Komunikaty PR

Ekologia i zrównoważony rozwój jako długoterminowa strategia biznesowa

2022-07-14  |  12:42
Biuro prasowe

Najnowsza edycja Edelman Trust Barometer wyraźnie pokazuje, że konsumenci oczekują od firm aktywnych działań proekologicznych. Jednocześnie 52% respondentów twierdzi, że ich zdaniem firmy nie robią wystarczająco dużo, aby rozwiązać problemy klimatyczne.

Badania pokazują, że przywództwo skoncentrowane na wartościach jest korzystne dla zysków. Firmy, które dostosowują się do wartości reprezentowanych przez swoich klientów, łatwiej zdobywają przewagę nad konkurencją. Gdy wartości są rozbieżne, klienci nie wahają się przejść do innej firmy czy dostawcy usług.

 

[Ciekawostka: Według piątego raportu Salesforce State of the Connected Customer Report ponad trzy czwarte (78%) decyzji zakupowych klientów jest uzależnionych od praktyk środowiskowych firm, a dwie trzecie (66%) przestało kupować od firm, których wartości nie są zgodne z ich własnymi.]

 

Firmy, które chcą być przygotowane na przyszłość i wyróżniać się na tle konkurencji, powinny dążyć do wdrażania etycznych i zrównoważonych praktyk. Ale praca nie kończy się na samym przyjęciu pewnych wartości. Utrzymanie zaufania jest równie ważne jak jego budowanie, a autentyczność jest kluczowa dla utrzymania zaangażowanej bazy klientów.

 

Równoważenie korzyści krótkoterminowych i długoterminowych

Chociaż zrównoważone praktyki przyciągają i zatrzymują klientów, ich wdrożenie może być kosztowne. Jak więc firmy mogą zrównoważyć te czynniki w ramach udanej strategii biznesowej?

W rzeczywistości zrównoważone praktyki nie zawsze idą w parze z maksymalizacją zysków w krótkim okresie. Historycznie rzecz biorąc, firmy były budowane poprzez zachęcanie konsumentów do dalszej konsumpcji, a zrównoważony rozwój schodził na dalszy plan. Odejście od tego sposobu myślenia to dobra pozycja startowa dla zmian.

Tworzenie produktów, które nie mają być trwałe, to pewny sposób na zapewnienie sobie stałych klientów, ale odbywa się to kosztem naszej planety. Na krótką metę brzmi to jak dobra strategia biznesowa, jednak w miarę jak konsumenci będą skłonni kupować od marek bardziej przyjaznych środowisku, wdrażanie zrównoważonych praktyk pomoże detalistom zatrzymać klientów i zachować rentowność w dłuższej perspektywie.

 

[Ciekawostka: Marki takie jak na przykład „Patagonia”, wdrożyły politykę darmowych napraw przez cały cykl życia produktu, aby zachęcić użytkowników do odnawiania przedmiotów, a nie do ich wymiany.]

 

Ponowna ocena doświadczeń klienta

Warto podkreślić, że zmiana nie kończy się tylko na samym produkcie. Zrównoważony rozwój można również odnieść do szerszych doświadczeń klientów. Na przykład, zachęcanie konsumentów do dokonywania większych zakupów w celu uzyskania takich korzyści, jak darmowa dostawa następnego dnia czy bezpłatne zwroty pocztowe, powinno zostać poddane ponownej ocenie, jeśli firmy chcą przyjąć ekologiczny etos.

Według badań Salesforce, 42% kupujących twierdzi, że rozważy zapłacenie więcej za zrównoważone opcje wysyłki lub wybierze opcję dłuższego oczekiwania na dostawę, jeśli będzie to miało korzystny wpływ na środowisko.

Jeśli chodzi o darmowe zwroty, każdy zwrócona paczka pozostawia ślad węglowy z samolotów, pociągów, ciężarówek i samochodów dostawczych, które przewożą je z powrotem do sprzedawcy. Wiele przedmiotów uszkodzonych podczas transportu trafia na wysypiska śmieci. Kiedy duże ilości produktów są kupowane, a następnie zwracane bez żadnych konsekwencji, firmy nie zyskują, a planeta cierpi.

Ostatnio, gigant detaliczny Zara trafił na pierwsze strony gazet po wycofaniu się ze swojej polityki bezpłatnych zwrotów. Jest to posunięcie, które w przyszłości może stać się szeroko wprowadzone przez innych sprzedawców internetowych.

Rzeczywistość jest taka, że ponowne zdefiniowanie doświadczenia klienta poprzez usunięcie dodatkowych korzyści związanych z zakupem może wpłynąć na sprzedaż w krótkim okresie, ale może pomóc w długoterminowym budowaniu zaufania wśród świadomych ekologicznie konsumentów.

 

Ważne są wiarygodne dane

Konsumenci oczekują, że marki będą uczciwe w kwestii swojego śladu węglowego, więc należy być przygotowanym na rzetelne rozliczenie swoich emisji. Podobnie, aby firma mogła wprowadzić w życie skuteczną strategię klimatyczną, należy wziąć pod uwagę źródła wszystkich swoich emisji.

Tylko inwestując w narzędzia, które śledzą emisje zakresu 3. (emisje pośrednie występujące w łańcuchu wartości firmy) na tej samej platformie, która analizuje emisje zakresu 1. (bezpośrednie emisje z posiadanych i użytkowanych aktywów) oraz emisje zakresu 2. (związane z zakupem energii elektrycznej, ciepła lub chłodu na potrzeby własne firmy), firmy będą w stanie uzyskać dokładny i całościowy obraz danych dotyczący swojego wpływu na środowisko. Wtedy i tylko wtedy liderzy biznesowi będą mogli podejmować decyzje, które będą miały wpływ na całą firmę i wszystkich powiązanych dostawców.

Badania pokazują, że firmy nie mogą już polegać wyłącznie na swoich działaniach oraz swoich produktach, aby zapewnić sobie lojalność klientów. Konsumenci chcą kupować od firm kierujących się wartościami, które całościowo działają z myślą o zrównoważonym rozwoju. Świadomość ekologiczna to mądra, długoterminowa strategia biznesowa.

W ostatecznym rozrachunku firmy muszą znaleźć właściwą równowagę pomiędzy zyskami krótko- i długoterminowymi, aby pracować na rzecz pomyślnej i zrównoważonej przyszłości.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-24 | 11:00

Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego

Rada Polskich Przedsiębiorców, ciało doradcze przy Pracodawcach RP, wspólnie z Konfederacją Lewiatan oraz Polską Radą Biznesu wystosowała do Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Obrony Narodowej Władysława

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.