Po zniesieniu lockdownu firmy usługowe łapią drugi oddech
W III kw. tego roku firmy Nowoczesnej Gospodarki, czyli przedsiębiorstwa wdrażające innowacyjne rozwiązania, odnotowały wzrost zatrudnienia nowych pracowników wynoszący 4,11 proc. (vs III kw. 2019 r.) – wynika z raportu „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q3 2020” przygotowanego przez ADP Polska. Najwięcej nowych pracowników zatrudniły firmy usługowe, które zanotowały wzrost o 4,48 proc. w porównaniu do analogicznego kwartału 2019 r.
Według danych raportu Głównego Urzędu Statystycznego dynamika zatrudnienia ogółu rynku zmniejszyła się o 1,9 proc. (vs. III kw. 2019 r.). To wynik bardzo podobny do poprzedniego kwartału, kiedy to spadek wyniósł 2 proc. (vs. II kw. 2019 r.). Wzrost zatrudnienia w firmach Nowoczesnej Gospodarki o 4,11 proc. oznacza, że różnica pomiędzy Nowoczesną Gospodarką a rynkiem wyniosła aż 6,01 p.p.
– Od początku roku dystans między innowacyjnymi przedsiębiorstwami i ogółem rynku wyraźnie się zwiększa. W trzecim kwartale osiągnął on rekordowe 6,01 p.p. To najlepszy dowód na to, że firmy korzystające z nowych technologii i outsourcingu procesów lepiej radzą sobie w czasie pandemii. Nie tylko zdecydowanie łatwiej dostosowują się one do konieczności pracy zdalnej, ale traktują ten trudny czas jako szansę na zbudowanie przewagi konkurencyjnej i wypracowanie silniejszej pozycji rynkowej – powiedziała Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska.
Usługi wyraźnie odżyły, produkcja lekko wyhamowuje
W III kw. 2020 r. nieco lepiej z wyzwaniami rynkowymi poradziły sobie firmy usługowe niż produkcyjne. Zatrudnienie w tych przedsiębiorstwach wzrosło o 4,48 proc. (vs III kw. 2019 r.). Zestawiając te wyniki z poprzednim kwartałem tego roku, dynamika wzrostu jest jeszcze bardziej widoczna – w ciągu zaledwie trzech miesięcy różnica w wynikach wyniosła aż 1,52 p.p. Biorąc z kolei pod uwagę wielkość firm, lepiej poradziły sobie duże przedsiębiorstwa, zatrudniające powyżej 500 osób. Odnotowały one wzrost zatrudnienia na poziomie 4,63 proc. (vs III kw. 2019 r.). Natomiast małe firmy usługowe okres od lipca do października zakończyły z 3,72 proc. wzrostem zatrudnienia (vs III kw. 2019 r.).
Co ciekawe, w przypadku firm produkcyjnych Nowoczesnej Gospodarki, w III kw. wzrost zatrudnienia wyniósł 3,05 proc. (vs III kw. 2019 r.). Biorąc pod uwagę fakt, że w II kw. 2020 r. zatrudnienie w przedsiębiorstwach produkcyjnych NG wzrosło aż o 5,46 proc. (vs II kw. 2019 r.), wyraźnie widać wyhamowanie. Dotyczy to głownie dużych firm zatrudniających powyżej 500 osób. Ich wzrost wyniósł zaledwie 1,88 proc.
– Trzeci kwartał to odwrócenie tendencji z poprzedniego okresu. Sektor usług, po odblokowaniu dzięki zniesieniu lockdownu, który umożliwił firmom powrót do normalnego funkcjonowania, wykazał wyższy wzrost niż w poprzednim kwartale. Z kolei firmy produkcyjne w obawie przed drugą falą pandemii, która również stanowiłaby ryzyko kolejnego lockdownu, zabezpieczyły dość duże zapasy towarów, w związku z czym sektor produkcyjny Nowoczesnej Gospodarki w całościowym ujęciu spowolnił – dodała Anna Barbachowska.
Głos MOOVIN Interiors podczas Forum Rynku Nieruchomości 2024 w Sopocie
Nierzetelni klienci sprawdzają cierpliwość polskich przedsiębiorstw
Środowiska biznesowe apelują do MON o wzmocnienie potencjału obronnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.