Dynamicznie rośnie świadomość ekologiczna firm
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak wynika z najnowszego badania Leasing Index przeprowadzonego przez Santander Leasing zauważalny jest znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska, w porównaniu do wyników badania z 2019 r. Już 69 proc. małych firm deklaruje, że przy prowadzeniu firmy kieruje się troską o ochronę środowiska (o 18 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu).
Jesteśmy przedsiębiorcami, pracownikami, konsumentami i w każdej z tych ról mamy wpływ na środowisko. Postawa proekologiczna znajduje rosnące odzwierciedlenie w priorytetach firm. Budowa eco-friendly i nowoczesnego wizerunku również staje się coraz częściej celem małych firm w Polsce. Taki kierunek w swoich działaniach stawia sobie już 51 proc. firm, natomiast
w badaniu z 2019 r. było to zaledwie 27 proc.
- 73 proc. małych przedsiębiorstw namawia pracowników do proekologicznych zachowań, takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci.
- 79 proc. firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci.
- 64 proc. przedsiębiorców chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru.
- dla 83 proc. firm planujących zakup ekopojazdu leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania.
- Należy wziąć pod uwagę, że nasze badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. Przedsiębiorstwa te często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii ESG czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa w związku z tym fakt, że aż o 18 pproc. w ciągu 3 lat wzrosła świadomość przedsiębiorców w tym zakresie. Firmy, także te małe, dostrzegają kwestie oddziaływania na środowisko i nie są wobec nich obojętne. Badania pokazują, że w wielu obszarach czy też działaniach postawy proekologiczne stają się normą, co więcej z roku na rok rośnie powszechność takich postaw. To już nie moda, to styl i sposób działania – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Jak wynika z badania „Leasing Index” także w zakresie konkretnych działań nastąpiła znacząca zmiana. Zdecydowanie więcej firm deklaruje, że namawia pracowników do proekologicznych zachowań (takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci), stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci
czy chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (odpowiednio 73, 79 i 64 proc.). W badaniu zrealizowanym przez Santander Leasing w 2019 r. wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów, materiałów w działalności firmy deklarowało 30 proc. badanych, obecnie deklaruje to już 56 proc.
- Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań. Santander Leasing sam jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje nie tylko w strategię biznesową posiadając listę własnych, wewnętrznych priorytetów w tym zakresie. Dodatkowo nieprzerwanie od 2010 r wspieramy proekologiczne inwestycje firm w Polsce. Cały 2021 rok wypadł rewelacyjnie jeśli chodzi o finansowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie dynamika r/r wyniosła +66 proc. Ale to nie wszystko – w połowie stycznia br. podpisaliśmy z Bankiem Ochrony Środowiska umowę o współpracy przy programie „Mój elektryk”. Dzięki temu umożliwimy przedsiębiorcom uzyskanie dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Jestem przekonany, że ten program przyczyni się do dalszego silnego wzrostu zainteresowania leasingiem „czystych” samochodów – wskazuje Mariusz Włodarczyk.
Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania tego zakupu (83 proc. odpowiedziało „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”). W przypadku sprzętu, maszyn i paneli fotowoltaicznych finansowanie poprzez leasing było wskazywane na poziomie 71 proc.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.