Komunikaty PR

Ekologia i zrównoważony rozwój jako długoterminowa strategia biznesowa

2022-07-14  |  12:42
Biuro prasowe

Najnowsza edycja Edelman Trust Barometer wyraźnie pokazuje, że konsumenci oczekują od firm aktywnych działań proekologicznych. Jednocześnie 52% respondentów twierdzi, że ich zdaniem firmy nie robią wystarczająco dużo, aby rozwiązać problemy klimatyczne.

Badania pokazują, że przywództwo skoncentrowane na wartościach jest korzystne dla zysków. Firmy, które dostosowują się do wartości reprezentowanych przez swoich klientów, łatwiej zdobywają przewagę nad konkurencją. Gdy wartości są rozbieżne, klienci nie wahają się przejść do innej firmy czy dostawcy usług.

 

[Ciekawostka: Według piątego raportu Salesforce State of the Connected Customer Report ponad trzy czwarte (78%) decyzji zakupowych klientów jest uzależnionych od praktyk środowiskowych firm, a dwie trzecie (66%) przestało kupować od firm, których wartości nie są zgodne z ich własnymi.]

 

Firmy, które chcą być przygotowane na przyszłość i wyróżniać się na tle konkurencji, powinny dążyć do wdrażania etycznych i zrównoważonych praktyk. Ale praca nie kończy się na samym przyjęciu pewnych wartości. Utrzymanie zaufania jest równie ważne jak jego budowanie, a autentyczność jest kluczowa dla utrzymania zaangażowanej bazy klientów.

 

Równoważenie korzyści krótkoterminowych i długoterminowych

Chociaż zrównoważone praktyki przyciągają i zatrzymują klientów, ich wdrożenie może być kosztowne. Jak więc firmy mogą zrównoważyć te czynniki w ramach udanej strategii biznesowej?

W rzeczywistości zrównoważone praktyki nie zawsze idą w parze z maksymalizacją zysków w krótkim okresie. Historycznie rzecz biorąc, firmy były budowane poprzez zachęcanie konsumentów do dalszej konsumpcji, a zrównoważony rozwój schodził na dalszy plan. Odejście od tego sposobu myślenia to dobra pozycja startowa dla zmian.

Tworzenie produktów, które nie mają być trwałe, to pewny sposób na zapewnienie sobie stałych klientów, ale odbywa się to kosztem naszej planety. Na krótką metę brzmi to jak dobra strategia biznesowa, jednak w miarę jak konsumenci będą skłonni kupować od marek bardziej przyjaznych środowisku, wdrażanie zrównoważonych praktyk pomoże detalistom zatrzymać klientów i zachować rentowność w dłuższej perspektywie.

 

[Ciekawostka: Marki takie jak na przykład „Patagonia”, wdrożyły politykę darmowych napraw przez cały cykl życia produktu, aby zachęcić użytkowników do odnawiania przedmiotów, a nie do ich wymiany.]

 

Ponowna ocena doświadczeń klienta

Warto podkreślić, że zmiana nie kończy się tylko na samym produkcie. Zrównoważony rozwój można również odnieść do szerszych doświadczeń klientów. Na przykład, zachęcanie konsumentów do dokonywania większych zakupów w celu uzyskania takich korzyści, jak darmowa dostawa następnego dnia czy bezpłatne zwroty pocztowe, powinno zostać poddane ponownej ocenie, jeśli firmy chcą przyjąć ekologiczny etos.

Według badań Salesforce, 42% kupujących twierdzi, że rozważy zapłacenie więcej za zrównoważone opcje wysyłki lub wybierze opcję dłuższego oczekiwania na dostawę, jeśli będzie to miało korzystny wpływ na środowisko.

Jeśli chodzi o darmowe zwroty, każdy zwrócona paczka pozostawia ślad węglowy z samolotów, pociągów, ciężarówek i samochodów dostawczych, które przewożą je z powrotem do sprzedawcy. Wiele przedmiotów uszkodzonych podczas transportu trafia na wysypiska śmieci. Kiedy duże ilości produktów są kupowane, a następnie zwracane bez żadnych konsekwencji, firmy nie zyskują, a planeta cierpi.

Ostatnio, gigant detaliczny Zara trafił na pierwsze strony gazet po wycofaniu się ze swojej polityki bezpłatnych zwrotów. Jest to posunięcie, które w przyszłości może stać się szeroko wprowadzone przez innych sprzedawców internetowych.

Rzeczywistość jest taka, że ponowne zdefiniowanie doświadczenia klienta poprzez usunięcie dodatkowych korzyści związanych z zakupem może wpłynąć na sprzedaż w krótkim okresie, ale może pomóc w długoterminowym budowaniu zaufania wśród świadomych ekologicznie konsumentów.

 

Ważne są wiarygodne dane

Konsumenci oczekują, że marki będą uczciwe w kwestii swojego śladu węglowego, więc należy być przygotowanym na rzetelne rozliczenie swoich emisji. Podobnie, aby firma mogła wprowadzić w życie skuteczną strategię klimatyczną, należy wziąć pod uwagę źródła wszystkich swoich emisji.

Tylko inwestując w narzędzia, które śledzą emisje zakresu 3. (emisje pośrednie występujące w łańcuchu wartości firmy) na tej samej platformie, która analizuje emisje zakresu 1. (bezpośrednie emisje z posiadanych i użytkowanych aktywów) oraz emisje zakresu 2. (związane z zakupem energii elektrycznej, ciepła lub chłodu na potrzeby własne firmy), firmy będą w stanie uzyskać dokładny i całościowy obraz danych dotyczący swojego wpływu na środowisko. Wtedy i tylko wtedy liderzy biznesowi będą mogli podejmować decyzje, które będą miały wpływ na całą firmę i wszystkich powiązanych dostawców.

Badania pokazują, że firmy nie mogą już polegać wyłącznie na swoich działaniach oraz swoich produktach, aby zapewnić sobie lojalność klientów. Konsumenci chcą kupować od firm kierujących się wartościami, które całościowo działają z myślą o zrównoważonym rozwoju. Świadomość ekologiczna to mądra, długoterminowa strategia biznesowa.

W ostatecznym rozrachunku firmy muszą znaleźć właściwą równowagę pomiędzy zyskami krótko- i długoterminowymi, aby pracować na rzecz pomyślnej i zrównoważonej przyszłości.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.