Polska bije rekordy zapotrzebowania na moc. Firmy będą ograniczać pobór energii?
W piątek 9 lipca br. Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA odnotowały rekordowe zapotrzebowanie na moc elektryczną w okresie letnim. Rekord dotycz także mocy wyprodukowanej z OZE. Co o tym sądzi Jakub Jadziewicz, ekspert rynku energii, Członek Zarządu Alians OZE?
„Rekordowe zapotrzebowanie na moc w okresie wysokich temperatur nie jest zaskoczeniem, gdyż z jednej strony polska gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie i potrzebuje energii elektrycznej, a z drugiej strony gospodarstwa domowe są coraz bardziej od niej uzależnione. Coraz więcej osób posiada urządzenia oparte na energii elektrycznej jak klimatyzacja, oczyszczacze powietrza czy pompy ciepła i te urządzenia generują duże zapotrzebowanie na energię.
Na rekordowe zapotrzebowanie nakłada się najwyższa w historii ilości wyprodukowanej energii z OZE, w tym fotowoltaiki. Jest to idealne odzwierciedlenie zmieniającego się w naszym kraju miksu energetycznego oraz prawdziwego boomu na instalacje PV. Widzimy, że fotowoltaika jest w stanie zapewnić Polakom przewidywalną i czystą dla środowiska energię, nawet w duże upały. Myślę, że dla komfortu i niezależności coraz więcej konsumentów oraz firm będzie szło właśnie w tym kierunku.
W okresie wysokich temperatur oprócz wysokiego zapotrzebowania występuje problem z produkcją energii ze źródeł węglowych, gdyż elektrownie węglowe wymagają chłodzenia, a przy niskim poziomie rzek i jezior, trzeba ograniczać produkcję. Jeśli gorące lato się utrzyma to niewykluczone, że tak jak latem 2015, prezes URE może wydać firmom nakaz ograniczeń w poborze energii. Wówczas sporo przedsiębiorstw o tym nie wiedziało i musiało płacić kary finansowe”.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

BCC: budżet, inwestycje, podatki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.