Komunikaty PR

Jak Polacy radzą sobie z drożyzną?

2023-07-04  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Jasińska
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/

Rosnące ceny mają ogromny wpływ na to, jak kupujemy i jakie obieramy strategie, by poradzić sobie z galopującą inflacją, która w znaczącym stopniu zubożyła portfele Polaków. Agencja Inquiry od marca 2022 roku monitoruje związane z tym nastroje i wraz z redakcją Wiadomości Handlowych publikuje obszerny raport dotyczący reakcji konsumentów.

Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji?” to prawdziwe kompendium wiedzy o najważniejszych zmianach w nastrojach konsumenckich. Oprócz analizy polskiego rynku, dowiadujemy się również o tym, w jaki sposób z kryzysem radzą sobie społeczeństwa na całym świecie. Według badania agencji YouGov, której Inquiry jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce, ponad połowa wszystkich badanych w 18 krajach świata odczuła w ostatnim roku spadek dochodów, a 30% ankietowanych musiało wykorzystać swoje oszczędności by pokryć niezbędne wydatki. Jednym z krajów, który odczuwa efekty kryzysu w sposób szczególny, jest Wielka Brytania, gdzie aż 64% badanych deklaruje spadek domowych wpływów. We wszystkich badanych krajach dominuje przekonanie, że dochody obywateli spadną w kolejnych miesiącach. Uważa tak aż 45% całej badanej populacji.

W Polsce sytuacja jest również trudna, a konsumenci nie są optymistami co do kolejnych miesięcy. Dla 2/3 Polaków wzrost cen okazuje się dotkliwy, a ponad połowa obywateli naszego kraju deklaruje zmniejszenie dochodu gospodarstwa domowego. Skutki inflacji odczuwalne są w sposób natychmiastowy. Spośród produktów spoza sektora spożywczego oraz usług, których ceny bardzo wzrosły, na czołowych miejscach znajdziemy energię i gaz, opłaty za mieszkanie, a także usługi gastronomiczne. Polacy wyraźnie odczuwają również wzrost cen leków i opieki zdrowotnej, a także usług fryzjersko-kosmetycznych. Co trzeci Polak dotkliwie odczuwa wzrost rat kredytów, a co czwarty ma obawy związane z możliwościami ich terminowej spłaty. To wszystko znacząco zmieniło podejście Polaków do zakupów.

W raporcie znajdziemy obszerną i szczegółową analizę zmienionych zwyczajów Polaków, związanych z kupowaniem produktów i usług w różnych kategoriach. Opracowanie wyłania 5 grup polskich konsumentów, różniących się od siebie znacząco w swojej odpowiedzi na kryzys. Raport opisuje każdy segment pod kątem najważniejszych charakterystyk oraz danych demograficznych. Przedstawia także dane, które mówią o tym, gdzie obecnie kupujemy i jak zmieniło się to w ostatnim czasie.

- Celem raportu jest dostarczenie branży handlowej jak najwięcej wskazówek na najbliższe miesiące i lata. Czas nie jest łatwy, nie tylko dla konsumentów, ale także dla firm. Dlatego warto znać postawy polskiego klienta, aby wiedzieć czym się kieruje i co się zmieniło. Raport opisuje zwyczaje zakupowe Polaków tak, aby dostarczyć aktualną wiedzę sieciom handlowym, ale również   producentom w różnych branżach. Wyłonione w badaniu segmenty postaw polskich konsumentów to podstawa planowania działań – mówi Agnieszka Górnicka, Prezeska firmy Inquiry.

Sieci handlowe musiały zmienić strategie promocyjne, ponieważ od 2022 roku to cena właśnie znalazła się w centrum uwagi. Choć w sklepach nadal widać oferty typu 1+1, 2+1, to konsumenci chętniej korzystają z prostych obniżek cen na jeden produkt, zamiast kupować na zapas.

Warto przy tym zwrócić uwagę na obecny sposób zarządzania budżetem domowym przez Polaków oraz zmianę w planowaniu zakupów i domowych posiłków. Część badanych skupia się na dokładnym planowaniu każdorazowych zakupów, a część uzależnia swoje plany od tego, co akurat znajduje się w ofercie promocyjnej. Jedni decydują się na robienie zapasów podczas promocji, drudzy kupują mniej i rzadziej, a jeszcze inni za każdym razem dokładnie analizują cenę i gramaturę produktów oferowanych w sklepach lub kupują tańsze zamienniki ulubionych produktów. Niemal połowa Polaków znacznie częściej niż rok temu rezygnuje z określonych kategorii produktowych. Pomimo różnic, jeden aspekt pozostaje niezmienny – poszukujemy jak najbardziej opłacalnej opcji zakupów.

Wyraźnie zyskują dyskonty, a razem z nimi marki własne, które stają się ważną alternatywą w czasach wysokich cen, a także produkty podstawowe oraz dania gotowe i przekąski. Te ostatnie zastępują konsumentom usługi gastronomiczne. Wśród narzędzi marketingowych królują dziś promocje i wyprzedaże – wraz z ogólnie atrakcyjną ofertą są to najważniejsze czynniki wyboru przez klientów zarówno sklepu jak i poszczególnych produktów.

-Wysoka inflacja jest wyzwaniem zarówno dla konsumentów, jak i dla detalistów oraz producentów. Każde podniesienie ceny znajduje negatywne przełożenie na sprzedaż produktu, natomiast modyfikacje rozmiaru opakowań komentowane są przez konsumentów i przez media. Właśnie teraz dobrze widać, jak działa tzw. „niewidzialna ręka rynku”. Nie można podnosić cen w nieskończoność, ponieważ konsumenci poszukają tańszych alternatyw, a to właśnie oszczędności i cena odgrywają obecnie największą rolę. W raporcie podsumowaliśmy, jak ostatnie anomalie zachwiały rynkiem. Wzrost kosztów pracy i wyższe ceny energii miały ogromny wpływ na to, co widzimy obecnie w sklepach. Piszemy, jak wyglądają strategie promocyjne sieci handlowych. Staramy się też wskazać, jak prezentować ofertę, aby zneutralizować wzrost kosztów, spełnić oczekiwania konsumentów co do ceny, a jednocześnie sprostać ich wymaganiom co do jakości - podsumowuje Magdalena Głowacka, Redaktor Wiadomości Handlowych.

Co dziś opłaca się bardziej zarówno konsumentom jak i producentom? Kto i na co zwraca szczególną uwagę podczas robienia zakupów w sklepach? Co lepsze - mniejsze opakowania czy rodzinne wielopaki i jakich produktów dotyczą te kryteria? Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji” to cenny poradnik dla sieci sklepów i producentów w obszarze podejmowanych działań w zakresie oferty, wielkości opakowań czy ofert promocyjnych. Dzięki aktualnej informacji można wyjść naprzeciw oczekiwaniom polskich konsumentów.

 

O Inquiry:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

 

O badaniu

Raport obejmuje wyniki badania zrealizowanego na grupie 1018 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 24/7 Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.