Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia GZM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia–pierwszy prawnie usankcjonowany polski związek metropolitalny
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) to pierwsza w Polsce, ustawowo powołana metropolia, która powstała w centrum województwa śląskiego. Jej obszar o łącznej powierzchni 2,5 tys. km kw. tworzą miasta i gminy Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Powołaniu Metropolii przyświecała idea współpracy oraz chęć zjednoczenia różnorodnych potencjałów i wykorzystania ich do realizacji projektów i wizji niemożliwych do urzeczywistnienia dla pojedynczych miast czy gmin. Z powodu specyfiki tego obszaru, już od dawna istniała tu naturalna wspólnota mieszkańców, którzy funkcjonują jednocześnie (dom, praca, czas wolny) w kilku gminach i potrzebują zintegrowanego transportu oraz warunków do życia i rozwoju. Metropolia działa i z powodzeniem rozwija się od początku 2018 roku. Dziś Metropolia GZM liczy blisko 2,3 mln mieszkańców, a na jej terenie działa 240 tys. firm i przedsiębiorstw, wytwarzających ok. 8 proc. PKB naszego kraju.
Droga do powstania
Starania o powstanie metropolii w dzisiejszym kształcie miały miejsce jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku. Chęć współpracy między gminami i działania samorządowców zaowocowały projektem ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Przełomowym okazał się kwiecień 2017 roku, kiedy to ustawa powołująca metropolię została podpisana w Katowicach przez Prezydenta RP. Jako dzień rozpoczęcia działalności Metropolii przyjmuje się 1 lipca 2017r. W 2018 roku Metropolia oficjalnie rozpoczęła realizację ustawowych zadań. Funkcję Przewodniczącego zarządu GZM od początku pełni Kazimierz Karolczak. Urząd Metropolitalny Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ma swoją siedzibę w Katowicach. Metropolia GZM liczy sobie blisko 2,3 mln mieszkańców, na jej obszarze działa 240 tys. firm i przedsiębiorstw wytwarzających ok. 8 proc. PKB naszego kraju.
Strategia i jej realizacja
Dzięki wspólnemu działaniu gmin, składających się na Metropolię, realizowanie zadań wynikających z założonej strategii jest dużo efektywniejsze, tak pod względem organizacyjnym jak i finansowym. Stwarza również nowe możliwości. Strategia ma charakter dwuwymiarowy: wewnętrzny i zewnętrzny. Założeniem tego pierwszego jest przede wszystkim spójność przestrzenna, społeczna i gospodarcza oraz zapewnienie wysokiej jakości życia mieszkańców. W przypadku działań zewnętrznych, władze metropolii skupiają się na budowie wizerunku ośrodka metropolitalnego, rozpoznawalnego na arenie międzynarodowej, atrakcyjnego do mieszkania, studiowania, inwestowania i odwiedzania. Na lata 2018-2022 ustalony został Program działań strategicznych Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Założenia programu koncentrują się na 5 priorytetach rozwojowych zawartych w Programie Działań Strategicznych:
- kształtowanie ładu przestrzennego, zrównoważona „zielona metropolia”,
- rozwój publicznego transportu zbiorowego i zrównoważona mobilność miejska oraz polityka rowerowa,
- rozwój społeczny i gospodarczy
- promocja związku metropolitalnego i jego obszaru,
- rozwój instytucjonalny.
Działania wdrażane na ich podstawie koncentrują się przede wszystkim na integracji potencjałów gmin i miast członkowskich, wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań na rzecz stopniowego wzmacniania funkcji metropolitalnych i poprawy jakości życia. Połączone siły to większa skuteczność, szansa na szybki rozwój, a także potencjał do stania się atrakcyjnym partnerem inwestycyjnym.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.