Jak Polacy radzą sobie z drożyzną?
24/7 Communication
Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/
Rosnące ceny mają ogromny wpływ na to, jak kupujemy i jakie obieramy strategie, by poradzić sobie z galopującą inflacją, która w znaczącym stopniu zubożyła portfele Polaków. Agencja Inquiry od marca 2022 roku monitoruje związane z tym nastroje i wraz z redakcją Wiadomości Handlowych publikuje obszerny raport dotyczący reakcji konsumentów.
Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji?” to prawdziwe kompendium wiedzy o najważniejszych zmianach w nastrojach konsumenckich. Oprócz analizy polskiego rynku, dowiadujemy się również o tym, w jaki sposób z kryzysem radzą sobie społeczeństwa na całym świecie. Według badania agencji YouGov, której Inquiry jest wyłącznym przedstawicielem w Polsce, ponad połowa wszystkich badanych w 18 krajach świata odczuła w ostatnim roku spadek dochodów, a 30% ankietowanych musiało wykorzystać swoje oszczędności by pokryć niezbędne wydatki. Jednym z krajów, który odczuwa efekty kryzysu w sposób szczególny, jest Wielka Brytania, gdzie aż 64% badanych deklaruje spadek domowych wpływów. We wszystkich badanych krajach dominuje przekonanie, że dochody obywateli spadną w kolejnych miesiącach. Uważa tak aż 45% całej badanej populacji.
W Polsce sytuacja jest również trudna, a konsumenci nie są optymistami co do kolejnych miesięcy. Dla 2/3 Polaków wzrost cen okazuje się dotkliwy, a ponad połowa obywateli naszego kraju deklaruje zmniejszenie dochodu gospodarstwa domowego. Skutki inflacji odczuwalne są w sposób natychmiastowy. Spośród produktów spoza sektora spożywczego oraz usług, których ceny bardzo wzrosły, na czołowych miejscach znajdziemy energię i gaz, opłaty za mieszkanie, a także usługi gastronomiczne. Polacy wyraźnie odczuwają również wzrost cen leków i opieki zdrowotnej, a także usług fryzjersko-kosmetycznych. Co trzeci Polak dotkliwie odczuwa wzrost rat kredytów, a co czwarty ma obawy związane z możliwościami ich terminowej spłaty. To wszystko znacząco zmieniło podejście Polaków do zakupów.
W raporcie znajdziemy obszerną i szczegółową analizę zmienionych zwyczajów Polaków, związanych z kupowaniem produktów i usług w różnych kategoriach. Opracowanie wyłania 5 grup polskich konsumentów, różniących się od siebie znacząco w swojej odpowiedzi na kryzys. Raport opisuje każdy segment pod kątem najważniejszych charakterystyk oraz danych demograficznych. Przedstawia także dane, które mówią o tym, gdzie obecnie kupujemy i jak zmieniło się to w ostatnim czasie.
- Celem raportu jest dostarczenie branży handlowej jak najwięcej wskazówek na najbliższe miesiące i lata. Czas nie jest łatwy, nie tylko dla konsumentów, ale także dla firm. Dlatego warto znać postawy polskiego klienta, aby wiedzieć czym się kieruje i co się zmieniło. Raport opisuje zwyczaje zakupowe Polaków tak, aby dostarczyć aktualną wiedzę sieciom handlowym, ale również producentom w różnych branżach. Wyłonione w badaniu segmenty postaw polskich konsumentów to podstawa planowania działań – mówi Agnieszka Górnicka, Prezeska firmy Inquiry.
Sieci handlowe musiały zmienić strategie promocyjne, ponieważ od 2022 roku to cena właśnie znalazła się w centrum uwagi. Choć w sklepach nadal widać oferty typu 1+1, 2+1, to konsumenci chętniej korzystają z prostych obniżek cen na jeden produkt, zamiast kupować na zapas.
Warto przy tym zwrócić uwagę na obecny sposób zarządzania budżetem domowym przez Polaków oraz zmianę w planowaniu zakupów i domowych posiłków. Część badanych skupia się na dokładnym planowaniu każdorazowych zakupów, a część uzależnia swoje plany od tego, co akurat znajduje się w ofercie promocyjnej. Jedni decydują się na robienie zapasów podczas promocji, drudzy kupują mniej i rzadziej, a jeszcze inni za każdym razem dokładnie analizują cenę i gramaturę produktów oferowanych w sklepach lub kupują tańsze zamienniki ulubionych produktów. Niemal połowa Polaków znacznie częściej niż rok temu rezygnuje z określonych kategorii produktowych. Pomimo różnic, jeden aspekt pozostaje niezmienny – poszukujemy jak najbardziej opłacalnej opcji zakupów.
Wyraźnie zyskują dyskonty, a razem z nimi marki własne, które stają się ważną alternatywą w czasach wysokich cen, a także produkty podstawowe oraz dania gotowe i przekąski. Te ostatnie zastępują konsumentom usługi gastronomiczne. Wśród narzędzi marketingowych królują dziś promocje i wyprzedaże – wraz z ogólnie atrakcyjną ofertą są to najważniejsze czynniki wyboru przez klientów zarówno sklepu jak i poszczególnych produktów.
-Wysoka inflacja jest wyzwaniem zarówno dla konsumentów, jak i dla detalistów oraz producentów. Każde podniesienie ceny znajduje negatywne przełożenie na sprzedaż produktu, natomiast modyfikacje rozmiaru opakowań komentowane są przez konsumentów i przez media. Właśnie teraz dobrze widać, jak działa tzw. „niewidzialna ręka rynku”. Nie można podnosić cen w nieskończoność, ponieważ konsumenci poszukają tańszych alternatyw, a to właśnie oszczędności i cena odgrywają obecnie największą rolę. W raporcie podsumowaliśmy, jak ostatnie anomalie zachwiały rynkiem. Wzrost kosztów pracy i wyższe ceny energii miały ogromny wpływ na to, co widzimy obecnie w sklepach. Piszemy, jak wyglądają strategie promocyjne sieci handlowych. Staramy się też wskazać, jak prezentować ofertę, aby zneutralizować wzrost kosztów, spełnić oczekiwania konsumentów co do ceny, a jednocześnie sprostać ich wymaganiom co do jakości - podsumowuje Magdalena Głowacka, Redaktor Wiadomości Handlowych.
Co dziś opłaca się bardziej zarówno konsumentom jak i producentom? Kto i na co zwraca szczególną uwagę podczas robienia zakupów w sklepach? Co lepsze - mniejsze opakowania czy rodzinne wielopaki i jakich produktów dotyczą te kryteria? Raport „Jak kupujemy w czasach inflacji” to cenny poradnik dla sieci sklepów i producentów w obszarze podejmowanych działań w zakresie oferty, wielkości opakowań czy ofert promocyjnych. Dzięki aktualnej informacji można wyjść naprzeciw oczekiwaniom polskich konsumentów.
O Inquiry:
Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.
O badaniu
Raport obejmuje wyniki badania zrealizowanego na grupie 1018 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.