Koniec z odpadami! Gospodarka obiegu zamkniętego i butelka zwrotna
Według raportu Ministerstwa Klimatu i Środowiska1 wynika, że 7 na 10 konsumentów przy zakupie napojów w szklanych butelkach, nie zwraca uwagi na to, czy opakowanie można oddać, a oddawanie butelek wielokrotnego użytku jest korzystne dla środowiska i całego społeczeństwa. Nieocenionym sprzymierzeńcem świadomych ekologicznie wyborów jest gospodarka obiegu zamkniętego.
Jak działa gospodarka obiegu zamkniętego
Najprościej mówiąc: gospodarka obiegu zamkniętego minimalizuje ilość odpadów i pozwala korzystać z tych zasobów, które zostały już wytworzone. Dobrymi praktykami takiej gospodarki jest między innymi wymiana ubrań, których nie będziemy już nosić, dzielenie się nadmiarem jedzenia i produktów spożywczych do coraz bardziej powszechnych jadłodzielni, czy renowacja i naprawa starych przedmiotów. W nasze życie wkracza też coraz śmielej ekonomia współdzielenia, czyli wypożyczanie rowerów, hulajnóg lub samochodów na minuty. Takie zachowania znacząco zmniejszają zużycie materiałów i surowców oraz pozytywnie wpływa na środowisko naturalne.
Dobrym zobrazowaniem działania gospodarki w obiegu zamkniętym jest życie butelki zwrotnej, która może być wykorzystana nawet 20 razy:
- Klient dokonuje świadomego wyboru i kupuje napój w szklanej butelce zwrotnej.
- Klient oddaje pustą i nieuszkodzoną szklaną butelkę do sklepu lub innego punktu skupu.
- Producent odbiera ją ze sklepu. W browarze każda butelka jest myta i ponownie napełniana.
- Napełniona butelka trafia ponownie do sklepu, gdzie kupuje ją kolejny klient.
- Tutaj obieg się zamyka: po wypiciu napoju butelka zwrotna zostaje ponownie oddana do sklepu lub punktu skupu butelek i może być wykorzystana po raz kolejny. Dzięki temu nie trzeba produkować nowej butelki.
Butelka zwrotna lepsza niż recykling
W Polsce szklana butelka zwrotna trafia do recyklingu średnio po 9-krotnym użyciu. Tymczasem trwałość szkła pozwala na jej wykorzystanie nawet 20 razy. Przetworzenie surowca wiąże się
ze zużyciem dużej ilości energii w procesie recyklingu oraz śladem węglowym, który możemy zredukować poprzez niewielką zmianę nawyków.
Gdyby dziś zastąpić wszystkie szklane butelki zwrotne bezzwrotnymi, trzeba by przerobić dodatkowo
1 mln ton szkła rocznie. To oznaczałoby, że połowa stłuczki musiałaby trafić na wysypiska, ponieważ huty szkła nie poradziłyby sobie z taką ilością surowca do recyklingu. Obecnie nie mamy powodów do dumy na tym polu – aż 10% odpadów na wysypiskach, to szkło. Dlatego tak ważna jest zmiana nawyków i konsekwentne dążenie do gospodarowania odpadami w obiegu zamkniętym.
Finansowe korzyści z obiegu zamkniętego
Pamiętajmy o tym, że gospodarka obiegu zamkniętego jest korzystna nie tylko dla środowiska naturalnego. Dla konsumenta oznacza zwrot kaucji, dla producenta brak kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek nowego opakowania.
Pamiętajmy, że każda oddana butelka ma znaczenie.
Do redaktora:
Kompania Piwowarska jest liderem polskiego rynku piwnego, z udziałem 36,4% (dane GUS, 2020). Firma zatrudnia ponad 2700 osób w swoich browarach i oddziałach w całej Polsce. Jako firma odpowiedzialna społecznie Kompania Piwowarska troszczy się o ludzi i środowisko. Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, promuje odpowiedzialność i umiar w spożywaniu alkoholu, szkoli sprzedawców, oszczędza wodę i energię, wspiera rozwój swoich partnerów biznesowych i angażuje się w wolontariat. Lider rynku piwnego w Polsce jest dumnym sponsorem wielu lokalnych drużyn sportowych.
Kompania Piwowarska skupia trzy browary o wieloletniej historii: Tyskie Browary Książęce (rok założenia - 1629), Browar Dojlidy w Białymstoku (1768) i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu (1895). To w nich warzone są najchętniej wybierane przez Polaków piwa, między innymi: Żubr, Tyskie, Lech, Redd’s, a także kolekcja specjalności Książęcego. W ofercie producenta znajdują się również cenione w Polsce piwa czeskie: Pilsner Urquell (ikona czeskiego piwa) i Kozel (najczęściej wybierane przez Czechów piwo) a także piwa bezalkoholowe sygnowane marką Lech Free 0,0% oraz Tyskie 0,0%. Sprawdzone receptury, nieskazitelna czystość w browarach a przede wszystkim umiejętności doświadczonych piwowarów – to wszystko sprawia, że warzone tam piwa są cenione w Polsce i za granicą.
Więcej informacji o działalności i produktach Kompanii Piwowarskiej można znaleźć na stronie: www.kp.pl, na profilu Facebook firmy: https://www.facebook.com/kompaniapiwowarska oraz na portalu społecznościowym LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/kompania-piwowarska
Kompania Piwowarska jest częścią Asahi Europe & International stanowiącej część Asahi Group Holdings.
Dodatkowych informacji udziela:
Biuro Prasowe
Kompania Piwowarska
Mail: biuro.prasowe@asahibeer.pl

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.