Komunikaty PR

Inkluzywność uchroni Europę od porażki biznesowej – Krzysztof Domarecki na OEES

2021-11-17  |  12:00
Biuro prasowe

Na naszych oczach rodzi się multipolarny świat, do którego nie wróci już imperium brytyjskie, hiszpańskie czy amerykańskie. Dlatego europejskie firmy, zwłaszcza te które mają aspiracje funkcjonowania w skali globalnej, jeśli chcą autentycznie wykorzystywać różnorodność kulturową, będą musiały zaakceptować i podejść bardziej afirmatywnie do innych kultur. Jeśli w Europie nie skupimy się na tym odpowiednio, w perspektywie 30 czy 50 lat poniesiemy porażkę biznesowąpodkreślał Krzysztof Domarecki, założyciel i główny akcjonariusz Grupy Selena, podczas debaty na temat zarządzania różnorodnością, odbywającej się w ramach trwającego w Krakowie Kongresu Open Eyes Economy Summit.

15 listopada w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie rozpoczął się 6. Międzynarodowy Kongres Ekonomii Wartości – Open Eyes Economy Summit. Wydarzenie co roku przyciąga wiele autorytetów z życia społecznego, świata biznesu, kultury i polityki, a jego ideą jest dzielenie się wartościami, które powinny kierować współczesnym światem. OEES, który dzięki wirtualnej platformie streamingowej gromadzi widownię z całego świata, to przede wszystkim debaty, seminaria, konferencje oraz spotkania z inspirującymi ludźmi, którzy odpowiedzialnie myślą o rozwoju i przyszłości naszej cywilizacji.  

Tegoroczna edycja Kongresu Ekonomii Wartości poświęcona jest przede wszystkim istotnym w dzisiejszym świecie relacjom międzypokoleniowym, a organizatorzy skupili się na szerokim dialogu, by pokazać, że „generacje mają swoje racje” i potrzebują wzajemnej uwagi i szacunku, by móc współpracować.

Jeden z tematów przewodnich wydarzenia to także zarządzanie różnorodnością, która jest dziś czymś znacznie więcej niż  tylko „wyrównywaniem szans” w organizacji i wprost przekłada się na lepsze wyniki w biznesie. „Różnorodność jako źródło unikalności i przewag rynkowych” była tematem dyskusji podczas pierwszego dnia OEES, w której uczestniczyli: dyrektor wykonawcza Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi banku BNP Paribas Daria Gostkowska, business advisor&mentor, wcześniej CEO of PwC in CEE Olga Grygier-Siddons, executive&leadership coach Artur Rzepecki, sustainability director Compass Group Federico Tonetti oraz Krzysztof Domarecki – główny akcjonariusz Grupy Selena.

Założyciel i wieloletni prezes Seleny, która dziś posiada 35 spółek w 18 krajach na 4 kontynentach, skupił się przede wszystkim na znaczeniu różnorodności kulturowej, która jest niezwykle istotna w kontekście zmieniającego się świata, także świata biznesu.

- Jako spółka, która sprzedaje swoje produkty do ponad 100 krajów na świecie, a w 18 ma własne organizacje sprzedażowe albo produkcyjne, patrząc z perspektywy różnorodności kulturowej, funkcjonujemy w krajach zlokalizowanych w czterech cywilizacjach: euroatlantyckiej, muzułmańskiej, hinduskiej i szeroko rozumianej cywilizacji chińskiej, a jednocześnie nasze zespoły ulokowane są w ramach pięciu systemów religijnych. W biznesie taka różnorodność kulturowa jest zarówno źródłem napięć, jak i źródłem kreacji. To do zarządów należy umiejętność zarządzania tym obszarem, ale najważniejszą zasadą jest zrozumienie i poznanie kultury drugiego człowieka a jednocześnie bycie świadomym jej podstawowych założeń – podkreślał Krzysztof Domarecki.

Różnorodność Grupy Selena szczególnie widać w jej dziale R&D, który jest międzynarodowy i globalnie zintegrowany. Kobiety stanowią w nim większość zespołu oraz połowę kadry kierowniczej. Lokalne zespoły R&D mają charakter mieszany – składają się z pracowników miejscowych i delegowanych z Polski, np. w joint venture w Chinach dział składał się z dwóch Chińczyków i Polaka. W perspektywie całej organizacji Selena świadomie przygotowuje managerów do pracy w zespołach międzynarodowych, korzystając z najlepszych  szkoleń na świecie, m. in. IESE. Spółka buduje globalne zespoły w poszczególnych obszarach (Dywizje, Finanse, HR, SC, R&D) a ostatnio powołuje także leadership teams w ramach produkcji i sprzedaży, aby dzielić się najlepszymi praktykami. W Selenie z powodzeniem pracują zarówno młodzi, jak i dojrzali pracownicy, a ci, którzy chcą kontynuować pracę na emeryturze, mają taką możliwość – wspólnie tworząc niezwykle kreatywne i efektywne zespoły. Starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych, a także coraz lepsza kondycja zdrowotna ich mieszkańców sprawiają, że wzrasta odsetek starszych osób aktywnych na rynku pracy.

Zdaniem Domareckiego to właśnie różnorodność kulturowa będzie miała najważniejsze znaczenie w biznesie na całym świecie w najbliższych kilkudziesięciu latach.

- Dialog, który dotyczy tylko wewnątrzeuropejskiej kultury jest całkowicie nieprzetłumaczalny dla naszych kolegów hindusów czy muzułmanów, a nawet prawosławnych katolików, ponieważ są to zupełnie inne cywilizacje. Zrozumienie, że lokalne paradygmaty religijne stały się fundamentem poszczególnych kultur i uwzględnienie ich w relacji z drugim człowiekiem, jest podstawą do nawiązania dialogu, także w biznesie. Stąd, z perspektywy strategicznej, jeśli chcemy mówić o tworzeniu prawdziwie globalnej inkluzywności, to ksenofobiczna wciąż Europa wcześniej czy później będzie musiała sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób podchodzi dziś do innych kultur, innych dogmatów, innych założeń i czy my rzeczywiście jesteśmy inkluzywni. I jeśli dziś my, ludzie biznesu, będziemy w stanie pokazać Europejczykom, że świat zmienia się na naszych oczach i wygląda dziś inaczej niż 50 lat temu, to jako Europejczycy, będziemy mieli większe szanse uczestniczenia w nowej multipolarnej cywilizacji, która właśnie się rodzi. Bo jak na razie miejsce w niej mamy coraz skromniejsze – podsumował Krzysztof Domarecki.

Open Eyes Economy Summit odbywa się w Krakowie od 2016 roku. Organizatorami Kongresu są Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej przy współudziale AGH, SGH, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wsparciu miasta Kraków.  Pomysłodawcami wydarzenia są prof. Jerzy Hausner i Mateusz Zmyślony.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki Biuro prasowe
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w
Gospodarka Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
2024-12-28 | 13:00

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

W grudniu odbyła się prezentacja polskich priorytetów cyfrowych na czas prezydencji z udziałem wicepremiera i ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, wiceministra cyfryzacji
Gospodarka Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
2024-12-20 | 11:00

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie

Jest to niestety rekord, z którego nikt się nie cieszy, zwłaszcza w kluczowej dla polskiej gospodarki Europie Zachodniej – mającej największy wkład w globalną liczbę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.