Międzynarodowy raport na rzecz wzmocnienia przedsiębiorczości społecznej

IPED
Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym
Trębacka 4
00-074 Warszawa
iped|kig.pl| |iped|kig.pl
+48 22 630 98 01
www.iped.pl
Partnerstwo z ambitnymi celami
Zgodnie ze zdaniem Komisji Europejskiej przedsiębiorstwa społeczne (PS) w unikalny sposób łączą społeczny cel z duchem przedsiębiorczości i dobrem wspólnym. Przedsiębiorstwa te stały się preferowaną drogą do stawienia czoła wysokiemu bezrobociu w Europie, ponieważ to właśnie takie podmioty w pełni odpowiadają na ważne potrzeby społeczne. Borykają się one jednak z szeregiem problemów m.in. zawiłym ustawodawstwem, zarówno na poziomie krajowym jak i europejskim, a przez to - utrudnionym dostęp do rynku oraz brakiem odpowiedniego przeszkolenia i współpracy pomiędzy zainteresowanymi stronami z różnych regionów/krajów. W oparciu o powyższe fakty 6 organizacji zawiązało konsorcjum w celu utworzenia Europejskiej Sieci Ekonomii Społecznej (ESEN), której zadaniem będzie stanie się katalizatorem dla szybko rozwijającego się ruchu PS w UE, zapewniając im zasoby potrzebne do odniesienia sukcesu, jednocześnie wspierając i rozwijając ideę przedsiębiorczości społecznej. Partnerstwo oficjalnie pod koniec 2019 roku rozpoczęło realizację projektu. Instytucje reprezentują: Polskę, Grecję, Cypr, Włochy i Wielką Brytanię.
Podstawowym celem projektu ESEN jest wsparcie rozwoju przedsiębiorstw społecznych w Europie, poprzez dzielenie się wiedzą oraz przygotowanie wysokiej jakości szkoleń. Szczegółowe cele to:
- Pomoc w budowaniu i wspieraniu istniejących sieci przedsiębiorstw społecznych oraz zwiększaniu interakcji między nimi,
- Podnoszenie świadomości na temat przedsiębiorczości społecznej jako sposobu tworzenia miejsc pracy, zmniejszania ubóstwa i przyczyniania się do tworzenia lepszego świata,
- Promowanie istniejących przedsiębiorstw społecznych w ramach ruchu ekonomii społecznej,
- Szerzenie informacji i wiedzy na temat przedsiębiorstw społecznych, m.in. poprzez stworzenie internetowego Centrum Wiedzy ESEN.
Pierwszy z rezultatów osiągnięty!
Pierwszym zaplanowanym i zrealizowanym już działaniem było stworzenie międzynarodowego raportu, który zawiera zestaw zaleceń dotyczących wzmacniania przedsiębiorczości społecznej oraz aspekty odnoszące się do podnoszenia jakości i sprostania współczesnym oczekiwaniom w zakresie szkoleń, otrzymywanego wsparcia, wymiany dobrych praktyk i tworzenia sieci w sektorze ekonomii społecznej. Jest to dokument, który może okazać się interesującym źródłem wiedzy dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką ekonomii społecznej.
Międzynarodowy raport opiera się na kompleksowej analizie pięciu raportów krajowych, które opracowano dzięki przeprowadzonym w krajach partnerskich badaniom źródłowym oraz terenowym. Głównym celem było poznanie potrzeb szkoleniowych i edukacyjnych przedsiębiorstw społecznych. Aby możliwe było wyłonienie zaleceń i wniosków płynących z 5 różnorodnych pod względem treści raportów dokonano porównania następujących kwestii:
- Krajowych i europejskich ram prawnych, polityk i strategii dotyczących ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej;
- Kluczowych interesariuszy wspierających przedsiębiorczość społeczną;
- Dobrych praktyk z krajów partnerskich (łącznie 25);
- Potrzeb szkoleniowych i edukacyjnych PS, zidentyfikowanych poprzez przeprowadzenie 135 ankiet.
Zapraszamy do lektury podsumowania przeprowadzonych badań: https://esen.ios.edu.pl/pl/#IntellectualOutputs
Cały raport dostępny jest w języku angielskim: https://esen.ios.edu.pl/images/ESEN_Transnational_Report.pdf
Dobre praktyki przedsiębiorstw społecznych
Do celów raportu wybrano i zaprezentowano 25 dobrych praktyk (po 5 z każdego kraju) w zakresie przedsiębiorczości społecznej. Ukazanie prężnie rozwijających się PS o stabilnej pozycji na rynku ma na celu wskazanie drogi do sukcesu organizacjom potrzebującym jeszcze wsparcia oraz zainspirowanie osób zainteresowanych założeniem w przyszłości takiego przedsiębiorstwa. Historie sukcesu zostały zidentyfikowane na podstawie ściśle określonego zestawu kryteriów: skuteczność, wydajność, planowanie, monitorowanie i ocena, wszechstronność, innowacyjność, etyka, przedsiębiorczość i dojrzałość.
Dobre praktyki z Polski prezentowały działalność Firmy Społecznej „Siedlisko”, firmy Leżę i Pracuję, Spółdzielni Socjalnej „PANATO”, Kuchni Konfliktu oraz Przedsiębiorstwa Społecznego „Pracownia Rzeczy Różnych SYNAPSIS”.
Zbiór dobrych praktyk dostępny jest w języku angielskim: https://esen.ios.edu.pl/images/ESEN_Good_practices.pdf
Już wkrótce bezpłatny program szkoleniowy, platforma internetowa oraz międzynarodowa sieć
Dzięki powyższym wynikom badań już wkrótce opracowane zostaną specjalne programy szkoleniowe. Udział w projekcie będzie całkowicie bezpłatny, na czym niewątpliwie skorzystają przedsiębiorstwa społeczne oraz wszyscy zainteresowani tematyką ekonomii społecznej.
Założeniem projektu jest również udostępnienie specjalnej platformy e-learningowej, za pomocą której przedsiębiorstwa będą mogły poszerzać swoją wiedzę.
Ostatnim planowanym rezultatem będzie Sieć Wiedzy ESEN – wirtualne miejsce skupiające przedsiębiorców społecznych, organizacje gospodarki społecznej, moderatorów, mentorów, trenerów i studentów.
Zachęcamy do obserwowania strony projektu oraz naszych mediów społecznościowych: https://esen.ios.edu.pl/pl/.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.