Dostawy wsparte danymi - narzędzia analityczne dla logistyki
dfusion
Aleja Zjednoczenia 36
01-838 Warszawa
katarzyna.kuczynska|dfusion.pl| |katarzyna.kuczynska|dfusion.pl
503987119
www.dfusion.pl
Wzrost rynku e-commerce to większe zapotrzebowanie na usługi logistyki miejskiej - według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) globalny popyt na tego typu usługi dla handlu online może wzrosnąć aż o 78 proc. do 2030 roku. Jak wskazuje AutoMapa Enterprise jeden kurier ma do zrealizowania nawet 150 doręczeń w ciągu dnia. To rodzi szereg wyzwań – zarówno w kontekście optymalizacji czasu i kosztów pracy, jak i zrównoważonego rozwoju branży logistycznej. Odpowiedzią na te potrzeby są narzędzia analityczne, dzięki którym optymalizacja łańcucha dostaw ostatniej mili może sięgać od 8 proc. w obszarze miejskim do nawet 15 proc. poza miastem.
E-commerce katalizatorem zmian
Dwa ostatnie pandemiczne lata pokazały, jak szybko jako konsumenci potrafimy dostosować się do panujących warunków ekonomicznych. Obostrzenia, ograniczona mobilność i przejście na system pracy zdalnej przyspieszyły rozwój kanału e-commerce i zwiększyły popyt na usługi kurierskie. W wyniku tych zmian e-zakupy na stałe wpisały się w profil dzisiejszego konsumenta. Zgodnie z raportem “Mr&Mrs e-Commerce" zrealizowanym przez e-Izbę, już 90 proc. użytkowników Internetu dokonuje zakupów online. Wartość rynku B2C dla sektora e-commerce jest szacowana na ponad 100 mld zł, natomiast B2B - 647 mld złotych.
Wzrostowi popularności e-commerce towarzyszy zwiększony popyt doręczeń żywności czy cateringów dietetycznych. Jak wynika z szacunkowych danych SuperMenu, obecnie na rynku działa już ok. 850 firm z tego sektora, które rocznie realizują niemal 50 mln dostaw. Jednocześnie rosną oczekiwania konsumentów, którzy chcą dostawać swoje produkty szybko, sprawnie i bez potrzeby wychodzenia z domu, co w obliczu natężonego ruchu pojazdów w miastach stawia wymienione branże przed wyzwaniami związanymi z optymalizacją działań.
Optymalizacja logistyki ostatniej mili
Współcześni konsumenci oczekują od usługodawców skutecznych rozwiązań. Szybkość realizacji zamówienia i sprawna dostawa – w przypadku e-commerce już nawet tego samego dnia – to najważniejsze z czynników, które biorą pod uwagę e-kupujący. W przypadku branży e-commerce konieczna jest także skuteczna logistyka zwrotów. Według danych CBRE aż 74 proc. e-nabywców wskazuje, że odsyła 1 na 10 zamówionych produktów, co wpływa na liczbę operacji logistycznych dokonywanych przez firmy kurierskie.
Zarówno branża logistyczna, w tym przede wszystkim kurierska, jak i firmy, których struktura opiera się na pracownikach terenowych (m.in. cateringi dietetyczne, branża farmaceutyczna i meblarska), mają do dyspozycji szereg narzędzi analitycznych pozwalających na optymalizację procesu dostawy do wielu klientów jednego dnia. To dzięki możliwości wglądu do bieżących analiz i danych drogowych, które zapewniają im narzędzia takie jak AutoMapa Enterprise, klienci biznesowi mogą realizować dzienne plany, które sięgają nawet 150 dostaw kurierskich oraz do 80 kursów cateringowych wykonywanych przez jednego pracownika.
AutoMapa Enterprise posiada rozbudowaną sieć narzędzi analitycznych i logistycznych, których celem jest uproszczenie procesów logistycznych właścicieli firm, logistyków czy dyspozytorów. System AutoMapa Enterprise Last Mile, który działa w trybie real time, zapewnia oszczędność czasu klientów biznesowych na poziomie planowania oraz samej realizacji zleceń. W zależności od obszaru działań kurierskich, optymalizacja łańcucha dostaw ostatniej mili może sięgać od 8 proc. w obszarze miejskim do nawet 15 proc. poza miastem.
Dzięki możliwości zaplanowania pracy dla wszystkich pracowników jednocześnie i obliczenia zoptymalizowanej trasy skutecznie obniżamy koszty logistyki. Dyspozytor jest poinformowany o błędach w adresach zleceń, co niweluje pomyłki w procesie logistycznym już na poziomie jego planowania. Co więcej - optymalizowanie tras pomaga skrócić ich długość, co pozwala na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, a tym samym przyczynia się do ochrony środowiska – komentuje Patryk Osęka, dyrektor operacyjny firmy AutoMapa.
Rosnąca z roku na rok liczba e-kupujących pokazuje, że od e-commerce nie ma już odwrotu. Popyt na usługi logistyczne skłania firmy do korzystania z usług analitycznych, które skutecznie usprawniają procesy logistyki ostatniej mili, optymalizując tym samym czas i koszty pracy.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.