Green Restart – zbudujmy nową normalność
Pandemia COVID-19, która na kilka miesięcy zatrzymała cały świat może okazać się punktem zwrotnym. Szansą, aby w znacznie większej skali wdrażać rozwiązania, które pomogą wzmocnić gospodarkę, wygenerować nowe miejsca pracy, przeprowadzić sprawiedliwą transformację energetyczną oraz umożliwią osiągnięcie neutralności klimatycznej. Jest jeden warunek – odbudowując gospodarkę nie wracajmy do tego co było, a idźmy w kierunku świata, w którym chcielibyśmy żyć.
„Stoimy przed szansą odbudowania społeczeństwa w nowy, inny sposób, co pozwoli uczynić go bardziej elastycznym” mówiła Ursula von der Leyen przedstawiając nowy plan wsparcia dla odbydowy gospodarki Unii Europejskiej i poszczególnych krajów członkowskich. Bez wątpienia jesteśmy obecnie w punkcie zwrotnym i tylko od nas samych zależy, w jakim kierunku podążymy. Mamy wyjątkową okazję, żeby na znacznie większą skalę wdrożyć ekologiczne rozwiązania, które doprowadzą do trwałej transformacji i pozwolą zatrzymać grożącą nam katastrofę klimatyczną.
Ponowne uruchomienie gospodarki i zwiększenie PKB nie muszą odbywać się kosztem klimatu. Wręcz przeciwnie, możemy się rozwijać bez wzrostu emisji dwutlenku węgla, a nawet z jej systamatycznym spadkiem. Niespełna 80 proc. globalnych emisji CO2 generowanych jest z trzech sektorów: budowy i eksploatacji budynków – odpowiadzialnej za 30 proc. światowych emisji, transportu – generującego 25 proc. emisji, oraz przemysłu – 20 proc. globalnych emisji CO2. Transformacja tych sektorów oraz zastosowanie na szeroką skalę nowoczesnych, efektywnych rozwiązań i technologii umożliwi intensywne pobudzenie gospodarki, a także przyspieszy osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Budynki odpowiadają za 1/3 emisji CO2 i ok. 40 proc. globalnego zużycia energii, z czego 80 proc. wykorzystywanych jest na ogrzewanie i chłodzenie. Sama modernizacja systemów technicznych budynków to 30 proc. oszczędności energii, przy 2 – 4 letnim okesie zwrotu inwestycji. Wyższy standard energetyczny budynków to również bardziej komfortowe i zdrowsze warunki dla mieszkańców, czystrze powietrza oraz minimalizacja problemu ubóstwa energetycznego. Podwojenie tempa renowacji budynków z obecnego 1% to także dostępność nowych miejsc pracy – według Instytutu Badań Strukturalnych (IBS), przyspieszenie energetycznej modernizacji budynków może wygenerować w samej Polsce 100 tys. dodatkowych bezośrednich miejsc pracy, przy jednoczesnym spadku stopy bezrobocia o ok. 0,4% rocznie w ciągu najbliższych lat.
Również rozwój elektromobilności przyniesie znaczny wzrost zatrudnienia, w skali europejskiej dodając milion nowych miejsc pracy do roku 2030. Systematyczne zastępowanie pojazdów spalinowych (zarówno drogowych, jak i wodnych) elektrycznymi, umożliwi zrealizowanie 28 proc. redukcji emisji niezbędnych do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego. Elektromobilność oznacza zmniejszenie zanieczyszcznia powietrza oraz zmniejszenie poziomu hałasu w miastach i portach. Obcecnie dostępne technologie mają potencjał redukcji emisji tlenków azotu o 90 proc. na pasażerokilometr.
Według raportu Danfoss Green Restart, dodatkowych 40% redukcji emisji można uzyskać poprzez poprawę efektywności energetycznej i uspawnienie procesów technologicznych w przemyśle. Dzięki temu w roku 2040 będziemy produkować dwa razy więcej dóbr przy wykorzystaniu tego samego wolumenu energii.
Efektywność energetyczna to najistotniejszy krok w dążeniu ku neutralności energetycznej. Założenia Międzynarodowej Agencji Energetycznej pokazują, że na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej efektywność energetyczna może przyczynić się do 44 proc. redukcji emisji, a rozwój odnawialnych źródeł energii do kolejnych 36 proc. Efektywność energetyczna nie jest kosztem, a inwestycją. „Obecne tempo wdrażania usprawnień w zakresie efektywności energetycznej wynosi zaledwie 1,2 proc. Wystarczy, żebyśmy wrócili do poziomu sprzed 3 lat, czyli 3% w skali roku, żeby wygenerować olbrzymie oszczędności. Średnio każdy 1 euro zainwestowany w efektywność energetyczną pozwala zaoszczędzić 3 euro w całym okresie użytkowania danej technologii.„ podkreśla Aleksandra Stępniak, konsultant ds. efektywności energetycznej w Danfoss Poland.
Wyzwania klimatyczne i gospodarcze muszą być częścią tego samego rozwiązania. Inwestując w gospodarkę niskoemisyjną, zapewniamy, że miejsca pracy, które dzisiaj stworzymy, będą istniały również w przyszłości. Aby transformacja zakończyła się powodzeniem, należy skupić się na efektywności energetycznej budynków, miast i przemysłu. Potrzeba przyspieszenia elektryfikacji i integracji sektorów.
Również w przeszłości najintensywniejszy rozwój następował po wielkich kryzysach. Nie zaprzepaśćmy tej wyjątkowej szansy. Kryzys spowodowany pandemią COVID-19, to jedyne przedsmak tego co czeka nas w wyniku coraz intensywniej postępujących zmian klimatycznych. Zamiast wracać to tego co było, postawmy na zrównoważony rozwój i dojdźmy tam gdzie chcemy być i gdzie chcielibyśmy widzieć nasze dzieci i wnuki. Zafundujmy Ziemi zielony restart!
Więcej o zielonej odbudowie gospodarki przeczytasz na stronie: https://www.danfoss.com/pl-pl/about-danfoss/insights-for-tomorrow/the-green-restart-series/

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.