„Google’ana przyszłość Polski” – co nas czeka do roku 2100?
Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością
Christa Botewa 4/8
03-127 Warszawa
kacper.nosarzewski|ptsp.pl| |kacper.nosarzewski|ptsp.pl
+48606425479
ptsp.pl
Czy polska opuści Unię Europejską, kiedy emerytury sięgną 21 tys. PLN, a poziom Bałtyku podniesie się o 2 metry? Czy dożyjemy czasów Cyberpunka i kiedy polska gospodarka wyprzedzi niemiecką? Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością (PTSP) przeanalizowało prognozy dotyczące przyszłości naszego kraju znalezione w przeglądarce Google. Specjaliści zestawili je w wyjątkowym raporcie, który przedstawia jak może wyglądać nasze życie do roku 2100.
Kształt przyszłości nurtował ludzi od zawsze. Dzisiaj do dyspozycji specjalistów, którzy chcą wiedzieć co spotka ich w przyszłości jest coraz więcej danych oraz narzędzi do ich badania. Dlatego studia nad przyszłością (ang. futures studies) są dyscypliną badawczą, która systematyzuje, porównuje i stosuje teorie oraz praktyczne metody analizy możliwych wariantów przyszłości, aby wesprzeć świat polityki i biznesu w podejmowaniu dobrych decyzji. Eksperci PTSP są rzecznikami przyszłych pokoleń i starają się przybliżać realizację pożądanych scenariuszy.
Przedmiotem najnowszych badań PTSP były dostępne w internecie prognozy dotyczące wielu aspektów zarówno życia społecznego, gospodarki, zmian klimatycznych, jak i pokoju w Europie i na świecie. Wyniki złożonych analiz zbioru ponad 150 prognoz znalezionych w wynikach wyszukiwania Google zostały zebrane w zaprezentowanym dziś raporcie. Według wyszukiwarki Google:
do roku 2030: |
|
do roku 2040: |
|
do roku 2050: |
|
do roku 2060: |
|
do roku 2070: |
|
do roku 2080: |
|
do roku 2090: |
|
do roku 2100: |
|
“Nas, jako ekspertów w dziedzinie studiów nad przyszłością, interesują nie tylko wyniki badań naukowych, najnowsze wynalazki i trendy technologiczne, ale również to, co ludzie myślą o przyszłości i jak ją sobie wyobrażają. Nadzieje i lęki związane z przyszłością, nawet wyrażane w żartobliwej formie, mają duży wpływ na to, jakie decyzje podejmujemy dziś. Dotyczy to w równym stopniu statystycznego Kowalskiego, jak i prezesa dużej firmy czy polityka.” - powiedział Kacper Nosarzewski, ekspert PTSP.
Analitycy PTSP zbadali wyniki wyszukiwań Google pod kątem występowania w internecie określonych fraz właściwych dla prognoz. Wszystkie rezultaty, których jest znacznie więcej niż zmieściło się na infografice, zostały gruntownie przeanalizowane. Można więc powiedzieć, że choć materiał badawczy dali subiektywnie sami internauci, to metodologia jego badania podlegała najwyższym, profesjonalnym standardom analitycznym.
Raport dostępny jest na oficjalnej stronie Polskiego Towarzystwa Studiów nad przyszłością i można publikować go nieodpłatnie z uwzględnieniem zapisu o jego autorstwie. Prawa do raportu posiada Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością.
„Nic się nie sprawdziło. Okazało się, że (...) przyszłość polega na tym, iż wszystko jest inaczej – inaczej, niż sobie wyobrażamy. I tak rzeczywiście jest. Z tym że inaczej – nie znaczy ani wspaniałej, ani straszniej. Po prostu inaczej. (…) Będzie tak samo, tylko więcej.”
Stanisław Lem
Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością powołano do życia w 2011 roku. Skupia ono ludzi nauki, profesjonalistów z różnych gałęzi gospodarki oraz entuzjastów, którzy podzielają przekonanie o wadze odpowiedzialnego planowania. Działamy zarówno w skali mikro (pojedynczy ludzie, firmy, małe społeczności), jak i makro (społeczeństwa, państwa, świat).
Podstawowym celem i misją PTSP jest promocja i organizacja inicjatyw związanych z kształtowaniem i odpowiedzialnym planowaniem w różnych dziedzinach gospodarki i nauki. Specjaliści towarzystwa zajmują się też rozwojem technologii, gospodarowaniem zasobami oraz rozpowszechnianiem informacji na temat wartościowych inicjatyw w dziedzinie studiów nad przyszłością i foresightu. Tym samym zwiększają znajomość najnowszych osiągnięć nauki i podnoszą ogólny poziom wiedzy o teraźniejszości i trendach, które kształtować mogą przyszłość.
Stowarzyszenie współpracuje m.in. z polskim oddziałem organizacji The Millennium Project – firmą 4CF, a także realizuje projekty w partnerstwie z UNESCO i instytucjami świata nauki.
Twitter: @PTSPPSFS
Facebook: @PTSPpl

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.