Komunikaty PR

Inflacja w Polsce spada – trwały trend czy chwilowa ulga dla konsumentów?

2023-07-06  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Vision Group
Vision Group

Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl

Szybki szacunek Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazuje odczyt poziomu inflacji CPI w czerwcu na poziomie 11,5 procent rok do roku. To o 1,5 punktu procentowego mniejsze wskazanie niż w maju bieżącego roku. Pozytywne zaskoczenie w odczytach towarzyszy dalszemu umacnianiu się złotego na rynkach walutowych. W jakim kierunku podąży inflacja nad Wisłą? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy inflacyjne dla Polski w III kwartale 2023 roku.

Ceny w dół: surowce energetyczne i żywność kluczowe. Jakie perspektywy ma polski złoty?

II kwartał 2023 roku upłynął pod znakiem spadku inflacji od 16,1 procent w marcu do obecnych 11,5 procent. Główną przyczyną tak dynamicznego spowolnienia tempa wzrostu cen jest znaczny spadek cen surowców energetycznych, w tym paliw, które w ubiegłym roku rekordowo drożały w związku z kryzysem geopolitycznym. Ponadto drugi miesiąc z rzędu nie rosły ceny żywności, co wpływa znacząco na ocenę koszyka inflacyjnego. Te czynniki sprzyjają umocnieniu polskiej waluty, względem euro. Analitycy londyńskiej firmy Unibet szacują, że prawdopodobieństwo utrzymania kursu PLN/EUR w III kwartale 2023 roku na poziomie poniżej 4,58 PLN/EUR wynosi 63 proc.

Co z inflacją w Polsce w III kwartale 2023?

Zmienność cen towarów i usług, konsumowanych przez gospodarstwa domowe, jest kluczowym wskaźnikiem inflacji, monitorowanym przez ekonomistów i analityków. Wielu z nich zgodnie przewiduje, że tempo redukcji inflacji prawdopodobnie zwolni po okresie letnim. O ile działania banku centralnego i polityka rządu mogą wpłynąć na kontrolę inflacji, należy mieć na uwadze, że mogą się one okazać niewystarczające w obliczu niespodziewanych szoków gospodarczych czy politycznych. Mimo że dynamika spadku jest znacząca, to jednak nie jest tak intensywna, jak przewidywał Narodowy Bank Polski w swoim marcowym raporcie. W II kwartale 2023 roku średni poziom inflacji miał wynieść 12,8 procent według prognoz NBP, jednak rzeczywistość okazała się bardziej surowa, przynosząc wynik na poziomie 13,1 procent. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji CPI w Polsce poniżej 10 procent rok do roku w III kwartale 2023 roku wynosi 43 procent.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Vision Group
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.