Komunikaty PR

Przerwa na papierosa niektórych pracodawców kosztuje więcej

2021-10-19  |  05:50
Biuro prasowe
Kontakt
Michał Zębik
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
michal.zebik|goodonepr.pl| |michal.zebik|goodonepr.pl
796 996 253
www.goodonepr.pl

Koszty finansowe, jakie pracodawcy ponoszą w związku z paleniem tytoniu przez pracowników zazwyczaj związane są z czasem, który zabierają przerwy na papierosa. Kalkulacje dotyczące tego tematu pokazują, ile kosztuje czas pracy przeznaczany na palenie, jednak zazwyczaj nie uwzględniają szeregu kosztów długofalowych, pozafinansowych oraz potencjalnych. Żeby pokazać rzeczywisty obraz sytuacji, trzeba wziąć pod uwagę, nie tylko liczbę palących pracowników, ale i branżę, w jakiej działa firma czy specyfikę zakładu pracy. Ta sama przerwa na papierosa może bowiem oznaczać co innego dla najemcy biura, a co innego dla właściciela hali produkcyjnej.

Według danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego, w 2019 roku do nałogowego palenia przyznawało się 21 proc. Polaków [1]. Jak podaje GUS, aktywnych zawodowo jest w Polsce ponad 17 mln osób [2]. Jeśli więc co piąty z nas pali, łatwo policzyć, że w pracy robi to ponad 3 mln osób. Chcąc oszacować, z jakim wiąże się to kosztem, należy wziąć pod uwagę liczbę wypalanych w pracy papierosów, długość przerwy na palenie oraz wartość godziny pracy na danym stanowisku. Kilka lat temu zrobił to Work Service, który wyliczył, że w skali całego kraju, firmy tracą z powodu przerw na papierosa blisko 31 milionów złotych dziennie [3]. Rzeczywiste koszty mogą być jednak znacznie większe, a ich wysokość różni się w zależności od charakteru miejsca pracy.

Czas na palenie to tylko część ceny przerwy na papierosa

Pierwszą kwestią, która decyduje o tym, ile pracodawcę kosztuje przerwa na papierosa jest jej faktyczna długość. Samo palenie zajmuje stosunkowo niewielką część przerwy. Reszta to czas przeznaczany na rozmowy czy korzystanie z telefonu, a także na dojście i powrót z miejsca palenia, które niejednokrotnie znajduje się poza budynkiem. W przypadku dużych zakładów przemysłowych pokonanie tego dystansu zabiera zdecydowanie więcej czasu niż np. pracownikom osiedlowego sklepu. Cena przerwy na papierosa jest więc dla nich znacznie wyższa.

Nasze szacunki pokazują, że pokonanie trasy tam i z powrotem do miejsca, w którym pali się papierosy zajmuje nawet 25 proc. przerwy. Już samo skrócenie tego czasu może oznaczać dla pracodawcy niemałe oszczędności. Zwłaszcza, gdy mówimy o dużej firmie, zatrudniającej tysiące pracowników – mówi Maciej Laskowski ekspert firmy Palarnie.pl. – Na naszej stronie stworzyliśmy specjalny kalkulator, w którym po ustawieniu parametrów takich jak: liczba palących pracowników, stawka za godzinę pracy czy długość przerwy na papierosa, można wyliczyć miesięczną oraz dzienną skalę ewentualnych oszczędności – dodaje Maciej Laskowski

Dla jednych straty wizerunkowe, dla innych ryzyko wypadku

Realnym kosztem dla każdej firmy jest absencja chorobowa pracowników. Zwłaszcza, że przez pierwsze 33 dni chorobowe musi wypłacać pracodawca. Dotyczy to oczywiście różnych rodzajów chorób, najczęściej jednak są to przeziębienia, w wielu przypadkach wynikające z wychodzenia na papierosa na zewnątrz. Absencja chorobowa to dla pracodawcy koszt, ale ceną za palenie jest również zdrowie samych pracowników.  

– Na większe koszty narażeni są przede wszystkim ci pracodawcy, którzy nie mają odpowiednio zorganizowanego miejsca dla palaczy. Pokonywanie większego dystansu wydłuża przerwę na papierosa, wychodzenie na zewnątrz grozi częstszymi przeziębieniami. Trzeba też pamiętać, że wiele miejsc pracy takich jak: hale produkcyjne, magazyny, sortownie czy obiekty przemysłowe jest szczególnie narażonych na zaprószenie ognia. W ich przypadku, palący w nieodpowiednim miejscu pracownik to zagrożenie pożarem. Nawet jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia wypadkiem tego typu, tzw. dzika palarnia to dla firmy starty wizerunkowe, zwłaszcza kiedy mieści się ona w eksponowanym miejscu od frontu – mówi Maciej Laskowski z firmy Palarnie.pl.

Póki co, zasady dotyczące palenia w pracy oraz ilości przerw na papierosa każdy pracodawca ustala indywidualnie. Niezależnie od tego, jak zmienią się przepisy, zawsze będzie pewna grupa palących pracowników. W interesie pracodawcy jest więc odpowiednie uregulowanie kwestii palenia, zwłaszcza, że stworzenie do tego odpowiednich warunków może oznaczać dla niego oszczędność.


Palarnie.pl to działający od 2012 roku zespół specjalistów zajmujących się dostarczaniem oraz produkcją nowoczesnych kabin i wiat oraz kompleksowym wyposażeniem miejsc dla palących. Firma jest wyłącznym dystrybutorem holenderskiej marki Euromate, będącej światowym ekspertem w dziedzinie oczyszczania powietrza oraz projektowania palarni. Własny dział B+R, kompleksowy zespół ekspertów, autorskie rozwiązania, najlepszy serwis - oraz bogata oferta sprawiły, że Palarnie.pl stały się liderem polskiego rynku. Oferowane przez firmę kabiny i pochłaniacze dymu znajdują zastosowanie w miejscach takich jak: biura, hale produkcyjne, dworce, lotniska, centra handlowe, obiekty gastronomiczne, kluby i wiele innych. Dostosowane do indywidualnych wymagań urządzenia marki Palarnie.pl wyróżnia: innowacyjny 9-stopniowy system filtracji, zastosowanie bezpiecznych materiałów, nowoczesny design, mobilność, energooszczędność oraz działanie zgodne z międzynarodowymi standardami i obowiązującymi przepisami krajowymi. Kabiny i pochłaniacze  dymu marki Palarnie.pl posiadają certyfikat Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, a także uznanych instytucji europejskich, takich jak niemiecki TÜV czy holenderskie ECN.


[1] GIS, „Postawy Polaków wobec palenia tytoniu – Raport 2019 r.” https://www.gov.pl/web/gis/postawy-polakow-wobec-palenia-tytoniu--raport-2017

[2] GUS, „Aktywność ekonomiczna ludności Polski” https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/aktywnosc-ekonomiczna-ludnosci-polski-i-kwartal-2021-roku,4,41.html

[3] Work Service, „Pracodawcy tracą miliony przez palaczy” https://www.workservice.com/pl/Centrum-prasowe/Informacje-prasowe/Ekspert-HR-komentuje/Pracodawcy-traca-miliony-przez-palaczy

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie Biuro prasowe
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki
Gospodarka BCC: budżet, inwestycje, podatki
2024-12-30 | 08:00

BCC: budżet, inwestycje, podatki

Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.