Komunikaty PR

Firmy i gospodarka zyskają, jeśli otworzą się na osoby LGBT+

2023-09-15  |  01:00
Biuro prasowe

Wzrasta liczba działających w Polsce firm, które deklarują wsparcie dla osób LGBT+. Czy to przejaw sumienia, czy może twarde wyliczenia finansowe? Jedno nie wyklucza drugiego – przekonuje organizacja Open For Business, która podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu przedstawiła dokładne koszty dyskryminacji oraz możliwości ich minimalizacji.

Każdego roku polska gospodarka traci nawet 9,5 mld złotych ze względu na dyskryminację osób LGBT+. Straty te wywołane są m.in. trudnościami z przyciągnięciem i zatrzymaniem na krajowym rynku wysoce wykwalifikowanej kadry, która poszukuje dziś otwartych i inkluzywnych miejsc pracy oraz uszczerbkiem na reputacji kraju na arenie międzynarodowej, który przekłada się na niższy poziom zagranicznych inwestycji – wylicza organizacja Open For Business, reprezentująca koalicję globalnych marek działających na rzecz inkluzywności osób LGBT+.  Z inicjatywy OFB, podczas odbywającego się na początku września Forum Ekonomicznego w Karpaczu o otwarciu biznesu na osoby LGBT+ w Polsce, a także skutkach finansowych dyskryminacji, rozmawiali przedstawiciele biznesu oraz organizacji pozarządowych.

Europa Środkowo-Wschodnia wciąż w tyle za zachodnimi trendami

W opinii Jennifer Tyldesley, reprezentującej Ambasadę Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce, globalny biznes dostrzegł już potrzebę budowania w miejscach pracy środowiska przyjaznego osobom LGBT+ oraz coraz silniej wspiera tę mniejszość. – W Wielkiej Brytanii nawet mali przedsiębiorcy rozumieją, jak wiele można zyskać dzięki otwartości. Oczywiście imperatyw moralny ma ogromne znaczenie, ale to także szansa na rzeczywiste korzyści finansowe – mówiła Jennifer Tyldesley.

Tymczasem w krajach naszego regionu sytuacja nie zawsze przedstawia się tak dobrze. – Jesteśmy najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o obowiązujące prawo – zauważyła Agnieszka Kulikowska, Starsza Partnerka w Page Executive, Członkini Zarządu Kampanii Przeciw Homofobii. – Firmy ewoluują w stronę inkluzywną, ale obecnie to są to zazwyczaj przedsiębiorstwa o kapitale zagranicznym. Natomiast należy dostrzec, że zmieniły się w Polsce postawy społeczeństwa. Jest ono dziś dużo bardziej progresywne niż kiedyś – powiedziała Agnieszka Kulikowska.

O trudnej sytuacji w swoim kraju mówiła też Nóra Várady z Węgier, założycielka projektu WeAreOpen. – Rząd węgierski polaryzuje społeczeństwo i wyszukuje na siłę wrogów – stwierdziła Nóra Várady. I dodała, że pewien regres widać także w świecie biznesu: – Moja organizacja współpracuje z korporacjami, zachęca je do otwartości, promuje różnorodność. Cztery lata temu stworzyliśmy równościową kampanię w magazynie „Forbes”. Dzisiaj nie byłoby to już możliwe. Co gorsza, nie możemy przekonać rządu, opowiadając o biznesie i pieniądzach, bo politycy na Węgrzech operują narracją o rzekomych wartościach moralnych.

Co możemy dziś zrobić?

Jeśli więc przyjąć, że w krajach naszego regionu nadal jest sporo do zrobienia, to jak możemy minimalizować negatywny wpływ dyskryminacji na gospodarkę? Irma Veberić, dyrektor generalna Roche Polska jako przykład pokazała swoją firmę. – Jestem dumna, że Roche bierze udział w różnorodnych inicjatywach, które można charakteryzować hasłami „open”, „proud”, „equal”. Dla przykładu, na konferencji pod koniec maja stworzyliśmy bibliotekę LGBTQ+. Zamiast książek bibliotekę tworzyli ludzie, którzy przybliżali swoje historie, pomagając lepiej poznać i zrozumieć społeczność LGBTQ+. Dlaczego to robimy? Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń dla każdej osoby w firmie – mówiła Irma Veberić.

A wtórowali jej Liz Jacobs, Global Programmes Director w Open For Business: – Czasami warto zrobić coś tak prostego jak zaktualizować politykę równościową w firmie. Pierwsze kroki często robią ogromną różnicę ­– mówili. – Muszę przyznać, że dla osoby LGBT+ świetnym uczuciem było widzieć wielką tęczową flagę podczas Pride Month, podczas mojej pracy dla wielkiego międzynarodowego banku. Sygnał, że istnieje między nami pewne zrozumienie wiele znaczny.

Agnieszka Kulikowska przywołała natomiast ciekawy pomysł z firmy Deloitte, gdzie zaproponowano, by osoby spoza społeczności LGBT+, przez tydzień nie mówiły nic o swoim prywatnym życiu – Okazało się to praktycznie niemożliwe. Ten prosty eksperyment udowodnił, że w byciu otwartym w pracy nie „chodzi o seks”, orientację seksualną tylko o tożsamość, codzienność, wartości i przywiązanie do bliskich osób – wyliczała Agnieszka Kulikowska.

Pozytywny punkt widzenia zaproponował natomiast Tomasz Wolanowski, Wiceprezes Zarządu ABB S.A. – Polska bardzo się zmieniła w ostatnich dekadach. Jeszcze niedawno nie mieliśmy zbytnio kontaktu z osobami z innych krajów, kultur, kontynentów. A teraz? Kilka lat temu przyszedł do mnie współpracownik i powiedział, że nie jesteśmy, jako firma, wystarczająco inkluzywni, i że musimy coś z tym zrobić. Dziś wciąż nie jesteśmy idealni, ale się zmieniamy, szukamy nowych rozwiązań. Zawsze powinniśmy myśleć o przyszłości, a nie rozdrapywać dawne rany – mówił Tomasz Wolanowski.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Rekordowy lipiec dla Grupy DGP Infor. Niemal 10,5 mln UU i 56,5 mln odsłon Biuro prasowe
2024-08-23 | 01:00

Rekordowy lipiec dla Grupy DGP Infor. Niemal 10,5 mln UU i 56,5 mln odsłon

Lipiec przyniósł znakomite wyniki serwisów DGP Infor. Portale wchodzące w skład Grupy odwiedziło blisko 10,48 mln unikalnych użytkowników, co oznacza wzrost
Gospodarka Indie – (wschodząca?) gwiazda światowej gospodarki
2024-08-21 | 15:00

Indie – (wschodząca?) gwiazda światowej gospodarki

Indie przez trzecią kadencję pod rządami premiera Narendry Modi utrzymują zarówno wysoki wzrost gospodarczy (+6,4% w 2024 r. i +6,5% w 2025 r., po +7,7% w 2023
Gospodarka Ważą się losy Huty Częstochowa
2024-08-14 | 11:00

Ważą się losy Huty Częstochowa

W obliczu decyzji sądu o postawieniu Huty Liberty Częstochowa w stan upadłości, najbliższy miesiąc upłynie pod znakiem poszukiwania dzierżawcy zakładu. Wszystko po to, by jak

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.