Jan Wedel – wizjoner na miarę współczesności
Dawniej kreatywność przypisywano wyłącznie wybitnym artystom, pisarzom czy odkrywcom. Tymczasem, aby być kreatywnym, wystarczy być odważnym. Udowodnił to Jan Wedel, potomek Karola i Emila Wedlów, warszawski przedsiębiorca, który z małego sklepiku przy ul. Miodowej założonego przez dziadka, stworzył przedsiębiorstwo prosperujące do dzisiaj przy ul. Zamoyskiego w Warszawie. Czym zasłużył sobie na miano wizjonera?
W 1919 roku, po śmierci Emila Wedla, Jan objął samodzielną pieczę nad rodzinną firmą. Podobnie jak ojciec od młodzieńczych lat nabywał praktykę w czekoladowej branży. Zdobył nawet w tej dziedzinie tytuł doktora chemii spożywczej. Zagraniczne nauki i częste podróże poszerzały horyzonty przedsiębiorcy, który z sukcesem stosował nowoczesne metody produkcji i zarządzania. Dbał także o rozwój pracowników – każdy, kto rozpoczynał pracę w fabryce, przechodził przez szkolenia na wszystkich stanowiskach. Jednak to jego wzorowy stosunek do zatrudnianych przez siebie ludzi sprawił, że był wśród nich powszechnie szanowany. W trosce o nich utworzył działające przy fabryce udogodnienia, m.in.: stołówkę, żłobek, gabinet lekarski, a także zakład szewski.
Wedlowi nie brakowało także pomysłów na rozsławienie rodzinnej firmy – prawdopodobnie dzisiaj nie powstydziłby się ich niejeden marketingowiec. W 1926 roku na zlecenie Jana Wedla powstała niecodzienna grafika i dzisiejszy symbol firmy – Chłopiec na Zebrze, zaprojektowana przez włoskiego malarza Leonetto Cappiello. Jej bohaterowie promowali m.in. pierwszy sklep firmowy w Paryżu, a także zdobili samolot RWD-13 wykorzystywany do transportu i celów reklamowych. Kooperacja z Włochem była tylko początkiem działań z artystami, m.in. ze słynną Zofią Stryjeńską, czy też Mają Berezowską. Wedel wprowadził też pierwszą w Polsce maszynę vendingową przy wejściu do pobliskiego parku, dzięki której Warszawiacy mogli skosztować popularnych karmelków śmietankowych.
Pomysłowość i innowacyjność Jana Wedla są dzisiaj inspiracją i motywacją dla marki E.Wedel, która w tym roku obchodzi 170. urodziny. Mimo upływających lat obecni wielbiciele czekoladowych przysmaków mogą nadal próbować słodkości jego autorstwa. Czekolada „Jedyna”, ręcznie dekorowany Torcik Wedlowski, a także kultowe pianki Ptasie Mleczko® do dziś dostępne są w ofercie E.Wedel.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.