Komunikaty PR

Firmom wynajmującym auta i maszyny przybywa klientów

2022-09-14  |  09:00
Biuro prasowe

Wszystko wskazuje na to, że branża wynajmu aut oraz maszyn i urządzeń ma przed sobą okres prosperity. Zmiany podatkowe, trudności z dostępem aut i maszyn, rosnące stopy procentowe sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej rezygnują z kupowania na własność maszyn, urządzeń czy środków transportu, na rzecz wynajmu. Branża stoi więc przed szansą, o ile spośród napływających tłumnie klientów potrafi wykluczyć tych, którzy nie płacą.

 

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec I półrocza 2022 roku firmy z branży wynajmu miały do odzyskania od nierzetelnych kontrahentów blisko 90 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty – prawie 74 mln zł – to zobowiązania wobec firm użyczających maszyny i urządzenia budowlane. 15,8 mln zł mają do odzyskania firmy wynajmujące samochody.

Przed pandemią sektor wynajmu maszyn budowlanych i pojazdów był jednym z tych, które rozwijały się bardzo szybko. Jednak koronakryzys wyraźnie zahamował dynamiczny rozwój tej branży. Problemy finansowe przedsiębiorstw sprawiły, że firmy wynajmujące większą wagę zaczęły przykładać do weryfikacji każdego kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. Wszystko po to, by nie mieć w przyszłości kłopotów z odzyskaniem pieniędzy od klienta.

 

Firmy budowlane pod lupą wynajmujących maszyny

W I półroczu 2022 r. firmy wynajmujące maszyny i urządzenia budowalne miały do odzyskania prawie 74 mln zł (73,6 mln zł). Na taką kwotę zalegało im 12,8 tys. dłużników.

Najwyższe zadłużenie względem tej branży odnotowane zostało w kwietniu 2020 r., na początku pandemii, kiedy wyniosło ponad 82,5 mln zł. Wówczas firmy zaczęły przykładać większą wagę do sprawdzania potencjalnych kontrahentów.

Często obserwujemy takie zjawisko, że w okresie dekoniunktury wzrasta liczba raportów pobieranych przez firmy o swoich klientach, a gdy sprzedaż rośnie następuje poluzowanie rygorów i maleje skłonność do weryfikacji wiarygodności kupujących. Wiele firm zakłada, że na uczciwych klientach zarobi tyle, że zrekompensuje im to straty na tych nieuczciwych. To nie jest dobry pomysł, zwłaszcza przy umowach długoterminowych, bo jak pokazał przykład pandemii, czy wybuch wojny na Ukrainie, sytuacja gospodarcza może zmienić się bardzo szybko – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Branża wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych wyciągnęła wnioski z niespodziewanego zamknięcia gospodarki na początku roku 2020. Pandemia wzmocniła trend rosnącej od 3 lat liczby pobieranych raportów przez przedsiębiorców z tego sektora. W całym 2020 r. firmy wynajmujące maszyny i urządzenia budowlane pobrały prawie 137 tys. takich raportów, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej, a w 2021 r. ponad 140 tys. raportów. Od stycznia do sierpnia bieżącego roku było to już ponad 100 tys. raportów. Biorąc pod uwagę, że to najwyższy w historii odnotowany na tym etapie roku wynik, może przewidywać, że w całym 2022 roku padnie kolejny rekord.

Ponad połowa pobieranych raportów dotyczy branży budowlanej (52,5 proc. sprawdzeń). Kolejny na liście weryfikowanych jest przemysł (12,7 proc.), z czego co drugi pobrany raport dotyczy firm produkujących metalowe części lub zajmujących się ich konserwacją i naprawą maszyn i urządzeń.

Eksperci prognozują, że zainteresowanie wynajmem wśród firm będzie rosło. A sprzyja temu ogólna koniunktura i… rosnąca inflacja. Jak wynika z badania „Zakupy firmowe”, przeprowadzonego na zlecenie firmy faktoringowej NFG wśród mikro i małych przedsiębiorstw w sierpniu br., w ostatnich 6 miesiącach ceny maszyn i narzędzi wzrosły o jedną czwartą, a środków transportu o 27 proc. Blisko 37 proc. przedsiębiorstw w ostatnim półroczu wzięło na zakup środków transportu kredyt, leasing lub pożyczkę. Jednocześnie 85,5 proc. firm w najbliższych 6 miesiącach spodziewa się dalszych wzrostów cen produktów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności. Deklarują, że będą kupować mniej, będą szukać tańszych zamienników lub elastycznych form płatności. Dla branży wynajmu może być to szansa, aby przekonać do swojej oferty nowe rzesze klientów. A mianowicie takich, którzy do tej pory kupowali wyłącznie na własność.

 

Wynajmujący pojazdy częściej pytają o konsumentów

Firmy wynajmujące samochody na koniec I półrocza 2022 r. miały do odzyskania ponad 15,8 mln zł. Ten sektor rynku także boleśnie odczuł skutki pandemii.

Widać, że w jej pierwszym roku, czyli 2020 r., zainteresowanie usługami firm wynajmujących samochody znacznie spadło, a liczba potencjalnych klientów wyraźnie się zmniejszyła. Miało to swoje odzwierciedlenie w liczbie pobieranych raportów. O ile w 2019 r. firmy wynajmujące pojazdy sprawdzały swoich kontrahentów w bazie KRD ponad 65 tys. razy, o tyle w 2020 r. liczba pobranych raportów spadła o połowę. Kolejne lata pokazały jednak, że była to krótkotrwała przerwa, ponieważ już 2021 rok pod względem liczby sprawdzeń był rekordowy – 75 tys. raportów, co świadczy zarówno o rosnącej liczbie potencjalnych klientów, jak i o większej ostrożności firm wynajmujących pojazdy. W najbliższym czasie liczba ta powinna dalej rosnąć. W 2022 r. tylko od stycznia do maja pobrano ponad 32 tys. raportów z bazy danych KRD. To znacznie więcej niż w poprzednich latach na tym etapie roku – analizuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

W przeciwieństwie do firm wynajmujących maszyny budowlane, firmy wynajmujące samochody częściej sprawdzają konsumentów. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu wynajmem pojazdów wśród osób fizycznych.

Sektor wynajmu pojazdów odbudowuje się po pandemii, w trakcie której podobnie, jak inne branże związane z transportem i motoryzacją, odnotował zadyszkę. Przedsiębiorcy i konsumenci coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy, który opłaca im się bardziej niż zakup pojazdów, tym bardziej, że w ramach tej usługi mają także zapewniony serwis i administrację floty. Powrotowi do sytuacji sprzed pandemii trzeba jednak dopomóc, dlatego nie dziwi wzrost liczby raportów z bazy KRD pobieranych przez przedsiębiorców z tego sektora. Firmy chcą mieć pewność, że przyszły kontrahent nie będzie miał problemów z uregulowaniem rachunków. Jak się okazuje, więcej niż co 4. raport pobrany przez wynajmujących pojazdy z bazy KRD zawiera informację na temat potencjalnego kontrahenta – mówi Rafał Romaniuk, menedżer ds. klientów strategicznych w Krajowym Rejestrze Długów.

O tym, że branża odbudowuje się po pandemii świadczą także dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Wynika z nich, że od początku 2022 r. zainteresowanie długoterminowym wynajmem pojazdów wśród firm rośnie. W I półroczu tego roku ten zanotował nawet rekordowy, najwyższy w kilkunastoletniej statystyce PZWLP, udział sprzedaży aut osobowych do polskich przedsiębiorców. Rośnie także segment wynajmu samochodów (rent a car). Potencjalnych problemów branży można z kolei upatrywać w niedoborze nowych aut na rynku oraz, spowodowanych światową sytuacją polityczno-społeczną, wydłużonych łańcuchach dostaw.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka AkzoNobel odnotowuje wzrost trzeci kwartał z rzędu Biuro prasowe
2024-07-23 | 14:35

AkzoNobel odnotowuje wzrost trzeci kwartał z rzędu

Najważniejsze informacje Q2 2024 (w porównaniu z Q2 2023) • Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, przy wzroście wolumenu sprzedaży o 1%; Wzrost przychodów o
Gospodarka Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy
2024-07-22 | 11:00

Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy

Ukraińska gospodarka może znaleźć się w poważnych tarapatach ze względu na odpływ siły roboczej powiązany z tzw. ustawą mobilizacyjną. Nowe regulacje zaostrzyły politykę
Gospodarka Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski
2024-07-17 | 07:49

Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski

Wraz ze wzrostem liczby ludności na świecie, zapotrzebowanie na czystą wodę i efektywne systemy kanalizacyjne staje się coraz bardziej krytyczne. Choć w Polsce w minionych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.