Prawie 106 mln zł dla startupów i nowi operatorzy w konkursie Poland Prize
Ro
Marszałkowska 58/27
02-345 Warszawa
urszula.kostrzewa|ro.team| |urszula.kostrzewa|ro.team
+48531435182
www.ro.team
Dwóch nowych operatorów dołącza do grona dotychczas wyłonionych 9 w konkursie „Programy Akceleracyjne – Poland Prize”. Ostatecznie 11 operatorów będzie miało za zadanie przyciągnąć do Polski zagraniczne startupy, a budżet konkursu zwiększono do prawie 106 mln zł. Konkurs jest finansowany z funduszy europejskich Programu Inteligentny Rozwój.
Wybrani operatorzy dysponują międzynarodowym doświadczeniem we wspieraniu startupów i potrafią efektywnie współpracować z lokalnymi partnerami biznesowymi. Założone z pomocą akceleratorów młode spółki powinny dostarczać przełomowe rozwiązania i skutecznie współpracować z krajowym biznesem. Program ma umożliwić im wdrożenie innowacyjnych rozwiązań lub pozyskać kapitał inwestorski.
Operatorzy „Programów Akceleracyjnych – Poland Prize” będą dysponowali prawie 106 mln zł z UE (105 928 644,51 zł). Pierwotny budżet konkursu wynosił 60 mln zł (nabór w konkursie trwał do 23 grudnia 2020 r.). W kwietniu 2021 r. alokacja została zwiększona do ponad 86,2 mln zł, a w maju tego roku do prawie 106 mln zł, co pozwoli sfinansować wszystkie projekty, które spełniły konkursowe kryteria.
– Poziom zgłoszonych do nas projektów był bardzo wysoki, dlatego Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyraziło zgodę na zwiększenie budżetu. To bardzo dobra wiadomość dla potencjalnie większej liczby zagranicznych startupów oraz w efekcie dla naszej gospodarki, która dzięki m.in. takim programom coraz odważniej otwiera się na innowacje i buduje atrakcyjność inwestorską – mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP. Średni koszt całkowity wybranego projektu wynosi ok. 10,25 mln zł, a średnie dofinansowanie 9,63 mln zł.
Dwa etapy wsparcia dla start-upów
Programy oferowane przez akceleratory odbywać się będą w dwóch etapach. Pierwszy zaczyna się od scoutingu, czyli działań służących pozyskaniu spoza Polski startupów o odpowiednim potencjale wzrostu. Wybrane podmioty mogą otrzymać grant w wysokości do 50 tys. zł na pokrycie kosztów maksymalnie trzymiesięcznego okresu pierwszych działań w Polsce. Działania te mają zapewnić startupom warunki niezbędne do podjęcia działalności biznesowej w naszym kraju i uwzględniają m.in. wsparcie opiekuna startupu (concierge). Środki służyć mają również kosztom działań niezbędnych dla rozwinięcia działalności startupu w Polsce, związanych np. z budową zespołu lub podnoszeniem jego kompetencji, nawiązywaniem relacji, promocją oraz pozyskaniem partnera biznesowego.
W drugim etapie programu startupy, które skutecznie nawiązały współpracę z partnerem biznesowym, będą mogły otrzymać grant w wysokości do 250 tys. zł. To wsparcie na pokrycie kosztów działań w zakresie akceleracji. Ten proces może trwać do 10 miesięcy i służy przeprowadzeniu pilotażowego wdrożenia startupu u odbiorcy technologii) i/lub pozyskaniu przez niego kapitału inwestorskiego.
Akceleratory będą oferowały również startupom wsparcie w fazie postakceleracji, starając się maksymalizować rezultaty danej akceleracji, np. poprzez kontynuację lub rozszerzenie wybranych działań rozwojowych.
Rozpoczęcie działań przez operatorów planowane jest w maju 2021 r.
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.