Komunikaty PR

Jak Polacy radzą sobie z drożyzną?

2023-07-04  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Jasińska
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/

Rosnące ceny mają ogromny wpływ na to, jak kupujemy i jakie obieramy strategie, by poradzić sobie z galopującą inflacją, która w znaczącym stopniu zubożyła portfele Polaków. Agencja Inquiry od marca 2022 roku monitoruje związane z tym nastroje i wraz z redakcją Wiadomości Handlowych publikuje obszerny raport dotyczący reakcji konsumentów.

Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji?” to prawdziwe kompendium wiedzy o najważniejszych zmianach w nastrojach konsumenckich. Oprócz analizy polskiego rynku, dowiadujemy się również o tym, w jaki sposób z kryzysem radzą sobie społeczeństwa na całym świecie. Według badania agencji YouGov, której Inquiry jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce, ponad połowa wszystkich badanych w 18 krajach świata odczuła w ostatnim roku spadek dochodów, a 30% ankietowanych musiało wykorzystać swoje oszczędności by pokryć niezbędne wydatki. Jednym z krajów, który odczuwa efekty kryzysu w sposób szczególny, jest Wielka Brytania, gdzie aż 64% badanych deklaruje spadek domowych wpływów. We wszystkich badanych krajach dominuje przekonanie, że dochody obywateli spadną w kolejnych miesiącach. Uważa tak aż 45% całej badanej populacji.

W Polsce sytuacja jest również trudna, a konsumenci nie są optymistami co do kolejnych miesięcy. Dla 2/3 Polaków wzrost cen okazuje się dotkliwy, a ponad połowa obywateli naszego kraju deklaruje zmniejszenie dochodu gospodarstwa domowego. Skutki inflacji odczuwalne są w sposób natychmiastowy. Spośród produktów spoza sektora spożywczego oraz usług, których ceny bardzo wzrosły, na czołowych miejscach znajdziemy energię i gaz, opłaty za mieszkanie, a także usługi gastronomiczne. Polacy wyraźnie odczuwają również wzrost cen leków i opieki zdrowotnej, a także usług fryzjersko-kosmetycznych. Co trzeci Polak dotkliwie odczuwa wzrost rat kredytów, a co czwarty ma obawy związane z możliwościami ich terminowej spłaty. To wszystko znacząco zmieniło podejście Polaków do zakupów.

W raporcie znajdziemy obszerną i szczegółową analizę zmienionych zwyczajów Polaków, związanych z kupowaniem produktów i usług w różnych kategoriach. Opracowanie wyłania 5 grup polskich konsumentów, różniących się od siebie znacząco w swojej odpowiedzi na kryzys. Raport opisuje każdy segment pod kątem najważniejszych charakterystyk oraz danych demograficznych. Przedstawia także dane, które mówią o tym, gdzie obecnie kupujemy i jak zmieniło się to w ostatnim czasie.

- Celem raportu jest dostarczenie branży handlowej jak najwięcej wskazówek na najbliższe miesiące i lata. Czas nie jest łatwy, nie tylko dla konsumentów, ale także dla firm. Dlatego warto znać postawy polskiego klienta, aby wiedzieć czym się kieruje i co się zmieniło. Raport opisuje zwyczaje zakupowe Polaków tak, aby dostarczyć aktualną wiedzę sieciom handlowym, ale również   producentom w różnych branżach. Wyłonione w badaniu segmenty postaw polskich konsumentów to podstawa planowania działań – mówi Agnieszka Górnicka, Prezeska firmy Inquiry.

Sieci handlowe musiały zmienić strategie promocyjne, ponieważ od 2022 roku to cena właśnie znalazła się w centrum uwagi. Choć w sklepach nadal widać oferty typu 1+1, 2+1, to konsumenci chętniej korzystają z prostych obniżek cen na jeden produkt, zamiast kupować na zapas.

Warto przy tym zwrócić uwagę na obecny sposób zarządzania budżetem domowym przez Polaków oraz zmianę w planowaniu zakupów i domowych posiłków. Część badanych skupia się na dokładnym planowaniu każdorazowych zakupów, a część uzależnia swoje plany od tego, co akurat znajduje się w ofercie promocyjnej. Jedni decydują się na robienie zapasów podczas promocji, drudzy kupują mniej i rzadziej, a jeszcze inni za każdym razem dokładnie analizują cenę i gramaturę produktów oferowanych w sklepach lub kupują tańsze zamienniki ulubionych produktów. Niemal połowa Polaków znacznie częściej niż rok temu rezygnuje z określonych kategorii produktowych. Pomimo różnic, jeden aspekt pozostaje niezmienny – poszukujemy jak najbardziej opłacalnej opcji zakupów.

Wyraźnie zyskują dyskonty, a razem z nimi marki własne, które stają się ważną alternatywą w czasach wysokich cen, a także produkty podstawowe oraz dania gotowe i przekąski. Te ostatnie zastępują konsumentom usługi gastronomiczne. Wśród narzędzi marketingowych królują dziś promocje i wyprzedaże – wraz z ogólnie atrakcyjną ofertą są to najważniejsze czynniki wyboru przez klientów zarówno sklepu jak i poszczególnych produktów.

-Wysoka inflacja jest wyzwaniem zarówno dla konsumentów, jak i dla detalistów oraz producentów. Każde podniesienie ceny znajduje negatywne przełożenie na sprzedaż produktu, natomiast modyfikacje rozmiaru opakowań komentowane są przez konsumentów i przez media. Właśnie teraz dobrze widać, jak działa tzw. „niewidzialna ręka rynku”. Nie można podnosić cen w nieskończoność, ponieważ konsumenci poszukają tańszych alternatyw, a to właśnie oszczędności i cena odgrywają obecnie największą rolę. W raporcie podsumowaliśmy, jak ostatnie anomalie zachwiały rynkiem. Wzrost kosztów pracy i wyższe ceny energii miały ogromny wpływ na to, co widzimy obecnie w sklepach. Piszemy, jak wyglądają strategie promocyjne sieci handlowych. Staramy się też wskazać, jak prezentować ofertę, aby zneutralizować wzrost kosztów, spełnić oczekiwania konsumentów co do ceny, a jednocześnie sprostać ich wymaganiom co do jakości - podsumowuje Magdalena Głowacka, Redaktor Wiadomości Handlowych.

Co dziś opłaca się bardziej zarówno konsumentom jak i producentom? Kto i na co zwraca szczególną uwagę podczas robienia zakupów w sklepach? Co lepsze - mniejsze opakowania czy rodzinne wielopaki i jakich produktów dotyczą te kryteria? Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji” to cenny poradnik dla sieci sklepów i producentów w obszarze podejmowanych działań w zakresie oferty, wielkości opakowań czy ofert promocyjnych. Dzięki aktualnej informacji można wyjść naprzeciw oczekiwaniom polskich konsumentów.

 

O Inquiry:

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.

 

O badaniu

Raport obejmuje wyniki badania zrealizowanego na grupie 1018 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 24/7 Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Transformacja z unijnym dofinansowaniem Biuro prasowe
2024-12-02 | 19:20

Transformacja z unijnym dofinansowaniem

Transformacja z unijnym dofinansowaniem - Wielkopolska Wschodnia w czołówce regionów węglowych w Polsce. Wielkopolska Wschodnia kroczy pewnie w kierunku zrównoważonej
Gospodarka Perspektywy globalnego handlu
2024-11-28 | 11:00

Perspektywy globalnego handlu

Po wyborach w Stanach Zjednoczonych stosunki między USA a Chinami pozostaną napięte i nadal będą wpływać na globalny handel.   • Nowa odsłona wojny handlowej, chociaż
Gospodarka Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów
2024-11-28 | 08:00

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów

Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów Produkcja mebli, baterii elektrycznych, części do maszyn i pojazdów – te podbranże przemysłowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.