Komunikaty PR

OD 2024 R. ODBICIE NA RYNKU CHEMII BUDOWLANEJ.

2023-01-17  |  16:00
Biuro prasowe

RYNEK CHEMII BUDOWLANEJ – wyniki i prognoza

Firma badawcza IBP Research specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, podsumowała wyniki sprzedaży chemii budowlanej w roku 2022 oraz wykonała prognozę jej rozwoju na lata 2023-25.

Analiza została przeprowadzona poprzez agregację danych na temat 14-tu rynków produktowych, które IBP Research systematycznie bada 1-2 razy w roku. Są to:

Rynek klejów do płytek ceramicznych, Rynek  klejów gipsowych, Rynek wylewek podłogowych, Rynek mas samopoziomujących, Rynek systemów dociepleń, Rynek hydroizolacji bitumicznych, Rynek tynków gipsowych maszynowych, Rynek tynków gipsowych ręcznych, Rynek suchych (sypkich) gładzi i mas szpachlowych, Rynek mokrych (gotowych) gładzi i mas szpachlowych, Rynek farb do ścian i elewacji, Rynek farb i lakierów na metal i drewno, Rynek tynków cementowo-wapiennych, Rynek zapraw murarskich.

Wg danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż w/w produktów na polskim rynku osiągnęła w 2022 roku wielkość 5,3 mln ton. Oznacza to spadek w stosunku do 2021 r. o 10 procent.

Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców.

Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła na poziom sprzedaży 10,5 mld zł netto w 2022 roku, co przekłada się na wzrost o niecałe 5 procent w stosunku do poprzedniego. Wzrost wartościowy jest pochodną podwyżek cen w roku 2022 o 15-20%, w zależności od typu produktu.

Prognoza chemii budowlanej, opracowana przez IBP Research na rok 2023, jest pesymistyczna. Rynek będzie kontynuował spadki ilościowe (tonażowe), ceny będą kontynuowały wzrosty, wartościowo wyjdzie na podobny poziom (+5%).

Natomiast, wg analizy, od 2024 roku rynek zacznie się odbudowywać. Najpierw poprzez popyt na materiały bazowe (hydroizolacje, wylewki, zaprawy murarskie) a rok-dwa później poprzez sprzedaż materiałów wykończeniowych (kleje do płytek, gładzie, farby, tynki).

Prognoza rozwoju rynku wyznaczona została na podstawie ekstrapolacji danych o sytuacji makroekonomicznej i tendencjach w gospodarce ogółem, ekstrapolacji danych o koniunkturze budowlanej i przewidywanych w branży budowlanej kierunkach i konsekwencjach (np. analiza rozpoczętych inwestycji budowlanych, analiza wydanych pozwoleń na budowę mieszkań i powierzchni niemieszkalnych) oraz bezpośrednich, pogłębionych wywiadów z uczestnikami rynku (producenci materiałów budowlanych, dystrybutorzy, wykonawcy) na temat koniunktury, planów, możliwości, potencjału rynku na którym funkcjonują.

Rynek budowlany w Polsce znalazł się w szczególnym okresie, kiedy jego potencjał i rozwój determinują przede wszystkim czynniki makroekonomiczne o zasięgu ogólnoświatowym. Przez dwa lata rynek zmagał się ze skutkami pandemii.  W następstwie covidowych lockdownów, w skali gospodarki globalnej zaznaczyły się 3 negatywne konsekwencje: ograniczenie dostępności surowców i materiałów, przerwanie łańcuchów dostaw, wzrost cen materiałów chemicznych i budowlanych. Kolejne, groźniejsze jeszcze skutki wywołała, wywołuje i będzie nadal wywoływać, wojna w Ukrainie. Jej konsekwencje to:

  • niespotykane wzrosty kosztów energii i jej źródeł, w tym węgla i gazu, jako skutek sankcji na linii UE - Rosja,
  • niedobór surowców i materiałów zza wschodniej granicy, ale też z Chin i UE,
  • odpływ pracowników budowlanych z Ukrainy,
  • pogłębienie inflacji ogólnogospodarczej, ogólny spadek siły nabywczej Polaków,
  • wzrosty stóp procentowych, ograniczające zdolność kredytową i zniechęcające do inwestycji,
  • pogorszenie rentowności firm budowlanych, z groźbą bankructw.

O ile ze skutkami pandemii, polski rynek budowlany poradził sobie całkiem dobrze, to konflikt zbrojny za jego bezpośrednią granicą, z całymi tego konsekwencjami, wywołał kryzys w budownictwie na wielu płaszczyznach.

Jeśli chodzi o sam rynek chemii budowlanej, to jeszcze na początku zeszłego roku, nastroje w branży były optymistyczne wśród producentów, dystrybutorów i wykonawców. Zresztą nie gołosłownie. Baza poprzednich dwóch lat była niska, rynek dryfował. A rok 2021 zakończył się wzrostami: +24% liczby mieszkań rozpoczętych, +23% wydanych pozwoleń na mieszkania, +28% wydanych pozwoleń na budynki niemieszkalne (liczone wg powierzchni).

Jednak po dokonaniu przez Rosję agresji na Ukrainę, sytuacja na rynku, ze względów politycznych i makroekonomicznych, uległa bardzo dużej zmianie, powodując od połowy roku zapaść. W efekcie, rok 2022 zakończył się spadkiem liczby mieszkań rozpoczętych o 27% i spadkiem wydanych pozwoleń o 10%. To właśnie budownictwo mieszkaniowe będzie głównym hamulcowym popytu na chemię budowlaną. Tak nowe, jak remonty i modernizacje. Na skutek drożyzny materiałów budowlanych, usług wykonawczych i kredytów bankowych – plany remontowe Polaków ulegają przesunięciu albo wydłużeniu w czasie.

Dużo lepiej na chwilę obecną wygląda sytuacja w innym obszarze aplikacji chemii budowlanej, czyli budownictwie niemieszkaniowym. W zeszłym roku wzrosła łączna powierzchnia użytkowa nowych i rozbudowanych budynków niemieszkalnych o 16%, wzrosła też powierzchnia pozwoleń na budowę o 6% (dane po 3 kwartałach). Raczej na pewno przed skutkami kryzysu obroni się największy segment budownictwa niemieszkaniowego, tj. budynki przemysłowo-magazynowe, co wiąże się z potężnym rozwojem e-handlu i tworzeniem baz przerobowych w Polsce.

Polski rynek ma duży potencjał, duże potrzeby mieszkaniowe i duże aspiracje rozwoju powierzchni niemieszkalnych. Jest w długiej perspektywie rynkiem rozwijającym się. Oczekuje się więc, że obecne zawirowanie nie wpłynie na niego w skali globalnej i długoterminowej, że nie dłużej niż 2 lata. Oczywiście najwięcej zależy od wojny w Ukrainie, jej czasu trwania i stopnia eskalacji, od wielkości i rodzaju sankcji gospodarczych nakładanych na Rosję i od sankcji płynących ze strony Rosji – od wszystkiego, co wpływa na ogólną gospodarkę Polski i jej partnerów przemysłowych i handlowych. Na chwilę obecną najbardziej prawdopodobne wydaje się, że trudna sytuacja geopolityczno-gospodarcza będzie miała kontynuację w obecnym roku, ale jednocześnie będzie to rok wygaszania negatywnych następstw i osiągania względnej stabilizacji.

Tak też na polskim rynku chemii budowlanej, rok 2023 będzie kontynuacją kryzysu, ale od 2024 możemy już oczekiwać powrotu na ścieżkę rozwoju.

Artykuł na podstawie raportu IBP Research:

„PROGNOZA ROZWOJU RYNKU CHEMII BUDOWLANEJ  W POLSCE  (14 grup produktowych) na lata 2023-2025”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka AkzoNobel odnotowuje wzrost trzeci kwartał z rzędu Biuro prasowe
2024-07-23 | 14:35

AkzoNobel odnotowuje wzrost trzeci kwartał z rzędu

Najważniejsze informacje Q2 2024 (w porównaniu z Q2 2023) • Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, przy wzroście wolumenu sprzedaży o 1%; Wzrost przychodów o
Gospodarka Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy
2024-07-22 | 11:00

Ukraińska gospodarka potrzebuje rąk do pracy

Ukraińska gospodarka może znaleźć się w poważnych tarapatach ze względu na odpływ siły roboczej powiązany z tzw. ustawą mobilizacyjną. Nowe regulacje zaostrzyły politykę
Gospodarka Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski
2024-07-17 | 07:49

Inwestycje w infrastrukturę wodno-kanalizacyjną wyzwaniem dla Polski

Wraz ze wzrostem liczby ludności na świecie, zapotrzebowanie na czystą wodę i efektywne systemy kanalizacyjne staje się coraz bardziej krytyczne. Choć w Polsce w minionych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.