Jaki obraz branży turystycznej wyłania się z danych TFG
LoveBrands Relations
Ul. Generała Józefa Zajączka 11 lok. C5
01-510 Warszawa
izabela.hoppe|lbrelations.pl| |izabela.hoppe|lbrelations.pl
608 750 786
www.lbrelations.pl
Według danych Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, w pierwszym kwartale tego roku wzrosła liczba przedsiębiorców z branży turystycznej, którzy zdecydowali się zawiesić prowadzoną przez siebie działalność. O ile w marcu i kwietniu 2019 r. o zawieszeniu działalności zdecydowało odpowiednio 195 i 183 przedsiębiorców, to w tych samych miesiącach tego roku było to już 290 i 374 przedsiębiorców. Nie tylko nie wzrosła, ale wręcz zmalała w porównaniu do ubiegłego roku liczba przedsiębiorców, którzy postanowili w ogóle wykreślić się z rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez TFG.
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny stale monitoruje sytuację w branży turystycznej w Polsce. Według danych zgromadzonych przez Fundusz przedsiębiorcy turystyczni w Polsce przyjęli strategię wyczekiwania na rozwój sytuacji związanej z pandemią. W ofertach biur pojawiły się już oczywiście imprezy organizowane na późną jesień tego roku, a także na sezon zimowy 2020/2021. Jak wskazuje TFG, stosunkowo spora liczba przedsiębiorców zdecydowała się na zawieszenie działalności – 374 podmioty w kwietniu i 290 podmiotów w marcu tego roku
w porównaniu do 183 podmiotów w kwietniu i 195 podmiotów w marcu 2019 r. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że w kwietniu i marcu tego roku, mimo skutków pandemii i gwałtownego ograniczenia ruchu turystycznego liczba przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wykreślenie z rejestru. To raptem 21 i 38 podmiotów (marzec
i kwiecień 2020), co nie tylko stanowi mniej niż w tych samych dwóch miesiącach ubiegłego roku (odpowiednio 28 i 43 podmioty wykreślone z rejestru), ale samo w sobie stanowi znikomy udział w całkowitej liczbie aktywnych podmiotów z rejestru. Według danych TFG na koniec kwietnia 2020r. w Polsce było niemal 5 000 aktywnych podmiotów w branży turystycznej.
Jak podaje TFG, w całym pierwszym kwartale tego roku sprzedaż imprez turystycznych zmalała o ponad jedną trzecią w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego. W wartościach liczbowych oznacza to spadek sprzedaży wyjazdów z poziomu imprez dla dwóch milionów klientów do nieco ponad jednego i ćwierć miliona. Sprzedano zatem ponad siedemset tysięcy imprez mniej. Poprzedni kwartał był też wyjątkowy z innego względu – odkąd działa Fundusz, a więc od listopada 2016r., po raz pierwszy wpłynęło do niego mniej składek niż musiał zwrócić przedsiębiorcom z powodu rozwiązania przez nich umów z klientami. Łącznie zgłoszono ponad 217 tysięcy rozwiązanych umów, co dla Funduszu oznaczało konieczność zwrotu 1,7 mln złotych.
Przedstawiciele TFG w swoich wypowiedziach podkreślają stabilność finansową funduszu. Jak mówią, jego stabilizująca rola dla polskiego rynku turystycznego jest w pełni aktywna, a obecna sytuacja nie niesie zagrożeń dla funduszu. W razie potrzeby TFG może zostać wsparty dodatkową pulą środków uruchomionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Również sam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wesprzeć swoimi środkami Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nie ma jednak w tej chwili takiej potrzeby.

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej

Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.