Dynamicznie rośnie świadomość ekologiczna firm
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak wynika z najnowszego badania Leasing Index przeprowadzonego przez Santander Leasing zauważalny jest znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska, w porównaniu do wyników badania z 2019 r. Już 69 proc. małych firm deklaruje, że przy prowadzeniu firmy kieruje się troską o ochronę środowiska (o 18 punktów procentowych więcej niż 3 lata temu).
Jesteśmy przedsiębiorcami, pracownikami, konsumentami i w każdej z tych ról mamy wpływ na środowisko. Postawa proekologiczna znajduje rosnące odzwierciedlenie w priorytetach firm. Budowa eco-friendly i nowoczesnego wizerunku również staje się coraz częściej celem małych firm w Polsce. Taki kierunek w swoich działaniach stawia sobie już 51 proc. firm, natomiast
w badaniu z 2019 r. było to zaledwie 27 proc.
- 73 proc. małych przedsiębiorstw namawia pracowników do proekologicznych zachowań, takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci.
- 79 proc. firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci.
- 64 proc. przedsiębiorców chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru.
- dla 83 proc. firm planujących zakup ekopojazdu leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania.
- Należy wziąć pod uwagę, że nasze badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. Przedsiębiorstwa te często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii ESG czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa w związku z tym fakt, że aż o 18 pproc. w ciągu 3 lat wzrosła świadomość przedsiębiorców w tym zakresie. Firmy, także te małe, dostrzegają kwestie oddziaływania na środowisko i nie są wobec nich obojętne. Badania pokazują, że w wielu obszarach czy też działaniach postawy proekologiczne stają się normą, co więcej z roku na rok rośnie powszechność takich postaw. To już nie moda, to styl i sposób działania – podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Jak wynika z badania „Leasing Index” także w zakresie konkretnych działań nastąpiła znacząca zmiana. Zdecydowanie więcej firm deklaruje, że namawia pracowników do proekologicznych zachowań (takich jak oszczędzanie wody czy segregacja śmieci), stara się minimalizować ilość wytwarzanych śmieci
czy chce wykorzystywać e-dokumenty w celu redukcji zużycia papieru (odpowiednio 73, 79 i 64 proc.). W badaniu zrealizowanym przez Santander Leasing w 2019 r. wykorzystanie ekologicznych produktów, półproduktów, materiałów w działalności firmy deklarowało 30 proc. badanych, obecnie deklaruje to już 56 proc.
- Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań. Santander Leasing sam jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje nie tylko w strategię biznesową posiadając listę własnych, wewnętrznych priorytetów w tym zakresie. Dodatkowo nieprzerwanie od 2010 r wspieramy proekologiczne inwestycje firm w Polsce. Cały 2021 rok wypadł rewelacyjnie jeśli chodzi o finansowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie dynamika r/r wyniosła +66 proc. Ale to nie wszystko – w połowie stycznia br. podpisaliśmy z Bankiem Ochrony Środowiska umowę o współpracy przy programie „Mój elektryk”. Dzięki temu umożliwimy przedsiębiorcom uzyskanie dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Jestem przekonany, że ten program przyczyni się do dalszego silnego wzrostu zainteresowania leasingiem „czystych” samochodów – wskazuje Mariusz Włodarczyk.
Wśród firm, które rozważają zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego, leasing wydaje się najbardziej prawdopodobną formą finansowania tego zakupu (83 proc. odpowiedziało „zdecydowanie tak” lub „raczej tak”). W przypadku sprzętu, maszyn i paneli fotowoltaicznych finansowanie poprzez leasing było wskazywane na poziomie 71 proc.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.