Komunikaty PR

E-sklepy a preferencje polskich i zagranicznych konsumentów

2022-04-25  |  16:00
Biuro prasowe

 

Proces digitalizacji w naszym życiu z pewnością przyspieszył okres pandemii, dzięki czemu w spektakularnym tempie rozrósł się rynek e-commerce – tylko w 2021 roku taki kod sprzedaży internetowej do PKD dopisało ponad 120 tysięcy firm. Polscy konsumenci korzystają z oferty e-sklepów dwa lub trzy razy w miesiącu (36%), niezależnie od miejsca zamieszkania. I nic się nie zmieniło mimo zniesienia restrykcji i powrotu do w pełni działających sklepów stacjonarnych. Nauczyliśmy się robić zakupy on-line i zamawiamy tam w zasadzie wszystko – od ubrań i sprzętu AGD, przez kosmetyki, po chemię i zakupy spożywcze. Także polskie e-sklepy rozwinęły swoją działalność o zagraniczne rynki naszego regionu - Czechy, Rumunię, Węgry i Słowację, czyli kierunki, gdzie e-commerce bardzo szybko się rozwija, ale nie jest zdominowany przez wielkie korporacje.

 

Z raportu Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że zakupy online są obecnie domeną głównie osób w wieku 35-49 lat (32 proc. e-konsumentów). Za największą zaletę zakupów w sieci uważają oni możliwość całodobowego zamawiania towarów i usług – kryterium dostępności zostało wskazane aż przez 82 proc. badanych. Oprócz tego e-konsumenci chwalili także nieograniczony czas na poszukiwanie produktu i brak konieczności dojazdu do wybranego sklepu. 75 proc. respondentów jako zaletę wymieniło również korzystne ceny – atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych.

 

Pick-up pointy zyskują na znaczeniu

Równie ciekawym kryterium okazała się metoda odbioru zamawianej przez konsumentów przesyłki. Możliwość skorzystania z ulubionej metody dostawy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze danego sprzedawcy. 2021 był rokiem, w którym ponad połowa e-kupujących najchętniej odbierała swoje zakupy w automacie paczkowym. – podaje raport z cyklu Polaków Portfel Własny przez Santander Consumer Bank[1]. Możliwość odbioru paczki z wolnostojącego urządzenia była preferowana przez 57 proc. badanych, zaś dostawę kurierem wybierało 39 proc. ankietowanych. Na trzecim miejscu znalazła się opcja odbioru przesyłki z punktu znajdującego się np. w okolicznym sklepie.

 

Wybór pick-up pointów przez konsumentów to naturalna kolej rzeczy przy tak szybkim tempie rozwoju rynku e-commerce. Dla klientów bardzo liczy się dziś oszczędność czasu podczas zakupów, dlatego chcą mieć możliwość szybkiego i wygodnego odbioru swojej paczki. Nikt z nas nie chce planować swojego popołudnia z myślą o oczekiwaniu na kuriera. Co ważne, wybór tej metody odbioru przesyłki staje się coraz popularniejszy nie tylko na naszym rodzimym rynku, ale również na zagranicznych mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland.

 

Europejskie rynki

Ale nie tylko nasz rodzimy rynek jest dobrym miejscem do rozwijania e-biznesu. Jak pokazała pandemiczna rzeczywistość -  przed polskimi e-sklepami otworzyły się również zagraniczne rynki, które stają się coraz bardziej popularne. Według ostatnich danych Eurostatu, do 2021 roku, rynki e-commerce naszego regionu (w tym przede wszystkim Czechy, Rumunia, Węgry i Słowacja) zwiększą się nawet o kilkadziesiąt procent[2].

 

Czechy i Słowacja

Istotnym z punktu widzenia sklepów on-line będzie rynek e-commerce w Czechach - nie został on bowiem zdominowany w tak dużym stopniu przez wielkich graczy jak w Polsce, więc stał się on mocarstwem mniejszych e-sklepów. Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, udział handlu elektronicznego w Czechach wzrośnie z 15% w roku 2020 do około 20% w 2025r. Czechy to obecnie najszybciej rozwijający się rynek e-commerce w Europie ze wzrostem szacowanym na 16%. Aż 90% Czechów ma dostęp do Internetu, a zakupu w sieci robi blisko 60%. Na chwilę obecną jest tu ponad 40.000 e-sklepów. To największa ilość w Europie, zważywszy na liczbę mieszkańców. Rośnie tu też udział zagranicznych klientów w przestrzeni e-commerce. Tym samym, to szansa dla polskich e-przedsiębiorców, by mogli rozwinąć swój biznes na tym rynku.

Podobna sytuacja jest na rynku słowackim – e-commerce rozwija się w zaskakującym tempie. Ze względu na podobieństwo kulturowe, funkcjonuje on bazując głównie na czeskich sklepach internetowych. Słowacy chętnie decydują się na zakupy online z innych krajów – już 39% e-konsumentów kupuje transgranicznie z europejskich sklepów[3].

 

Węgierski e-commerce

Z kolei węgierski e-rynek jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków online w Unii Europejskiej[4]. Nie jest nasycony przez wielkie zagraniczne korporacje, dlatego stanowi doskonałą okazję do rozwijania biznesu przez mniejsze firmy. Według ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2019r. przez eNET.hu wynika, że aż 91% dorosłych (5,4 mln) użytkowników Internetu regularnie dokonuje zakupów online.[5] 40% węgierskich e-konsumentów kupuje transgranicznie z europejskich sklepów. Według badania agencji marketingowej Unikum, klienci preferują płatność za pobraniem (86%) lub przelewem bankowym (75%). Rośnie również popularność płatności kartą online (przez bramkę płatniczą), głównie ze względu na to, że Węgrzy coraz częściej składają zamówienia z innych krajów.

 

E-rynek w Rumunii

W 2020 roku rynek e-commerce w Rumuni był warty ok. 23 mld Lei (wartość brutto, bez e-grocery), notując 46% wzrostu w stosunku do poprzedniego roku. Tak szybki wzrost czyni go jednym z najdynamiczniej rosnących rynków w Europie. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej[6], w 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces.

Transgraniczny handel on-line cały czas prężnie się rozwija, a konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości szybkich i wygodnych zakupów, jakie daje im internet. Dodając do tego ich ulubione metody płatności i odbierania zamówień, możemy być pewni, że rynek e-commerce jeszcze nie raz zaskoczy nas swoimi wynikami.

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 10200 własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 


[1] Badanie "Polacy na e-zakupach 2021" realizowane na potrzeby raportu z cyklu Polaków Portfel Własny przez Santander Consumer Bank

[2] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/07/Rynek-e-commerce-w-Czechach.pdf

[3] https://poland.payu.com/blog/miliony-konsumentow-na-wyciagniecie-reki-czechy-slowacja-i-wegry/

[4] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/08/rynek-e-commerce-na-Wegrzech.pdf

[5] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/08/rynek-e-commerce-na-Wegrzech.pdf

[6] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/08/Rynek-Rumunii.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.