Obwodnica północna domknie ring wokół Krakowa
Z perspektywy rozpoczętych inwestycji, miniony rok był dla północy Krakowa bardzo owocny. Do realizacji dwóch najbardziej wyczekiwanych w tej części miasta projektów w postaci tramwaju na Górkę Narodową i gruntownej przebudowy al. 29 Listopada, w tym samym roku doszło też rozpoczęcie robót przy budowie północnej obwodnicy. A ta komunikacyjnie najbardziej odciąży Kraków.
Dlaczego północ miasta musiała tyle czekać na „swój” odcinek ringu? Na jakim etapie prac znajduje się obecnie ta inwestycja i jakie są kolejne, związane z nią, plany? Czy rzeczywiście uda się oddać drogę do użytku już w 2023 roku, domykając w ten sposób tak istotne dla północy Krakowa zmiany i sprawiając tym samym, że od tamtej pory infrastrukturalnie Prądnik będzie jedną z najlepszych dzielnic miasta?
Najważniejsza inwestycja na północy Krakowa
Być może ciężko w to uwierzyć, ale jeszcze na początku 2016 roku północna obwodnica w ogóle nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Choć, co prawda, samorządy już kilka lat wcześniej zaczęły projektować jej przebieg, to decyzją ministerstwa dopiero w maju 2016 roku obwodnica znalazła się w sieci dróg krajowych, w ciągu drogi ekspresowej S52. We wrześniu tego samego roku ogłoszono przetarg na wykonawcę koncepcji programowej obwodnicy.
Choć w lipcu 2018 roku wydawało się, że realizacją drogi zajmie się chińsko-polskie konsorcjum: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze (które pierwotnie miało wykonywać projekt i budowę obwodnicy), ostatecznie Krajowa Izba Odwoławcza wykluczyła je z wcześniej wygranego przetargu. W ponownie zorganizowanym przetargu wygrało konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które w lipcu ubiegłego roku rozpoczęło prowadzenie prac.
Dariusz Partyka, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały, odpowiedzialny m.in. za jej infrastrukturę, zwraca uwagę na fakt, jak ważną inwestycją – zarówno dla północy miasta, jak i ogólnie, dla Krakowa – jest budowa północnej obwodnicy. Odciąży ona cały tranzyt, praktycznie przenosząc go poza miasto – mówi radny. Zmaleje zatem ruch na wciąż zakorkowanych ulicach Opolskiej i Josepha Conrada. W ten sposób możliwe będzie wytyczenie tam buspasów i dokonanie zmian w organizacji świetlnej – tak, żeby poprzeczne drogi zyskały nieco dłuższe zielone światło. To również będzie stanowiło bardzo duże odciążenie w ruchu. W mojej opinii jest to najbardziej potrzebna na północy Krakowa inwestycja, która w największym stopniu przyczyni się do odciążenia całej infrastruktury w tym rejonie, wydaje mi się, że nawet bardziej niż budowa tramwaju na Górkę Narodową. Oczywiście w połączeniu z realizacją trasy S7, która pozwoli domknąć ring obwodnicy, czyniąc ją w pełni funkcjonalną, a także zapewni nowy wlot od Warszawy, odciążając tym samym al. 29 Listopada.
Przebieg prac
Jak mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie, w tym momencie na trasie przebiegu przyszłej drogi trwają m.in. roboty budowlane związane z przekładaniem kolidujących sieci infrastruktury technicznej, wykonywaniem wykopu wstępnego oraz ścian szczelinowych na tunelu w Batowicach. Wykonywane są też fundamenty oraz podpory pod obiekt MD-12, trwa przygotowywanie platform roboczych pod obiekty (wiadukty) WD-08 i WS-17, budowa dróg technologicznych w śladzie dróg dojazdowych i wykonywanie robót ziemnych – wymienia rzeczniczka. Jednocześnie cały czas trwają również intensywne prace archeologiczne. Zakres tych prac ulega rozszerzeniu o nowe stanowiska, wskutek zdejmowania humusu i odkrywania nowych znalezisk na dalszym obszarze – tłumaczy Iwona Mikrut-Purchla.
Z kolei najbliższe prace, zaplanowane na I kwartał tego roku, to m.in. kontynuacja prac konstrukcyjnych na estakadzie nad zbiornikiem w Węgrzcach nr 80, potokiem Sudół Dominikański, dopływem potoku Sudół Dominikański i ul. Krakowską. Budowany będzie również blisko półkilometrowy tunel w Batowicach. Rozpoczną się prace m.in. przy realizacji trzech wiaduktów (w Zielonkach i dwóch nad linią kolejową PKP) oraz głębokie wykopy w rejonie ul. Dożynkowej. Systematycznie rozszerzany też będzie zakres prac drogowych po zakończeniu działań archeologicznych w danym miejscu, kontynuowane będą prace przy przekładkach sieci infrastruktury technicznej kolidującej z drogą. Powinno rozpocząć się również wykonywanie ścian szczelinowych na tunelu w Zielonkach, pod rzeką Prądnik, o długości 653.0 m.
Jak zapewnia rzeczniczka GDDKiA, wszystkie roboty budowlane realizowane są zgodnie z założonym harmonogramem.
Czy będzie gotowe na czas?
Wydaje się zatem, że zakończenie inwestycji w II połowie 2023 r. jest terminem realnym. Wiele będzie jednak zależało od tego, czy rozszerzane będą obszary badań archeologicznych i od terminów ich ukończenia, bo dopiero wtedy mogą zaczynać się tam właściwe prace budowlane.
Ponadto, jak mówi Iwona Mikrut-Purchla, zgoda na realizację inwestycji póki co została wydana na odcinek od Zielonek na wschód, nie ma natomiast decyzji w kwestii części od węzła Modlnica do Zielonek. Budzi to pewne wątpliwości Dariusza Partyki - Biorąc pod uwagę, że mamy już 2021 rok, to nie mam pewności, że rzeczywiście całość zostanie wykonana w zadeklarowanym przez GDDKiA terminie – konkluduje radny.
Bez względu jednak na to, czy inwestycję uda się zrealizować do końca 2023 roku, czy też termin oddania jej do użytku miałby nieco się opóźnić, nie zmienia to faktu, że perspektywa ukończenia tej, jak i dwóch innych kluczowych dla północy Krakowa inwestycji, jest już naprawdę „na wyciągnięcie ręki”.
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.