Komunikaty PR

Inkluzywność uchroni Europę od porażki biznesowej – Krzysztof Domarecki na OEES

2021-11-17  |  12:00
Biuro prasowe

Na naszych oczach rodzi się multipolarny świat, do którego nie wróci już imperium brytyjskie, hiszpańskie czy amerykańskie. Dlatego europejskie firmy, zwłaszcza te które mają aspiracje funkcjonowania w skali globalnej, jeśli chcą autentycznie wykorzystywać różnorodność kulturową, będą musiały zaakceptować i podejść bardziej afirmatywnie do innych kultur. Jeśli w Europie nie skupimy się na tym odpowiednio, w perspektywie 30 czy 50 lat poniesiemy porażkę biznesowąpodkreślał Krzysztof Domarecki, założyciel i główny akcjonariusz Grupy Selena, podczas debaty na temat zarządzania różnorodnością, odbywającej się w ramach trwającego w Krakowie Kongresu Open Eyes Economy Summit.

15 listopada w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie rozpoczął się 6. Międzynarodowy Kongres Ekonomii Wartości – Open Eyes Economy Summit. Wydarzenie co roku przyciąga wiele autorytetów z życia społecznego, świata biznesu, kultury i polityki, a jego ideą jest dzielenie się wartościami, które powinny kierować współczesnym światem. OEES, który dzięki wirtualnej platformie streamingowej gromadzi widownię z całego świata, to przede wszystkim debaty, seminaria, konferencje oraz spotkania z inspirującymi ludźmi, którzy odpowiedzialnie myślą o rozwoju i przyszłości naszej cywilizacji.  

Tegoroczna edycja Kongresu Ekonomii Wartości poświęcona jest przede wszystkim istotnym w dzisiejszym świecie relacjom międzypokoleniowym, a organizatorzy skupili się na szerokim dialogu, by pokazać, że „generacje mają swoje racje” i potrzebują wzajemnej uwagi i szacunku, by móc współpracować.

Jeden z tematów przewodnich wydarzenia to także zarządzanie różnorodnością, która jest dziś czymś znacznie więcej niż  tylko „wyrównywaniem szans” w organizacji i wprost przekłada się na lepsze wyniki w biznesie. „Różnorodność jako źródło unikalności i przewag rynkowych” była tematem dyskusji podczas pierwszego dnia OEES, w której uczestniczyli: dyrektor wykonawcza Obszaru Zarządzania Zasobami Ludzkimi banku BNP Paribas Daria Gostkowska, business advisor&mentor, wcześniej CEO of PwC in CEE Olga Grygier-Siddons, executive&leadership coach Artur Rzepecki, sustainability director Compass Group Federico Tonetti oraz Krzysztof Domarecki – główny akcjonariusz Grupy Selena.

Założyciel i wieloletni prezes Seleny, która dziś posiada 35 spółek w 18 krajach na 4 kontynentach, skupił się przede wszystkim na znaczeniu różnorodności kulturowej, która jest niezwykle istotna w kontekście zmieniającego się świata, także świata biznesu.

- Jako spółka, która sprzedaje swoje produkty do ponad 100 krajów na świecie, a w 18 ma własne organizacje sprzedażowe albo produkcyjne, patrząc z perspektywy różnorodności kulturowej, funkcjonujemy w krajach zlokalizowanych w czterech cywilizacjach: euroatlantyckiej, muzułmańskiej, hinduskiej i szeroko rozumianej cywilizacji chińskiej, a jednocześnie nasze zespoły ulokowane są w ramach pięciu systemów religijnych. W biznesie taka różnorodność kulturowa jest zarówno źródłem napięć, jak i źródłem kreacji. To do zarządów należy umiejętność zarządzania tym obszarem, ale najważniejszą zasadą jest zrozumienie i poznanie kultury drugiego człowieka a jednocześnie bycie świadomym jej podstawowych założeń – podkreślał Krzysztof Domarecki.

Różnorodność Grupy Selena szczególnie widać w jej dziale R&D, który jest międzynarodowy i globalnie zintegrowany. Kobiety stanowią w nim większość zespołu oraz połowę kadry kierowniczej. Lokalne zespoły R&D mają charakter mieszany – składają się z pracowników miejscowych i delegowanych z Polski, np. w joint venture w Chinach dział składał się z dwóch Chińczyków i Polaka. W perspektywie całej organizacji Selena świadomie przygotowuje managerów do pracy w zespołach międzynarodowych, korzystając z najlepszych  szkoleń na świecie, m. in. IESE. Spółka buduje globalne zespoły w poszczególnych obszarach (Dywizje, Finanse, HR, SC, R&D) a ostatnio powołuje także leadership teams w ramach produkcji i sprzedaży, aby dzielić się najlepszymi praktykami. W Selenie z powodzeniem pracują zarówno młodzi, jak i dojrzali pracownicy, a ci, którzy chcą kontynuować pracę na emeryturze, mają taką możliwość – wspólnie tworząc niezwykle kreatywne i efektywne zespoły. Starzenie się społeczeństw krajów rozwiniętych, a także coraz lepsza kondycja zdrowotna ich mieszkańców sprawiają, że wzrasta odsetek starszych osób aktywnych na rynku pracy.

Zdaniem Domareckiego to właśnie różnorodność kulturowa będzie miała najważniejsze znaczenie w biznesie na całym świecie w najbliższych kilkudziesięciu latach.

- Dialog, który dotyczy tylko wewnątrzeuropejskiej kultury jest całkowicie nieprzetłumaczalny dla naszych kolegów hindusów czy muzułmanów, a nawet prawosławnych katolików, ponieważ są to zupełnie inne cywilizacje. Zrozumienie, że lokalne paradygmaty religijne stały się fundamentem poszczególnych kultur i uwzględnienie ich w relacji z drugim człowiekiem, jest podstawą do nawiązania dialogu, także w biznesie. Stąd, z perspektywy strategicznej, jeśli chcemy mówić o tworzeniu prawdziwie globalnej inkluzywności, to ksenofobiczna wciąż Europa wcześniej czy później będzie musiała sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób podchodzi dziś do innych kultur, innych dogmatów, innych założeń i czy my rzeczywiście jesteśmy inkluzywni. I jeśli dziś my, ludzie biznesu, będziemy w stanie pokazać Europejczykom, że świat zmienia się na naszych oczach i wygląda dziś inaczej niż 50 lat temu, to jako Europejczycy, będziemy mieli większe szanse uczestniczenia w nowej multipolarnej cywilizacji, która właśnie się rodzi. Bo jak na razie miejsce w niej mamy coraz skromniejsze – podsumował Krzysztof Domarecki.

Open Eyes Economy Summit odbywa się w Krakowie od 2016 roku. Organizatorami Kongresu są Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej przy współudziale AGH, SGH, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wsparciu miasta Kraków.  Pomysłodawcami wydarzenia są prof. Jerzy Hausner i Mateusz Zmyślony.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-24 | 11:00

Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego

Rada Polskich Przedsiębiorców, ciało doradcze przy Pracodawcach RP, wspólnie z Konfederacją Lewiatan oraz Polską Radą Biznesu wystosowała do Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Obrony Narodowej Władysława

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.