Komunikaty PR

Metropolia GZM – kolebką rozwoju biznesu na skalę europejską

2021-08-24  |  14:30
Biuro prasowe

Metropolia GZM uchodzi za jedno z najważniejszych centrów logistycznych w Europie. Według raportów to właśnie Katowice i GZM są wymieniane wśród pięciu najważniejszych ośrodków nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Tutaj także zanotowano prawie 70% wzrost zatrudnienia w centrach usług na przestrzeni ostatnich 4 lat. Silne zaplecze edukacyjne jest magnesem dla coraz to nowocześniejszych branż, pojawiających się na jej terenie. Wysoka jakość kształcenia w połączeniu z licznymi uczelniami i ośrodkami badawczymi, znajduje odzwierciedlenie w innowacyjności, zdobywaniu coraz to nowych patentów oraz edukowaniu wykwalifikowanych pracowników.

Centrum logistyczne Europy


Położenie geograficzne Metropolii w południowej części Polski w połączeniu z mocno rozbudowaną infrastrukturą transportową, stawia ją w czołówce najważniejszych centrów logistycznych w Europie. Transformacja z regionu zdominowanego przemysłem górniczym- na region nowoczesny oparty na innowacyjnych technologiach, dokonuje się w bardzo szybkim tempie. Obszar ten może się pochwalić doskonale skomunikowanym transportem drogowym, kolejowym oraz lotniczym. To zaś przyciąga przedsiębiorców, także tych z zagranicy i zachęca do umieszczania swoich centrów produkcyjnych i dystrybucyjnych właśnie na obszarze Metropolii. Na terenie GZM zlokalizowanych jest blisko 114 centrów usług. Firmy, które mają tu swoje siedziby to inwestorzy z 19 państw m.in. z USA, Francji, Wielkiej Brytanii czy Niemiec. Przedsiębiorcy najwyżej cenią sobie koszty wynajęcia powierzchni biurowej oraz współpracę z lokalnymi uniwersytetami.[1] Konferencje, targi, fora biznesu– na miejsce tych wydarzeń organizatorzy polscy i zagraniczni również wybierają obszar GZM. W roku 2018 to właśnie Katowice były gospodarzem Szczytu Klimatycznego ONZ – COP 24. W 2022 miasto gościć będzie ONZ-owskie Światowe Forum Miejskie – WUF11.

Edukacja i rozwój

Metropolia dysponuje silnym zapleczem edukacyjnym. Na jej terenie funkcjonują 24 uczelnie wyższe, a liczba studentów to prawie 90 tys. Największym powodzeniem cieszą się kierunki ekonomiczne, techniczne i medyczne. Z roku na rok przybywa nowoczesnych kierunków studiów, ściśle związanych z dynamicznymi zmianami zachodzącymi na rynku pracy. Należą do nich między innymi:

- Gospodarka cyfrowa to jedyny taki kierunek w kraju, a studiować go można na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.

- Politechnika Śląska przy współpracy z Uniwersytetem Lizbońskim (Superior Técnico) utworzyły nowy kierunek studiów magisterskich z obszaru transformacji energetycznej.

- Inżynieria ogólna to również nowość na Politechnice Śląskiej i możliwa do studiowania jedynie tam.

Wysoka jakość kształcenia, ośrodki badawcze, zdobywanie patentów, edukowanie wykwalifikowanych pracowników dla lokalnych firm, a przede wszystkim szanse na dalszy rozwój przyciągają młodych ludzi z całego kraju i zagranicy. W samej Metropolii istnieją 622 ośrodki badań i rozwoju, gdzie zatrudnionych jest blisko 12,5 tys. pracowników. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy to jedno z podstawowych założeń działań Metropolii.

- Działające na terenie Metropolii uczelnie wyższe od lat oferują coraz szerszy i ciekawy wachlarz kierunków rozwoju – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

 


- Chcemy je wspierać w podnoszeniu tej oferty kształcenia. Dlatego uruchomiliśmy Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki. Dzięki temu uczelnie wyższe mogą uzyskać dofinansowanie, pozwalające zaprosić światowej klasy naukowców do przeprowadzenia serii zajęć, wykładów i konsultacji dla swoich studentów i pracowników. W ten sposób chcemy tworzyć warunki do tego, by wykształceni absolwenci znajdowali zatrudnienie na metropolitalnym rynku pracy, wspierając m.in. segment usługowy. Ma to również na celu przeciwdziałanie depopulacji, która jest aktualnie naszym największym wyzwaniem, jak również dodawanie impulsu dla rozwoju gospodarczego naszego regionu, który ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości i komfortu życia w naszych miastach i gminach – podkreśla.

Wsparcie przedsiębiorców

Z myślą o przedsiębiorcach, którzy ucierpieli w związku z pandemią blisko 33 gminy zaoferowały wsparcie w postaci Pakietów Przedsiębiorcy składających się z kilku pakietów dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Z myślą o lokalnych dąbrowskich przedsiębiorcach powstały akcje #KupujLokalnie i #DGnaWynos, a także aktualizowana na bieżąco baza dąbrowskich przedsiębiorców i lokali gastronomicznych oferujących zakupy z dowozem, mobilne usługi, posiłki na wynos albo dostarczane do klientów.  Wsparcia innowacyjnym i pomysłowym start-upom udzieliła Katowicka Kopalnia start-upów, która na podstawie zeszłorocznego konkursu wyłoniła i nagrodziła zwycięzców dofinansowaniami na łączną kwotę blisko 330 tys. Pierwsze miejsce i główna nagroda powędrowała do MASKUP, których produkty pozwalają na komfortowe przymierzanie ubrań w trakcie zakupów, bez obaw o zabrudzenie ich makijażem. Drugie miejsce przypadło THERAPYCAVE, twórcom aplikacji do kontaktu ze specjalistami zdrowia psychicznego. Dzięki niej terapeuci są dostępni dla każdego niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Stawkę z miejscem trzecim zamyka HEALTHLY i ich innowacyjne oprogramowanie, dające możliwość specjalistom medycznym pracę w formie telekonsultacji a pacjentom znalezienie i odbycie teleporady bez konieczności wychodzenia z domu. Dodatkowym bonusem dla laureatów jest darmowy, dwuletni wynajem biura na obszarze lokalnego inkubatora przedsiębiorczości.

Możliwości ekspansji biznesowej w rejonie Metropolii jest bardzo dużo. Dogodna lokalizacja z rozbudowaną infrastrukturą. Stale powiększająca się przestrzeń biurowa. Wykształcone, wielokulturowe społeczeństwo. Wszystkie te elementy składają się na całość ukazująca Górnośląsko – Zagłębiowską Metropolię jako atrakcyjne i środowiskowo przyjazne miejsce dla rozwoju różnorodnych segmentów gospodarczych, innowacyjnych biznesów i usług.

 


[1] Raport ABSL – „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Katowicach”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-24 | 11:00

Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego

Rada Polskich Przedsiębiorców, ciało doradcze przy Pracodawcach RP, wspólnie z Konfederacją Lewiatan oraz Polską Radą Biznesu wystosowała do Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Obrony Narodowej Władysława

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.