Komunikaty PR

Obwodnica północna domknie ring wokół Krakowa

2021-02-03  |  06:25
Biuro prasowe

Z perspektywy rozpoczętych inwestycji, miniony rok był dla północy Krakowa bardzo owocny. Do realizacji dwóch najbardziej wyczekiwanych w tej części miasta projektów w postaci tramwaju na Górkę Narodową i gruntownej przebudowy al. 29 Listopada, w tym samym roku doszło też rozpoczęcie robót przy budowie północnej obwodnicy. A ta komunikacyjnie najbardziej odciąży Kraków.

Dlaczego północ miasta musiała tyle czekać na „swój” odcinek ringu? Na jakim etapie prac znajduje się obecnie ta inwestycja i jakie są kolejne, związane z nią, plany? Czy rzeczywiście uda się oddać drogę do użytku już w 2023 roku, domykając w ten sposób tak istotne dla północy Krakowa zmiany i sprawiając tym samym, że od tamtej pory infrastrukturalnie Prądnik będzie jedną z najlepszych dzielnic miasta?

Najważniejsza inwestycja na północy Krakowa

Być może ciężko w to uwierzyć, ale jeszcze na początku 2016 roku północna obwodnica w ogóle nie była przewidziana w sieci dróg krajowych. Choć, co prawda, samorządy już kilka lat wcześniej zaczęły projektować jej przebieg, to decyzją ministerstwa dopiero w maju 2016 roku obwodnica znalazła się w sieci dróg krajowych, w ciągu drogi ekspresowej S52. We wrześniu tego samego roku ogłoszono przetarg na wykonawcę koncepcji programowej obwodnicy.

Choć w lipcu 2018 roku wydawało się, że realizacją drogi zajmie się chińsko-polskie konsorcjum: STECOL CORPORATION z Chin oraz Polbud-Pomorze (które pierwotnie miało wykonywać projekt i budowę obwodnicy), ostatecznie Krajowa Izba Odwoławcza wykluczyła je z wcześniej wygranego przetargu. W ponownie zorganizowanym przetargu wygrało konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź, które w lipcu ubiegłego roku rozpoczęło prowadzenie prac.

Dariusz Partyka, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały, odpowiedzialny m.in. za jej infrastrukturę, zwraca uwagę na fakt, jak ważną inwestycją – zarówno dla północy miasta, jak i ogólnie, dla Krakowa – jest budowa północnej obwodnicy. Odciąży ona cały tranzyt, praktycznie przenosząc go poza miasto – mówi radny. Zmaleje zatem ruch na wciąż zakorkowanych ulicach Opolskiej i Josepha Conrada. W ten sposób możliwe będzie wytyczenie tam buspasów i dokonanie zmian w organizacji świetlnej – tak, żeby poprzeczne drogi zyskały nieco dłuższe zielone światło. To również będzie stanowiło bardzo duże odciążenie w ruchu. W mojej opinii jest to najbardziej potrzebna na północy Krakowa inwestycja, która w największym stopniu przyczyni się do odciążenia całej infrastruktury w tym rejonie, wydaje mi się, że nawet bardziej niż budowa tramwaju na Górkę Narodową. Oczywiście w połączeniu z realizacją trasy S7, która pozwoli domknąć ring obwodnicy, czyniąc ją w pełni funkcjonalną, a także zapewni nowy wlot od Warszawy, odciążając tym samym al. 29 Listopada.

Przebieg prac

Jak mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie, w tym momencie na trasie przebiegu przyszłej drogi trwają m.in. roboty budowlane związane z przekładaniem kolidujących sieci infrastruktury technicznej, wykonywaniem wykopu wstępnego oraz ścian szczelinowych na tunelu w Batowicach. Wykonywane są też fundamenty oraz podpory pod obiekt MD-12, trwa przygotowywanie platform roboczych pod obiekty (wiadukty) WD-08 i WS-17, budowa dróg technologicznych w śladzie dróg dojazdowych i wykonywanie robót ziemnych – wymienia rzeczniczka. Jednocześnie cały czas trwają również intensywne prace archeologiczne. Zakres tych prac ulega rozszerzeniu o nowe stanowiska, wskutek zdejmowania humusu i odkrywania nowych znalezisk na dalszym obszarze – tłumaczy Iwona Mikrut-Purchla.

Z kolei najbliższe prace, zaplanowane na I kwartał tego roku, to m.in. kontynuacja prac konstrukcyjnych na estakadzie nad zbiornikiem w Węgrzcach nr 80, potokiem Sudół Dominikański, dopływem potoku Sudół Dominikański i ul. Krakowską. Budowany będzie również blisko półkilometrowy tunel w Batowicach. Rozpoczną się prace m.in. przy realizacji trzech wiaduktów (w Zielonkach i dwóch nad linią kolejową PKP) oraz głębokie wykopy w rejonie ul. Dożynkowej. Systematycznie rozszerzany też będzie zakres prac drogowych po zakończeniu działań archeologicznych w danym miejscu, kontynuowane będą prace przy przekładkach sieci infrastruktury technicznej kolidującej z drogą. Powinno rozpocząć się również wykonywanie ścian szczelinowych na tunelu w Zielonkach, pod rzeką Prądnik, o długości 653.0 m.

Jak zapewnia rzeczniczka GDDKiA, wszystkie roboty budowlane realizowane są zgodnie z założonym harmonogramem.

Czy będzie gotowe na czas?

Wydaje się zatem, że zakończenie inwestycji w II połowie 2023 r. jest terminem realnym. Wiele będzie jednak zależało od tego, czy rozszerzane będą obszary badań archeologicznych i od terminów ich ukończenia, bo dopiero wtedy mogą zaczynać się tam właściwe prace budowlane.

Ponadto, jak mówi Iwona Mikrut-Purchla, zgoda na realizację inwestycji póki co została wydana na odcinek od Zielonek na wschód, nie ma natomiast decyzji w kwestii części od węzła Modlnica do Zielonek. Budzi to pewne wątpliwości Dariusza Partyki - Biorąc pod uwagę, że mamy już 2021 rok, to nie mam pewności, że rzeczywiście całość zostanie wykonana w zadeklarowanym przez GDDKiA terminie – konkluduje radny.

Bez względu jednak na to, czy inwestycję uda się zrealizować do końca 2023 roku, czy też termin oddania jej do użytku miałby nieco się opóźnić, nie zmienia to faktu, że perspektywa ukończenia tej, jak i dwóch innych kluczowych dla północy Krakowa inwestycji, jest już naprawdę „na wyciągnięcie ręki”.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie Biuro prasowe
2024-07-03 | 10:35

Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie

MOOVIN Interiors to warszawska pracownia architektury wnętrz, która jako jedyna oferuje kompleksowe usługi wykończenia wnętrz w standardzie Concierge. Dzięki temu zapewnia swoim
Gospodarka Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
2024-06-27 | 08:00

Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw

Wytrzymałość polskich przedsiębiorców ma swoje granice, zwłaszcza, jeżeli chodzi o pieniądze. 40 proc. firm z sektora MŚP przekazuje do windykacji nieuregulowane faktury będące
Gospodarka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-24 | 11:00

Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego

Rada Polskich Przedsiębiorców, ciało doradcze przy Pracodawcach RP, wspólnie z Konfederacją Lewiatan oraz Polską Radą Biznesu wystosowała do Wiceprezesa Rady Ministrów i Ministra Obrony Narodowej Władysława

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.