowywane są w takiej formie, że transport może znacznie wpłynąć na ich jakość. Co powinny zrobić zatem, by nie tracić na jakości dowożonych posiłków, umożliwiając sobie tym samym utrzymanie się na rynku?

Elastyczność niezbędna do przetrwania

Popyt na zamówienia na wynos wciąż jest znacznie niższy niż na jedzenie w restauracjach. Alternatywna forma sprzedaży nie jest w stanie odrobić wszystkich strat związanych z ograniczeniem działalności gastronomii, ponieważ lokale tracą w ten sposób swoją ważną funkcję miejsca spotkań towarzyskich. By sprzedaż na wynos była rentowna, restauratorzy powinni pomyśleć o zmianie prowadzenia biznesu oraz stworzeniu menu, które lepiej odpowiadałoby nowemu rynkowi.

Oferowanie pełnego menu na wynos przy ograniczonym popycie może okazać się nieopłacalne i powodować dodatkowe straty. Składniki, które są używane rzadziej i wykorzystuje się je tylko w niektórych potrawach, mogą zostać niewykorzystane i wyrzucane, generując koszty. Bezpieczną strategią dla restauracji może być skupienie się na często zamawianych posiłkach, które są jednocześnie łatwe do przygotowania, spakowania i transportu. Pozwoli to uniknąć zaopatrywania się w produkty, które rzadko wykorzystywane zalegać będą w magazynie.

Bezpieczna żywność jeszcze ważniejsza w pandemii

W czasie pandemii, mówiąc o bezpieczeństwie żywności w restauracjach, mamy na myśli zarówno zapewnienie świeżości – szczególnie w kontekście dłuższego jej przechowywania – jak również minimalizowanie zagrożenia zarażeniem koronawirusem. Przed restauracjami stoi wyzwanie zachowania wysokiej jakości składników, mimo ryzyka ich wolniejszego zbytu oraz narażenia podczas transportu.

Świeżość posiłków dostarczanych do domu jest dzisiaj jeszcze istotniejsza, ponieważ podczas transportu narażone są one na zmienne warunki. Z tego powodu tak ważna jest ciągła kontrola temperatury przechowywania w restauracji. Każdy produkt ma inne wymagania temperaturowe – część owoców i warzyw najlepiej czuje się w temp. 10-15°C, nabiał w 2-10°C, mięso z kolei powinno być trzymane w temp. ok. 0°C. Zapewnienie dłuższej żywotności produktów ułatwia ciągły monitoring, dzięki któremu możliwe jest natychmiastowe reagowanie na nieprawidłowy poziom temperatury – tłumaczy Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej rozwiązania IoT dla gastronomii.

Oparte na rejestratorach NFC nowoczesne technologie chmurowe umożliwiają obecnie nie tylko kontrolę temperatury, ale także śledzą lokalizację oraz dzięki integracji z aplikacjami mobilnymi i webowymi są w stanie natychmiastowo potwierdzić realizację i czas dostawy. Dzięki temu zamawiający może już w momencie odbierania przesyłki dowiedzieć się, w jakich warunkach przebiegał transport. Rozwiązania tego typu nie pozostawiają więc miejsca na jakiekolwiek wątpliwości co do zapewnienia jakości dostarczanego jedzenia.

Wiele osób nie ma pewności co do bezpieczeństwa dostaw jedzenia do domu w dobie pandemii. Według Światowej Organizacji Zdrowia dezynfekowanie opakowań, w których znajduje się żywność, nie jest konieczne. Ważne jest jednak to, by myć ręce każdorazowo po ich dotknięciu oraz przed jedzeniem. Bezkontaktowa forma dostaw jedzenia zwiększa bezpieczeństwo i ogranicza ryzyko zarażenia koronawirusem, umożliwiając gastronomii funkcjonowanie na rynku w czasie pandemii. Kluczowe w tym zakresie jest także zachowanie także wszelkich zasad higieny na każdym etapie pracy w restauracji oraz uświadamianie w tym zakresie pracowników i dostawców.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Transformacja z unijnym dofinansowaniem Biuro prasowe
2024-12-02 | 19:20

Transformacja z unijnym dofinansowaniem

Transformacja z unijnym dofinansowaniem - Wielkopolska Wschodnia w czołówce regionów węglowych w Polsce. Wielkopolska Wschodnia kroczy pewnie w kierunku zrównoważonej
Gospodarka Perspektywy globalnego handlu
2024-11-28 | 11:00

Perspektywy globalnego handlu

Po wyborach w Stanach Zjednoczonych stosunki między USA a Chinami pozostaną napięte i nadal będą wpływać na globalny handel.   • Nowa odsłona wojny handlowej, chociaż
Gospodarka Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów
2024-11-28 | 08:00

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów Produkcja mebli, baterii elektrycznych, części do maszyn i pojazdów – te podbranże przemysłowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.