Mazop pokazuje wyniki finansowe i planuje dalszy rozwój na rynkach europejskich
Polski producent opakowań dla e-commerce i przemysłu – Grupa Mazop – z sukcesem rozwija się na kolejnych europejskich rynkach. Firma poinformowała o wynikach finansowych wypracowanych w pierwszej połowie 2023 r. W tym okresie przychody wyniosły ponad 20,7 mln zł, EBITDA odnotowała wartość blisko 2 mln zł, a zysk netto 760 tys. zł, co wypada imponująco wobec straty w zeszłym roku.
Mazop to innowacyjny producent opakowań z siedzibą w Brwinowie pod Warszawą. Firma ma za sobą udane pierwsze półrocze. Wartość przychodów sięgnęła przeszło 20,7 mln zł, EBITDA z kolei – 2 mln zł. Zysk netto wyniósł 760 tys. zł. Zarząd szacuje, że druga połowa roku będzie co najmniej równie udana i pozwoli osiągnąć dwucyfrowy wzrost przychodów w całym 2023 roku.
- Kryzys energetyczny zmienił nastroje na każdym europejskim rynku, w tym polskim. Blisko połowa sprzedaży Mazopu to eksport, dlatego jako spółka mierzyliśmy się z wieloma problemami specyficznymi dla danego rynku. Dzięki odpowiedniej strategii i konsekwencji udało nam się je pokonać i wrócić na tor szybkiego wzrostu - mówi Krzysztof Rusin, prezes Mazop.
Firma postawiła na zwiększenie mocy produkcyjnych - jest w stanie wyprodukować do 6 mln opakowań miesięcznie - i działań sprzedażowych, dzięki czemu powróciła na tory dynamicznego rozwoju. - Koncentrujemy się szczególnie na klientach z sektora MŚP. Wartość globalnego rynku opakowań do e-commerce ma wynieść do 2027 r. 98 mld euro i rosnąć 18 proc. rocznie – mówi Krzysztof Rusin. Strategię spółki uzupełnia sprzedaż opakowań przez dystrybutorów, a także wyspecjalizowana produkcja dla dużych firm w seriach mniejszych lub średnich.
- Cały proces - od projektowania, przez testowanie prototypów, produkcję i wysyłkę, odbywa się wewnątrz firmy. Nasz know how w zakresie projektowania opakowań, jak i wewnętrzny dział R&D, stanowi nasze najcenniejsze aktywo. Dzięki niemu potrafimy oferować opakowania kompleksowo łącząc różne technologie i surowce na unikatowym poziomie - dodaje Krzysztof Rusin. Firma co roku wprowadza nowe produkty – do najciekawszych z ostatnich nowości należą tekturowe kontenery z 7 warstwowej tektury – np. na baterie do samochodów elektrycznych, ale również opakowania membranowe z biokompostowalną folią oraz wypełnienia piankowe z celulozowej pianki.
- Ekologia i zrównoważony rozwój to główny kierunek rozwoju całej branży opakowaniowej. Dlatego każde opakowanie, które projektujemy, staramy się robić z maksymalnym naciskiem na jego minimalny wpływ na środowisko.
Ekspansja zagraniczna jest dużym atutem firmy i stanowi główne źródło potencjału zwiększenia skali działalności. Największe wzrosty sprzedaży zanotowano m. in. w Szwecji (306 proc.), Holandii (265 proc.) czy Czechach (265 proc.). Spółka planuje też zwiększyć swoją obecność na innych dochodowych rynkach oraz po raz pierwszy otworzyć własny dział handlowy na rynku niemieckim.
Firma rozważa również NewConnect jako jedną z opcji dla dalszego rozwoju - Od jakiegoś czasu patrzymy w stronę giełdy, czekając na odpowiedni moment zarówno od strony szeroko pojętego rynku, jak i naszego biznesu. Do debiutu na rynku NewConnect dojdzie, gdy zostaną spełnione powyższe przesłanki i uznamy, że jest to w interesie spółki oraz akcjonariuszy - mówi Krzysztof Rusin.
Spółka prowadzi również wewnętrzny startup, czyli spółkę Sheep Me Sp. z o.o., która świadczy usługi fulfillmentowe dla e-commerce. - Postanowiliśmy wykorzystać naszą wiedzę dotyczącą opakowań do zaoferowania naszym klientom usługowego pakowania. Daje nam to możliwość przetestowania naszych opakowań w realnym zastosowaniu, jak również oferowanie naszym klientom bardzo elastycznego i kompleksowego podejścia w zakresie pakowania. Spółka jest młoda, ale w tym roku osiągnie już przychody na poziomie około jednego miliona zł – dodaje Krzysztof Rusin.
Transformacja z unijnym dofinansowaniem
Perspektywy globalnego handlu
Sektor przemysłowy wyprodukował prawie 1,2 miliarda złotych długów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.