(e-)PR inwestycją w biznes, czyli jak mają o Twojej firmie nie zapomnieć
Zdobycie uwagi, następnie zainteresowanie potencjalnego klienta, realna potrzeba produktu lub usługi, a w końcu finalizacja transakcji i wypracowanie lojalności. Niezależnie, czy mowa o działalności B2C, czy B2B schemat lejka sprzedażowego ma rację bytu wyłącznie przy racjonalnym wdrażaniu strategii komunikacyjnej i marketingowej. Od czego więc zacząć? Od public relations, które pomimo już znacznej kariery na polskim rynku – jest często pomijane przez krajowych przedsiębiorców. Skutek? Biznes zapomina o PR-e, więc i klient zapomina o biznesie.
Polski biznes a PR
Public relations, a więc w najprostszym ujęciu sztuka prowadzenia dialogu z otoczeniem biznesu (zarówno zewnętrznym – kontrahentami, klientami, sponsorami, jak i wewnętrznym – zespołem, zarządem, inwestorami) pojawiło się w świadomości polskich przedsiębiorców w okolicach lat 90. Już w 1997 roku wybitni pionierzy nadwiślańskiego PR-u – Alma Kadragic i Piotr Czarnowski pisali, iż “nadchodzą złote czasy dla public relations w Polsce”. I faktycznie – z czasem krajowy biznes konsekwentnie zaczął wdrażać działania komunikacyjne, jednak wraz z nastaniem ery internetowej – paradoksalnie – pojawiły się przysłowiowe schody.
Dlaczego? Właśnie ze względu na pojawienie się ogromu możliwości, które z jednej strony otwierały drogę zarówno dużym korporacjom, jak i małym działalnościom, jednak z drugiej – brakowało (i wciąż brakuje) wykwalifikowanych specjalistów do obsługi infrastruktury internetowej. Wtedy też pojawił się chwilowy trend na radykalną automatyzację działań marketingowych i odchodzenie od koncepcji kreatywnych. Lukę rynkową zagospodarowali specjaliści od SEM i SEO, a reklama programmatic zaczęła brać górę nad wciąż jeszcze młodym w Polsce PR-em.
Czy na długo? Niekoniecznie. Brytyjscy analitycy z UCE GROUP LTD. zauważyli, że obecnie aż 39 proc. Polaków uważa reklamę na urządzeniach mobilnych za rozwiązanie po prostu irytujące, a użytkownicy komputerów i laptopów w 40 proc. podzielają taką opinię. Ponadto według raportu Mindshare 76 proc. Polaków blokuje internetowe billboardy. Rozwiązanie? Właśnie powrót do PR-u, a konkretnie – e-PR-u.
Sprawna kampania ze sprawdzonym zespołem
Już do 25 lat prowadzenia agencji Media Forum byłam świadkiem ewolucji działań komunikacyjnych polskich firm. Z naszej perspektywy największym wyzwaniem było właśnie pojawienie się internetu i kreatywne podejście do wykorzystania rozwiązań sieciowych. W tej kategorii idealnym kompromisem między automatyzacją a podejściem prokonsumenckim jest e-PR oraz idea pozycjonowania. Już w 1972 roku Al Ries, wówczas właściciel niewielkiej agencji reklamowej w Nowym Jorku, zaprezentował światu “positioning”, czyli wielotorową (i multimedialną) strategię komunikowania danego produktu lub usługi.
W latach 2000. z kolei Al Ries wraz z córką Laurą opublikował książkę “Upadek reklamy i wzlot public relations”, na łamach której ostatecznie zamknęli rozdział historii o stricte marketingowym podejściu do biznesu. Autorzy stwierdzili, iż “gdziekolwiek nie spojrzymy, wszędzie widać odchodzenie od marketingu zorientowanego na reklamę na rzecz marketingu zorientowanego na public relations”. Taka myśl przyświecała agencji Media Forum już od początku naszej działalności w 1997 roku.
Widzimy, że polski biznes – aby utrzymać się na rynkowej powierzchni – potrzebuje kreatywnego podejścia do komunikacji. W naszym zespole pracują specjaliści, którzy łączą kompetencje twarde (SEO/ SEM, grafika, programowanie) z kompetencjami miękkimi (copywriting, umiejętności sprzedażowe oraz właśnie kontakt z mediami). Jako Media Forum specjalizujemy się m.in. w personal brandingu, a dokładniej pozycjonowaniu eksperckim. Jak pokazuje nasze portfolio, przedsiębiorcy, którzy zaczęli realnie inwestować w swój wizerunek obecnie, cieszą się jeszcze większym gronem inwestorów oraz lojalnych klientów. Dzięki temu czują, iż współpraca ze sprawdzonym zespołem daje im konkretne benefity.
Dla kogo jest e-PR?
Według badań naukowców ze Szkoły Głównej Handlowej z 2011 roku zarówno małe, średnie, jak i duże firmy najczęściej w segmencie działań komunikacyjnych inwestują w public relations. Również w ramach Media Forum widzimy, że PR jest rozwiązaniem dla każdego biznesu, niezależnie od skali działania. Ponadto, public relations otwiera małym przedsiębiorstwom drzwi do dalszego rozwoju, stąd też duże zainteresowanie naszymi usługami segmentu MŚP.
Profesjonalizm, uczciwość, szybkość działania – to tylko niektóre wartości, które podkreślają nasi klienci podczas współpracy z Media Forum. Niezależnie, czy prowadzisz niewielką firmę cateringową, czy zasiadasz w zarządzie dużej spółki – PR w środowisku cyfrowym to jedna z najlepszych inwestycji tego roku, a powierzenie tych usług specjalistom przyniesie wyjątkowo zadowalające efekty.
Wiem, że obecna sytuacja gospodarcza jest dla polskich przedsiębiorców bezprecedensowym wyzwaniem, jednak jedną z najskuteczniejszych tarcz okazuje się właśnie PR. Taka myśl przyświeca kilkunastu klientom, którzy w ostatnich miesiącach zdecydowali się na współpracę z Media Forum. Czy to początek kolejnego rozdziału w historii o rozwijającej się świadomości polskich przedsiębiorców? Myślę, że tak – a to wszystko dzięki biznesowi, który nie zapomina o komunikacji oraz rynkowi, który nie zapomina o biznesie.
Autorka: Katarzyna Jarczewska – współwłaścicielka i partnerka zarządzająca agencji reklamowej i PR-owej Media Forum.
![Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1274533482,w_222,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie
![Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_815997875,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/warszawa6,w_274,_small.jpg)
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ige-azja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdrowie-ukraincy-foto,w_133,r_png,_small.png)
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.