Firmom wynajmującym auta i maszyny przybywa klientów
Wszystko wskazuje na to, że branża wynajmu aut oraz maszyn i urządzeń ma przed sobą okres prosperity. Zmiany podatkowe, trudności z dostępem aut i maszyn, rosnące stopy procentowe sprawiają, że przedsiębiorcy coraz częściej rezygnują z kupowania na własność maszyn, urządzeń czy środków transportu, na rzecz wynajmu. Branża stoi więc przed szansą, o ile spośród napływających tłumnie klientów potrafi wykluczyć tych, którzy nie płacą.
Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, na koniec I półrocza 2022 roku firmy z branży wynajmu miały do odzyskania od nierzetelnych kontrahentów blisko 90 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty – prawie 74 mln zł – to zobowiązania wobec firm użyczających maszyny i urządzenia budowlane. 15,8 mln zł mają do odzyskania firmy wynajmujące samochody.
Przed pandemią sektor wynajmu maszyn budowlanych i pojazdów był jednym z tych, które rozwijały się bardzo szybko. Jednak koronakryzys wyraźnie zahamował dynamiczny rozwój tej branży. Problemy finansowe przedsiębiorstw sprawiły, że firmy wynajmujące większą wagę zaczęły przykładać do weryfikacji każdego kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. Wszystko po to, by nie mieć w przyszłości kłopotów z odzyskaniem pieniędzy od klienta.
Firmy budowlane pod lupą wynajmujących maszyny
W I półroczu 2022 r. firmy wynajmujące maszyny i urządzenia budowalne miały do odzyskania prawie 74 mln zł (73,6 mln zł). Na taką kwotę zalegało im 12,8 tys. dłużników.
Najwyższe zadłużenie względem tej branży odnotowane zostało w kwietniu 2020 r., na początku pandemii, kiedy wyniosło ponad 82,5 mln zł. Wówczas firmy zaczęły przykładać większą wagę do sprawdzania potencjalnych kontrahentów.
– Często obserwujemy takie zjawisko, że w okresie dekoniunktury wzrasta liczba raportów pobieranych przez firmy o swoich klientach, a gdy sprzedaż rośnie następuje poluzowanie rygorów i maleje skłonność do weryfikacji wiarygodności kupujących. Wiele firm zakłada, że na uczciwych klientach zarobi tyle, że zrekompensuje im to straty na tych nieuczciwych. To nie jest dobry pomysł, zwłaszcza przy umowach długoterminowych, bo jak pokazał przykład pandemii, czy wybuch wojny na Ukrainie, sytuacja gospodarcza może zmienić się bardzo szybko – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.
Branża wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych wyciągnęła wnioski z niespodziewanego zamknięcia gospodarki na początku roku 2020. Pandemia wzmocniła trend rosnącej od 3 lat liczby pobieranych raportów przez przedsiębiorców z tego sektora. W całym 2020 r. firmy wynajmujące maszyny i urządzenia budowlane pobrały prawie 137 tys. takich raportów, czyli o 12 proc. więcej niż rok wcześniej, a w 2021 r. ponad 140 tys. raportów. Od stycznia do sierpnia bieżącego roku było to już ponad 100 tys. raportów. Biorąc pod uwagę, że to najwyższy w historii odnotowany na tym etapie roku wynik, może przewidywać, że w całym 2022 roku padnie kolejny rekord.
Ponad połowa pobieranych raportów dotyczy branży budowlanej (52,5 proc. sprawdzeń). Kolejny na liście weryfikowanych jest przemysł (12,7 proc.), z czego co drugi pobrany raport dotyczy firm produkujących metalowe części lub zajmujących się ich konserwacją i naprawą maszyn i urządzeń.
Eksperci prognozują, że zainteresowanie wynajmem wśród firm będzie rosło. A sprzyja temu ogólna koniunktura i… rosnąca inflacja. Jak wynika z badania „Zakupy firmowe”, przeprowadzonego na zlecenie firmy faktoringowej NFG wśród mikro i małych przedsiębiorstw w sierpniu br., w ostatnich 6 miesiącach ceny maszyn i narzędzi wzrosły o jedną czwartą, a środków transportu o 27 proc. Blisko 37 proc. przedsiębiorstw w ostatnim półroczu wzięło na zakup środków transportu kredyt, leasing lub pożyczkę. Jednocześnie 85,5 proc. firm w najbliższych 6 miesiącach spodziewa się dalszych wzrostów cen produktów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności. Deklarują, że będą kupować mniej, będą szukać tańszych zamienników lub elastycznych form płatności. Dla branży wynajmu może być to szansa, aby przekonać do swojej oferty nowe rzesze klientów. A mianowicie takich, którzy do tej pory kupowali wyłącznie na własność.
Wynajmujący pojazdy częściej pytają o konsumentów
Firmy wynajmujące samochody na koniec I półrocza 2022 r. miały do odzyskania ponad 15,8 mln zł. Ten sektor rynku także boleśnie odczuł skutki pandemii.
– Widać, że w jej pierwszym roku, czyli 2020 r., zainteresowanie usługami firm wynajmujących samochody znacznie spadło, a liczba potencjalnych klientów wyraźnie się zmniejszyła. Miało to swoje odzwierciedlenie w liczbie pobieranych raportów. O ile w 2019 r. firmy wynajmujące pojazdy sprawdzały swoich kontrahentów w bazie KRD ponad 65 tys. razy, o tyle w 2020 r. liczba pobranych raportów spadła o połowę. Kolejne lata pokazały jednak, że była to krótkotrwała przerwa, ponieważ już 2021 rok pod względem liczby sprawdzeń był rekordowy – 75 tys. raportów, co świadczy zarówno o rosnącej liczbie potencjalnych klientów, jak i o większej ostrożności firm wynajmujących pojazdy. W najbliższym czasie liczba ta powinna dalej rosnąć. W 2022 r. tylko od stycznia do maja pobrano ponad 32 tys. raportów z bazy danych KRD. To znacznie więcej niż w poprzednich latach na tym etapie roku – analizuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.
W przeciwieństwie do firm wynajmujących maszyny budowlane, firmy wynajmujące samochody częściej sprawdzają konsumentów. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu wynajmem pojazdów wśród osób fizycznych.
– Sektor wynajmu pojazdów odbudowuje się po pandemii, w trakcie której podobnie, jak inne branże związane z transportem i motoryzacją, odnotował zadyszkę. Przedsiębiorcy i konsumenci coraz częściej decydują się na wynajem długoterminowy, który opłaca im się bardziej niż zakup pojazdów, tym bardziej, że w ramach tej usługi mają także zapewniony serwis i administrację floty. Powrotowi do sytuacji sprzed pandemii trzeba jednak dopomóc, dlatego nie dziwi wzrost liczby raportów z bazy KRD pobieranych przez przedsiębiorców z tego sektora. Firmy chcą mieć pewność, że przyszły kontrahent nie będzie miał problemów z uregulowaniem rachunków. Jak się okazuje, więcej niż co 4. raport pobrany przez wynajmujących pojazdy z bazy KRD zawiera informację na temat potencjalnego kontrahenta – mówi Rafał Romaniuk, menedżer ds. klientów strategicznych w Krajowym Rejestrze Długów.
O tym, że branża odbudowuje się po pandemii świadczą także dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Wynika z nich, że od początku 2022 r. zainteresowanie długoterminowym wynajmem pojazdów wśród firm rośnie. W I półroczu tego roku ten zanotował nawet rekordowy, najwyższy w kilkunastoletniej statystyce PZWLP, udział sprzedaży aut osobowych do polskich przedsiębiorców. Rośnie także segment wynajmu samochodów (rent a car). Potencjalnych problemów branży można z kolei upatrywać w niedoborze nowych aut na rynku oraz, spowodowanych światową sytuacją polityczno-społeczną, wydłużonych łańcuchach dostaw.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.