Komunikaty PR

Firmy i gospodarka zyskają, jeśli otworzą się na osoby LGBT+

2023-09-15  |  01:00
Biuro prasowe

Wzrasta liczba działających w Polsce firm, które deklarują wsparcie dla osób LGBT+. Czy to przejaw sumienia, czy może twarde wyliczenia finansowe? Jedno nie wyklucza drugiego – przekonuje organizacja Open For Business, która podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiła dokładne koszty dyskryminacji oraz możliwości ich minimalizacji.

Każdego roku polska gospodarka traci nawet 9,5 mld złotych ze względu na dyskryminację osób LGBT+. Straty te wywołane są m.in. trudnościami z przyciągnięciem i zatrzymaniem na krajowym rynku wysoce wykwalifikowanej kadry, która poszukuje dziś otwartych i inkluzywnych miejsc pracy oraz uszczerbkiem na reputacji kraju na arenie międzynarodowej, który przekłada się na niższy poziom zagranicznych inwestycji – wylicza organizacja Open For Business, reprezentująca koalicję globalnych marek działających na rzecz inkluzywności osób LGBT+.  Z inicjatywy OFB, podczas odbywającego się na początku września Forum Ekonomicznego w Karpaczu o otwarciu biznesu na osoby LGBT+ w Polsce, a także skutkach finansowych dyskryminacji, rozmawiali przedstawiciele biznesu oraz organizacji pozarządowych.

Europa Środkowo-Wschodnia wciąż w tyle za zachodnimi trendami

W opinii Jennifer Tyldesley, reprezentującej Ambasadę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce, globalny biznes dostrzegł już potrzebę budowania w miejscach pracy środowiska przyjaznego osobom LGBT+ oraz coraz silniej wspiera tę mniejszość. – W Wielkiej Brytanii nawet mali przedsiębiorcy rozumieją, jak wiele można zyskać dzięki otwartości. Oczywiście imperatyw moralny ma ogromne znaczenie, ale to także szansa na rzeczywiste korzyści finansowe – mówiła Jennifer Tyldesley.

Tymczasem w krajach naszego regionu sytuacja nie zawsze przedstawia się tak dobrze. – Jesteśmy najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o obowiązujące prawo – zauważyła Agnieszka Kulikowska, Starsza Partnerka w Page Executive, Członkini Zarządu Kampanii Przeciw Homofobii. – Firmy ewoluują w stronę inkluzywną, ale obecnie to są to zazwyczaj przedsiębiorstwa o kapitale zagranicznym. Natomiast należy dostrzec, że zmieniły się w Polsce postawy społeczeństwa. Jest ono dziś dużo bardziej progresywne niż kiedyś – powiedziała Agnieszka Kulikowska.

O trudnej sytuacji w swoim kraju mówiła też Nóra Várady z Węgier, założycielka projektu WeAreOpen. – Rząd węgierski polaryzuje społeczeństwo i wyszukuje na siłę wrogów – stwierdziła Nóra Várady. I dodała, że pewien regres widać także w świecie biznesu: – Moja organizacja współpracuje z korporacjami, zachęca je do otwartości, promuje różnorodność. Cztery lata temu stworzyliśmy równościową kampanię w magazynie „Forbes”. Dzisiaj nie byłoby to już możliwe. Co gorsza, nie możemy przekonać rządu, opowiadając o biznesie i pieniądzach, bo politycy na Węgrzech operują narracją o rzekomych wartościach moralnych.

Co możemy dziś zrobić?

Jeśli więc przyjąć, że w krajach naszego regionu nadal jest sporo do zrobienia, to jak możemy minimalizować negatywny wpływ dyskryminacji na gospodarkę? Irma Veberić, dyrektor generalna Roche Polska jako przykład pokazała swoją firmę. – Jestem dumna, że Roche bierze udział w różnorodnych inicjatywach, które można charakteryzować hasłami „open”, „proud”, „equal”. Dla przykładu, na konferencji pod koniec maja stworzyliśmy bibliotekę LGBTQ+. Zamiast książek bibliotekę tworzyli ludzie, którzy przybliżali swoje historie, pomagając lepiej poznać i zrozumieć społeczność LGBTQ+. Dlaczego to robimy? Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń dla każdej osoby w firmie – mówiła Irma Veberić.

A wtórowali jej Liz Jacobs, Global Programmes Director w Open For Business: – Czasami warto zrobić coś tak prostego jak zaktualizować politykę równościową w firmie. Pierwsze kroki często robią ogromną różnicę ­– mówili. – Muszę przyznać, że dla osoby LGBT+ świetnym uczuciem było widzieć wielką tęczową flagę podczas Pride Month, podczas mojej pracy dla wielkiego międzynarodowego banku. Sygnał, że istnieje między nami pewne zrozumienie wiele znaczny.

Agnieszka Kulikowska przywołała natomiast ciekawy pomysł z firmy Deloitte, gdzie zaproponowano, by osoby spoza społeczności LGBT+, przez tydzień nie mówiły nic o swoim prywatnym życiu – Okazało się to praktycznie niemożliwe. Ten prosty eksperyment udowodnił, że w byciu otwartym w pracy nie „chodzi o seks”, orientację seksualną tylko o tożsamość, codzienność, wartości i przywiązanie do bliskich osób – wyliczała Agnieszka Kulikowska.

Pozytywny punkt widzenia zaproponował natomiast Tomasz Wolanowski, Wiceprezes Zarządu ABB S.A. – Polska bardzo się zmieniła w ostatnich dekadach. Jeszcze niedawno nie mieliśmy zbytnio kontaktu z osobami z innych krajów, kultur, kontynentów. A teraz? Kilka lat temu przyszedł do mnie współpracownik i powiedział, że nie jesteśmy, jako firma, wystarczająco inkluzywni, i że musimy coś z tym zrobić. Dziś wciąż nie jesteśmy idealni, ale się zmieniamy, szukamy nowych rozwiązań. Zawsze powinniśmy myśleć o przyszłości, a nie rozdrapywać dawne rany – mówił Tomasz Wolanowski.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.