Lepsze nastroje konsumenckie w czerwcu 2023
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Według najnowszych danych GUS w czerwcu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do ubiegłego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wynosi 28,2 i jest o 1,7 p. proc. wyższy od wyniku majowego. Natomiast w odniesieniu do czerwca 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa aż o 15,6 p. proc.
Najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 3,7 proc.) oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty o 2,5 p. proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 1,2 p. proc. i 1,1 p. proc.).
Ta poprawa ma miejsce po silnym spadku konsumpcji w pierwszym kwartale 2023 roku oraz po znacznym spadku tempa wzrostu cen, zatem niższej inflacji CPI w ostatnich 5 miesiącach. - podsumowuje prof. Stanisława Gomułki, główny ekonomista Business Centre Club i minister finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC.
Najważniejsza w tej chwili jest prognoza MFW 1% dla wzrostu PKB w roku 2023 oraz brak wzrostu realnych płac. Pomimo niemal zerowego tempa wzrostu, stopa bezrobocia jest niska i niemal stabilna. Wskaźnik ufności podtrzymuje także zapowiedziana w przyszłym roku podwójna waloryzacja rent i emerytur oraz duży wzrost płacy minimalnej. - dodaje główny ekonomista BCC.
GUS podaje, że niższą wartość odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 2,6 p. proc.). W odniesieniu do roku 2024 mamy dużą niepewność dotyczącą inflacji, która będzie nadal odległa od celu 2,5%, oraz dotyczącą skali wzrostu relacji długu publicznego do PKB. Na niskim poziomie utrzyma się także poziom inwestycji w środki trwałe w relacji do PKB. - dodaje Stanisław Gomułka.
Kupujemy więcej ale ostrożniej
Polepszająca się koniunktura poprawia nastroje konsumenckie przede wszystkim w kontekście ważnych zakupów do gospodarstw domowych. Odczuwają to przede wszystkich branża elektrohandlu, materiałów budowlanych do te związane z remontami i produkcją mebli. Nie są to jednak zakupy na poziomie sprzed kilku lat. Konsument jest ostrożniejszy niż wcześniej i uważniej planuje wydatki, czekając co będzie się działo w kolejnych miesiącach roku. - mówi Lukas Jeznach, ekspert BCC ds. handlu i e-commerce.
Kontakt dla mediów:
Agencja Open Minded Group: pr@openmindedgroup.pl
Renta Stefanowska (BCC): renata.stefanowska@bcc.pl
Kontakt do eksperta
Stanisław Gomułka - Główny ekonomista BCC, minister finansów Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, członek Narodowej Rady Rozwoju
tel: 609 556 506
e-mail: stanislaw.gomulka@bcc.org.pl

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.