Komunikaty PR

Inflacja rośnie

2022-10-14  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Do pobrania Inflacja ( 0.14 MB )

Inflacja – takiego wzrostu cen w Polsce nie było od 25 lat!

 

Jak wynika z najnowszych danych GUS, we wrześniu odnotowano inflację na poziomie 17,2% rok do roku, co oznacza utrzymanie trendu wzrostowego. Tak wysokiego wzrostu cen nie obserwowaliśmy od 1997 r. Analitycy londyńskiej firmy Unibet postanowili przyjrzeć się ryzyku dalszego wzrostu inflacji w Polsce.

                                                                                                         

Kryzys energetyczny, kolejna eskalacja napięć geopolitycznych w Europie Wschodniej, a także złagodzenie kursu polityki monetarnej NBP, te czynniki zwiastują dalszy wzrost inflacji w Polsce. Utrzymanie trendu wzrostowego odczytywane jest przez rynki, co przyczynia się do osłabienia złotego. Według ekspertów dla zmiany trendów niezbędne byłoby odwrócenie kierunku wielu elementów polityki pieniężnej – począwszy od kontynuacji zdecydowanych działań NBP, przez ograniczenie wydatków budżetowych, po znalezienie efektywnego finansowo kierunku importu dla ekstremalnie drogich surowców energetycznych. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że ryzyko przekroczenia przez inflację poziomu 20% r/r w I kwartale 2023 roku wynosi 65%.

 

Nadzieja na poprawę sytuacji w 2023 roku?

Wśród ekspertów ekonomicznych brakuje konsensusu co do przyszłorocznych prognoz, jednak wiele wskazuje na to, że potencjalnym progiem odwrócenia trendu może być II kwartał przyszłego roku. Przetrwanie zimy i reakcja gospodarki na dotychczasowe podwyżki stóp procentowych powinny spowolnić przyrost inflacji, a w pozytywnym scenariuszu doprowadzić do jej spadku. Prognozy te oparte są jednak o założenie braku dalszej, nieprzewidzianej eskalacji kryzysu geopolitycznego w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wiosennej stabilizacji na rynku surowców energetycznych – przy spadku popytu po zakończeniu sezonu grzewczego. Obecna sytuacja wskazuje jednak, że zewnętrzne czynniki wpływające na krajową gospodarkę będą sprzyjać wzrostowi inflacji. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, iż szanse na to, że w II kwartale 2023 roku nastąpi spadek inflacji wynoszą zaledwie 32%.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.