Polska bije rekordy zapotrzebowania na moc. Firmy będą ograniczać pobór energii?
W piątek 9 lipca br. Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA odnotowały rekordowe zapotrzebowanie na moc elektryczną w okresie letnim. Rekord dotycz także mocy wyprodukowanej z OZE. Co o tym sądzi Jakub Jadziewicz, ekspert rynku energii, Członek Zarządu Alians OZE?
„Rekordowe zapotrzebowanie na moc w okresie wysokich temperatur nie jest zaskoczeniem, gdyż z jednej strony polska gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie i potrzebuje energii elektrycznej, a z drugiej strony gospodarstwa domowe są coraz bardziej od niej uzależnione. Coraz więcej osób posiada urządzenia oparte na energii elektrycznej jak klimatyzacja, oczyszczacze powietrza czy pompy ciepła i te urządzenia generują duże zapotrzebowanie na energię.
Na rekordowe zapotrzebowanie nakłada się najwyższa w historii ilości wyprodukowanej energii z OZE, w tym fotowoltaiki. Jest to idealne odzwierciedlenie zmieniającego się w naszym kraju miksu energetycznego oraz prawdziwego boomu na instalacje PV. Widzimy, że fotowoltaika jest w stanie zapewnić Polakom przewidywalną i czystą dla środowiska energię, nawet w duże upały. Myślę, że dla komfortu i niezależności coraz więcej konsumentów oraz firm będzie szło właśnie w tym kierunku.
W okresie wysokich temperatur oprócz wysokiego zapotrzebowania występuje problem z produkcją energii ze źródeł węglowych, gdyż elektrownie węglowe wymagają chłodzenia, a przy niskim poziomie rzek i jezior, trzeba ograniczać produkcję. Jeśli gorące lato się utrzyma to niewykluczone, że tak jak latem 2015, prezes URE może wydać firmom nakaz ograniczeń w poborze energii. Wówczas sporo przedsiębiorstw o tym nie wiedziało i musiało płacić kary finansowe”.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.