Komunikaty PR

Ekologia i zrównoważony rozwój jako długoterminowa strategia biznesowa

2022-07-14  |  12:42
Biuro prasowe

Najnowsza edycja Edelman Trust Barometer wyraźnie pokazuje, że konsumenci oczekują od firm aktywnych działań proekologicznych. Jednocześnie 52% respondentów twierdzi, że ich zdaniem firmy nie robią wystarczająco dużo, aby rozwiązać problemy klimatyczne.

Badania pokazują, że przywództwo skoncentrowane na wartościach jest korzystne dla zysków. Firmy, które dostosowują się do wartości reprezentowanych przez swoich klientów, łatwiej zdobywają przewagę nad konkurencją. Gdy wartości są rozbieżne, klienci nie wahają się przejść do innej firmy czy dostawcy usług.

 

[Ciekawostka: Według piątego raportu Salesforce State of the Connected Customer Report ponad trzy czwarte (78%) decyzji zakupowych klientów jest uzależnionych od praktyk środowiskowych firm, a dwie trzecie (66%) przestało kupować od firm, których wartości nie są zgodne z ich własnymi.]

 

Firmy, które chcą być przygotowane na przyszłość i wyróżniać się na tle konkurencji, powinny dążyć do wdrażania etycznych i zrównoważonych praktyk. Ale praca nie kończy się na samym przyjęciu pewnych wartości. Utrzymanie zaufania jest równie ważne jak jego budowanie, a autentyczność jest kluczowa dla utrzymania zaangażowanej bazy klientów.

 

Równoważenie korzyści krótkoterminowych i długoterminowych

Chociaż zrównoważone praktyki przyciągają i zatrzymują klientów, ich wdrożenie może być kosztowne. Jak więc firmy mogą zrównoważyć te czynniki w ramach udanej strategii biznesowej?

W rzeczywistości zrównoważone praktyki nie zawsze idą w parze z maksymalizacją zysków w krótkim okresie. Historycznie rzecz biorąc, firmy były budowane poprzez zachęcanie konsumentów do dalszej konsumpcji, a zrównoważony rozwój schodził na dalszy plan. Odejście od tego sposobu myślenia to dobra pozycja startowa dla zmian.

Tworzenie produktów, które nie mają być trwałe, to pewny sposób na zapewnienie sobie stałych klientów, ale odbywa się to kosztem naszej planety. Na krótką metę brzmi to jak dobra strategia biznesowa, jednak w miarę jak konsumenci będą skłonni kupować od marek bardziej przyjaznych środowisku, wdrażanie zrównoważonych praktyk pomoże detalistom zatrzymać klientów i zachować rentowność w dłuższej perspektywie.

 

[Ciekawostka: Marki takie jak na przykład „Patagonia”, wdrożyły politykę darmowych napraw przez cały cykl życia produktu, aby zachęcić użytkowników do odnawiania przedmiotów, a nie do ich wymiany.]

 

Ponowna ocena doświadczeń klienta

Warto podkreślić, że zmiana nie kończy się tylko na samym produkcie. Zrównoważony rozwój można również odnieść do szerszych doświadczeń klientów. Na przykład, zachęcanie konsumentów do dokonywania większych zakupów w celu uzyskania takich korzyści, jak darmowa dostawa następnego dnia czy bezpłatne zwroty pocztowe, powinno zostać poddane ponownej ocenie, jeśli firmy chcą przyjąć ekologiczny etos.

Według badań Salesforce, 42% kupujących twierdzi, że rozważy zapłacenie więcej za zrównoważone opcje wysyłki lub wybierze opcję dłuższego oczekiwania na dostawę, jeśli będzie to miało korzystny wpływ na środowisko.

Jeśli chodzi o darmowe zwroty, każdy zwrócona paczka pozostawia ślad węglowy z samolotów, pociągów, ciężarówek i samochodów dostawczych, które przewożą je z powrotem do sprzedawcy. Wiele przedmiotów uszkodzonych podczas transportu trafia na wysypiska śmieci. Kiedy duże ilości produktów są kupowane, a następnie zwracane bez żadnych konsekwencji, firmy nie zyskują, a planeta cierpi.

Ostatnio, gigant detaliczny Zara trafił na pierwsze strony gazet po wycofaniu się ze swojej polityki bezpłatnych zwrotów. Jest to posunięcie, które w przyszłości może stać się szeroko wprowadzone przez innych sprzedawców internetowych.

Rzeczywistość jest taka, że ponowne zdefiniowanie doświadczenia klienta poprzez usunięcie dodatkowych korzyści związanych z zakupem może wpłynąć na sprzedaż w krótkim okresie, ale może pomóc w długoterminowym budowaniu zaufania wśród świadomych ekologicznie konsumentów.

 

Ważne są wiarygodne dane

Konsumenci oczekują, że marki będą uczciwe w kwestii swojego śladu węglowego, więc należy być przygotowanym na rzetelne rozliczenie swoich emisji. Podobnie, aby firma mogła wprowadzić w życie skuteczną strategię klimatyczną, należy wziąć pod uwagę źródła wszystkich swoich emisji.

Tylko inwestując w narzędzia, które śledzą emisje zakresu 3. (emisje pośrednie występujące w łańcuchu wartości firmy) na tej samej platformie, która analizuje emisje zakresu 1. (bezpośrednie emisje z posiadanych i użytkowanych aktywów) oraz emisje zakresu 2. (związane z zakupem energii elektrycznej, ciepła lub chłodu na potrzeby własne firmy), firmy będą w stanie uzyskać dokładny i całościowy obraz danych dotyczący swojego wpływu na środowisko. Wtedy i tylko wtedy liderzy biznesowi będą mogli podejmować decyzje, które będą miały wpływ na całą firmę i wszystkich powiązanych dostawców.

Badania pokazują, że firmy nie mogą już polegać wyłącznie na swoich działaniach oraz swoich produktach, aby zapewnić sobie lojalność klientów. Konsumenci chcą kupować od firm kierujących się wartościami, które całościowo działają z myślą o zrównoważonym rozwoju. Świadomość ekologiczna to mądra, długoterminowa strategia biznesowa.

W ostatecznym rozrachunku firmy muszą znaleźć właściwą równowagę pomiędzy zyskami krótko- i długoterminowymi, aby pracować na rzecz pomyślnej i zrównoważonej przyszłości.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.