Komunikaty PR

Jak zarządzać zespołem rekrutacyjnym w obecnych czasach?

2023-05-29  |  11:15
Biuro prasowe

Umiejętne zarządzanie pracownikami to klucz do sukcesu firmy. Zmotywowany zespół, działający synergicznie, dobrze wykorzystany potencjał i doświadczenie zawodowe, właściwy podział obowiązków – pozwoli realizować cele i odnieść sukces. Czy jest na to recepta?

Wiedza i doświadczenie managera to oczywiście podstawa do właściwego zarządzania zespołem. Równie ważna jest także jego osobowość, empatia i to, w jaki sposób podchodzi do pracowników. A także umiejętność doboru ludzi, aby tworzyli dobrze współdziałający team.

– Tworząc zespół, warto dobierać ludzi, z którymi dobrze się porozumiewamy, którzy mają podobne wartości do naszych, już podczas pierwszej rozmowy rekrutacyjnej powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na wiedzę, doświadczenie i kompetencje kandydata do zespołu, ale także czy dobrze nam się rozmawia z daną osobą. W pracy spędzamy wspólnie osiem godzin każdego dnia, nie wyobrażam sobie dobrze pracującego zespołu, który nie potrafi się dogadać – mówi Natalia Wcześniak, Co-Founder w Yard Corporate i dodaje, że niezwykle ważna jest także dojrzałość i samodzielność pracowników, ich świadomość, że w pracy są cele do zrealizowania, którzy nie wymagają ciągłej kontroli. Rolą managera jest zarządzanie, a nie prowadzenie za rękę. Zespół musi się wzajemnie uzupełniać, wspomagać, powinien być wyrównany. 

Skoro udało nam się skompletować zespół z jednej strony profesjonalistów, z drugiej strony ludzi, z którymi mówiąc obrazowo, nadajemy na tych samych falach, lubimy się wzajemnie i lubimy wspólnie pracować – jak nim pokierować, aby w miarę upływającego czasu współpraca była jak najlepsza?

Przede wszystkim jest to dobra organizacja pracy, zarządzanie czasem, budowanie relacji i empatia. – Szef przyjazny, rozumiejący ludzi, otwarty, zawsze chętny do pomocy, udzielenia porady jest ceniony przez pracowników. Ale to także przełożony, który rozumie, że jesteśmy tylko ludźmi, możemy mieć gorszy dzień, problemy w życiu prywatnym. Dla  mnie mój zespół, to moi ludzie. Są dla mnie bardzo ważni nie tylko jako pracownicy. Staram się ich zrozumieć, wspierać, wiedzą, że zawsze mogą ze mną porozmawiać. Bardzo dobry pracownik może mieć gorszy czas i zamiast go ganić, lepiej wesprzeć. Empatia jest niezwykle ważna w zarządzaniu zespołem. Dojrzała i otwarta relacja pozwala więcej osiągnąć, aniżeli stawianie granic szef-pracownik podkreśla Natalia Wcześniak. – To wszystko przekłada się na atmosferę w pracy. Prawdą jest powiedzenie, że przychodzi się do firmy, a odchodzi od szefa.

Wielu managerów stawia na służbowe relacje w zespole. Czy słusznie? Może lepsza wydajność pracowników jest jednak gdy ich relacje są bardziej towarzyskie? – Podobnie jak w relacjach szef-pracownik, uważam, że przełożony powinien stworzyć w swoim zespole taką relację, aby pracownicy się lubili. Relacje towarzyskie sprzyjają lepszej atmosferze, a ta przekłada się na ich wydajność. Skonfliktowany zespół koncentruje się na wzajemnym oskarżaniu, przerzucaniu winą za brak wyników, niedostateczne wynikidodaje Natalia Wcześniak.

Brak wzajemnej sympatii jest łatwym zapalnikiem do konfliktów. Ale te trzeba także umiejętnie rozwiązywać. Przede wszystkim mądry manager nie pozwoli sobie na zaognianie atmosfery oraz eskalacji nieporozumień, które w łatwy sposób mogą przerodzić się w poważny konflikt. Ważne jest poznanie wersji stron, dojście do prawdy, manager musi być także dobrym psychologiem. Inaczej nie poradzi sobie z problemem, a sprzeczki pomiędzy ludźmi są wpisane w naturę człowieka. – Nie unikniemy ich, musimy umiejętnie je rozwiązywać. To jest to, o czym już wspominałam, z pracownikami trzeba rozmawiać, szef musi być przyjacielem, a nie wrogiem. Wówczas w sytuacjach trudnych łatwiej jest się pracownikom otworzyć, a bez tego dojście do prawdy bywa trudnezaznacza Natalia Wcześniak.

Dobrą atmosferę buduje także odpowiednie motywowanie zespołu. Nagrody zdecydowanie lepiej wpływają na wydajność pracy zespołu, aniżeli nagany. Czy tylko te finansowe są dobrym motywatorem? – Zdecydowanie pieniądze są najlepszą formą uznania, ale nie jedyną. Różnego rodzaju wyjazdy, wycieczki, ale także szkolenia. Świadomy pracownik lubi się rozwijać i warto w ten rozwój inwestować. Nie tylko podnosi to kwalifikacje naszych pracowników, dzięki czemu firma może osiągać lepsze wyniki, ale także świetnie motywuje zespół. Ludzie bardzo doceniają to, gdy pracodawca w nich inwestuje. – mówi Natalia Wcześniak. 

Kolejną ważną kwestią w zarządzaniu zespołem jest weryfikacja tego, czy pracownicy dobrze rozumieją powierzane im nowe zadania. I tutaj ponownie wracamy do kwestii rozmawiania, rozmawiania i jeszcze raz rozmawiania ze swoim zespołem. – Wielu pracowników boi się powiedzieć przełożonemu, że nie zrozumiał swojego zadania, aby nie został uznany za kogoś niekompetentnego. Są też osoby, które po prostu nie lubią pytać. Mądry przełożony nie skrytykuje za pytania, nie pozwoli, aby zespół skrytykował pytającego. Nie ma głupich pytań, są tylko głupie odpowiedzi. To daje pracownikom także poczucie bezpieczeństwa, że nie jest pozostawiony sam sobie z problemem. Pamiętajmy, że problemy budzą frustrację, a ta spadek efektywności pracy danej osobypodkreśla Natalia Wcześniak.

W tym miejscu warto dodać, że niezwykle ważne jest w zarządzaniu zespołem właściwe rozdzielenie zadań, a także umiejętne wykorzystywanie doświadczenia i wiedzy pracowników. I jeszcze jedno. Rozliczanie pracy w taki sposób, aby pracownik nie czuł się kontrolowany, a traktowany po partnersku. Warto jeszcze przed powierzeniem zadania nakreślić jasno i wyraźnie punkty do wykonania, czego oczekujemy i jakie mają być finalne wyniki, do czego wspólnie dążymy. – Dzięki temu nie kontrolujemy pracownika, a sprawdzamy wykonaną pracę. Jest to także istotne w kwestii zrozumienia zadania. Poprzez jasne wytyczne łatwiej jest osiągnąć cele mówi Natalia Wcześniak i dodaje, że w jej ocenie o wiele łatwiej jest zarządzać zespołem pracującym z biura, aniżeli zdalnie. Czy chodzi o to, że w ten sposób manager ma większą kontrolę nad pracownikami? – Pracując wspólnie w biurze, mamy lepszą możliwość nauczenia się od siebie. Każdy ma inne doświadczenia w pracy zawodowej i łatwiej je przekazać face to face. Rozwój pracowników jest dla mnie bardzo ważny, możliwość przekazania im mojej wiedzy, a także poznawania ich wiedzy. Nasza praca polega na rozmowach i słysząc je, mogę podpowiadać pracownikom, w jaki sposób te rozmowy prowadzić, a w jaki nie. Mogę zweryfikować tu i teraz, a nie analizować, dlaczego wyniki danego pracownika nie są takie, jakich oczekuję. Zależy nam na tym, aby nasi rekruterzy byli najlepszymi rekruterami na rynku oraz najlepszymi partnerami zarówno dla klientów, jak i kandydatów. Sukces moich pracowników jest moim sukcesem. Jest także sukcesem mojej spółki podkreśla Natalia Wcześniak

Największym wyzwaniem każdej firmy, każdego przełożonego jest osiągnięcie właśnie sukcesu. Przede wszystkim są to cele do zrealizowania. – Dzięki temu firma ma klientów, pracownicy mają pracę i satysfakcję. Kolejne wyzwania, które stoją przed każdym managerem to stworzenie zgranego zespołu, zespołu współpracującego, a nie rywalizującego. Stworzenie miejsca, w którym pracownicy lubią pracować, mogą się rozwijać. Wyzwaniem jest też otwarta komunikacja oraz nauczenie ludzi otwartej komunikacjimówi Natalia Wcześniak i dodaje, że w jej karierze były trzy najtrudniejsze wyzwania. Pierwszym było połączenie osiągnięć własnych celów rekrutera oraz celów podlegających rekruterów. Kolejnym była praca w trakcie pandemii. – Wcześniej nigdy nie pracowałam zdalnie i było to dla mnie nowe wyzwanie. Miałam wrażenie, że dzwonienie do moich pracowników jest kontrolowaniem ich, sprawdzaniem, czy w domu pracują, a może oglądają telewizję, na czym zdarzyło mi się nakryć jedną z osób i nie było to przyjemne doświadczenie. Ale zdecydowanie najtrudniejszym wyzwaniem były – związane z covidem – redukcje zatrudnienia i konieczność zwolnienia osób nie ze względu na ich błędy, złą pracę, a tylko ze względu na to, że trzeba było zmniejszyć ilość stanowisk. Jak powiedzieć dobremu pracownikowi, do którego nie ma się żadnych zastrzeżeń, że musimy się pożegnać? Dla managera, który szanuje swój zespół, to jest naprawdę bardzo trudne wyzwaniezaznacza Natalia Wcześniak

Na koniec warto zadać pytanie – w jaki sposób swoich przełożonych odbierają pracownicy? Z badania „Janusze czy anioły biznesu? Polacy oceniają swoich szefów” wynika, że zachowanie szefa jest niezwykle istotne – 73% ankietowanych jest zdecydowanych odejść nawet z bardzo dobrej pracy w przypadku złego traktowania przez przełożonych, a 80% odeszłoby z pracy dobrze płatnej. 14% badanych przyznało się do strachu przed swoim szefem. 

Ankietowani wskazali także najbardziej naganne zachowania przełożonych. Należą do nich:
– kontaktowanie się w sprawach zawodowych po godzinach pracy (43%),
– przeklinanie w obecności pracowników (33%),
– kontaktowanie się w sprawach zawodowych w czasie wakacji (31%),
– krzyczenie na pracowników (28%),
– złe traktowanie pracowników (21%),
– komentowanie poglądów pracowników (16%),
– kierowanie aluzji seksualnych do pracownic/pracowników (13%),
– komentowanie orientacji seksualnej pracowników (9%).

Optymistyczne jest to, że 73% ankietowanych Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego.


Źródło: https://www.prawo.pl/kadry/polacy-oceniaja-polskich-szefow-na-tle-zagranicznych-badanie,516667.html

***

YARD Corporate to innowacyjna agencja rekrutacyjna, która jako jedyna w Polsce wykorzystuje systemy sztucznej inteligencji podczas procesów rekrutacyjnych, naboru i selekcji wykwalifikowanych specjalistów IT. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i dogłębnej znajomości rynku IT w Polsce, jako nieliczni są w stanie faktycznie poznać i zweryfikować kandydatów, których polecają Klientom. W konsekwencji minimalizują ryzyko rezygnacji po okresie próbnym o ponad 95%.

 

Kontakt dla mediów:

Weronika Tymosiak

Specjalista ds. PR

tel. 507 060 390

e-mail: weronika.tymosiak@prsetters.com

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Brytyjskie sztuczki handlowe w celu zmniejszenia inflacji po Brexicie Biuro prasowe
2024-04-17 | 12:10

Brytyjskie sztuczki handlowe w celu zmniejszenia inflacji po Brexicie

Brytyjskie sztuczki handlowe w celu zmniejszenia inflacji po Brexicie – jak zrównoważyć koszt kontroli (ograniczeń) eksportu unijnej żywności do Wlk. Brytanii   Od 30
Gospodarka Chiny kontra Niemcy – fala handlowa odwraca się
2024-04-16 | 12:00

Chiny kontra Niemcy – fala handlowa odwraca się

Produkty chińskie wypierają niemieckie nie tylko z rynków światowych, ale i ich kosztem znajdują odbiorców w Europie. Nie chodzi przy tym wyłącznie o motoryzację, ale też
Gospodarka Co piąty Polak uważa, że 4-dniowy tydzień pracy zmniejszy naszą produktywność
2024-04-10 | 13:00

Co piąty Polak uważa, że 4-dniowy tydzień pracy zmniejszy naszą produktywność

Niemal co dziesiąty ankietowany twierdzi, że Polacy nie pracują zbyt wiele, a co trzeci uważa, że 4-dniowy tydzień pracy w żaden sposób nie wpłynie na naszą produktywność w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.