Komunikaty PR

Firmy i gospodarka zyskają, jeśli otworzą się na osoby LGBT+

2023-09-15  |  01:00
Biuro prasowe

Wzrasta liczba działających w Polsce firm, które deklarują wsparcie dla osób LGBT+. Czy to przejaw sumienia, czy może twarde wyliczenia finansowe? Jedno nie wyklucza drugiego – przekonuje organizacja Open For Business, która podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiła dokładne koszty dyskryminacji oraz możliwości ich minimalizacji.

Każdego roku polska gospodarka traci nawet 9,5 mld złotych ze względu na dyskryminację osób LGBT+. Straty te wywołane są m.in. trudnościami z przyciągnięciem i zatrzymaniem na krajowym rynku wysoce wykwalifikowanej kadry, która poszukuje dziś otwartych i inkluzywnych miejsc pracy oraz uszczerbkiem na reputacji kraju na arenie międzynarodowej, który przekłada się na niższy poziom zagranicznych inwestycji – wylicza organizacja Open For Business, reprezentująca koalicję globalnych marek działających na rzecz inkluzywności osób LGBT+.  Z inicjatywy OFB, podczas odbywającego się na początku września Forum Ekonomicznego w Karpaczu o otwarciu biznesu na osoby LGBT+ w Polsce, a także skutkach finansowych dyskryminacji, rozmawiali przedstawiciele biznesu oraz organizacji pozarządowych.

Europa Środkowo-Wschodnia wciąż w tyle za zachodnimi trendami

W opinii Jennifer Tyldesley, reprezentującej Ambasadę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce, globalny biznes dostrzegł już potrzebę budowania w miejscach pracy środowiska przyjaznego osobom LGBT+ oraz coraz silniej wspiera tę mniejszość. – W Wielkiej Brytanii nawet mali przedsiębiorcy rozumieją, jak wiele można zyskać dzięki otwartości. Oczywiście imperatyw moralny ma ogromne znaczenie, ale to także szansa na rzeczywiste korzyści finansowe – mówiła Jennifer Tyldesley.

Tymczasem w krajach naszego regionu sytuacja nie zawsze przedstawia się tak dobrze. – Jesteśmy najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o obowiązujące prawo – zauważyła Agnieszka Kulikowska, Starsza Partnerka w Page Executive, Członkini Zarządu Kampanii Przeciw Homofobii. – Firmy ewoluują w stronę inkluzywną, ale obecnie to są to zazwyczaj przedsiębiorstwa o kapitale zagranicznym. Natomiast należy dostrzec, że zmieniły się w Polsce postawy społeczeństwa. Jest ono dziś dużo bardziej progresywne niż kiedyś – powiedziała Agnieszka Kulikowska.

O trudnej sytuacji w swoim kraju mówiła też Nóra Várady z Węgier, założycielka projektu WeAreOpen. – Rząd węgierski polaryzuje społeczeństwo i wyszukuje na siłę wrogów – stwierdziła Nóra Várady. I dodała, że pewien regres widać także w świecie biznesu: – Moja organizacja współpracuje z korporacjami, zachęca je do otwartości, promuje różnorodność. Cztery lata temu stworzyliśmy równościową kampanię w magazynie „Forbes”. Dzisiaj nie byłoby to już możliwe. Co gorsza, nie możemy przekonać rządu, opowiadając o biznesie i pieniądzach, bo politycy na Węgrzech operują narracją o rzekomych wartościach moralnych.

Co możemy dziś zrobić?

Jeśli więc przyjąć, że w krajach naszego regionu nadal jest sporo do zrobienia, to jak możemy minimalizować negatywny wpływ dyskryminacji na gospodarkę? Irma Veberić, dyrektor generalna Roche Polska jako przykład pokazała swoją firmę. – Jestem dumna, że Roche bierze udział w różnorodnych inicjatywach, które można charakteryzować hasłami „open”, „proud”, „equal”. Dla przykładu, na konferencji pod koniec maja stworzyliśmy bibliotekę LGBTQ+. Zamiast książek bibliotekę tworzyli ludzie, którzy przybliżali swoje historie, pomagając lepiej poznać i zrozumieć społeczność LGBTQ+. Dlaczego to robimy? Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń dla każdej osoby w firmie – mówiła Irma Veberić.

A wtórowali jej Liz Jacobs, Global Programmes Director w Open For Business: – Czasami warto zrobić coś tak prostego jak zaktualizować politykę równościową w firmie. Pierwsze kroki często robią ogromną różnicę ­– mówili. – Muszę przyznać, że dla osoby LGBT+ świetnym uczuciem było widzieć wielką tęczową flagę podczas Pride Month, podczas mojej pracy dla wielkiego międzynarodowego banku. Sygnał, że istnieje między nami pewne zrozumienie wiele znaczny.

Agnieszka Kulikowska przywołała natomiast ciekawy pomysł z firmy Deloitte, gdzie zaproponowano, by osoby spoza społeczności LGBT+, przez tydzień nie mówiły nic o swoim prywatnym życiu – Okazało się to praktycznie niemożliwe. Ten prosty eksperyment udowodnił, że w byciu otwartym w pracy nie „chodzi o seks”, orientację seksualną tylko o tożsamość, codzienność, wartości i przywiązanie do bliskich osób – wyliczała Agnieszka Kulikowska.

Pozytywny punkt widzenia zaproponował natomiast Tomasz Wolanowski, Wiceprezes Zarządu ABB S.A. – Polska bardzo się zmieniła w ostatnich dekadach. Jeszcze niedawno nie mieliśmy zbytnio kontaktu z osobami z innych krajów, kultur, kontynentów. A teraz? Kilka lat temu przyszedł do mnie współpracownik i powiedział, że nie jesteśmy, jako firma, wystarczająco inkluzywni, i że musimy coś z tym zrobić. Dziś wciąż nie jesteśmy idealni, ale się zmieniamy, szukamy nowych rozwiązań. Zawsze powinniśmy myśleć o przyszłości, a nie rozdrapywać dawne rany – mówił Tomasz Wolanowski.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Transformacja z unijnym dofinansowaniem Biuro prasowe
2024-12-02 | 19:20

Transformacja z unijnym dofinansowaniem

Transformacja z unijnym dofinansowaniem - Wielkopolska Wschodnia w czołówce regionów węglowych w Polsce. Wielkopolska Wschodnia kroczy pewnie w kierunku zrównoważonej
Gospodarka Perspektywy globalnego handlu
2024-11-28 | 11:00

Perspektywy globalnego handlu

Po wyborach w Stanach Zjednoczonych stosunki między USA a Chinami pozostaną napięte i nadal będą wpływać na globalny handel.   • Nowa odsłona wojny handlowej, chociaż
Gospodarka Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów
2024-11-28 | 08:00

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów Produkcja mebli, baterii elektrycznych, części do maszyn i pojazdów – te podbranże przemysłowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.