Punkt Utrzymania Taboru Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu otwarty
Wydarzenie odbyło się w czwartek 5 maja i rozpoczęło się uroczystym przecięciem wstęgi przez Zarząd Spółki Kolei Wielkopolskich, Marszałka Województwa Wielkopolskiego Pana Marka Woźniaka, Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Pana Wojciecha Jankowiaka oraz przedstawicieli firmy ALSTAL, Dyrektor Finansowej Pani Anny Galant i Dyrektora Oddziału Bydgoszcz Pana Michała Jakubczyka. W ten symboliczny sposób zaznaczony został moment oddania do użytku ukończonej po dwóch latach inwestycji.
– Pasażerowie zasługują na najlepszą jakość przewozów, dlatego niezmiennie towarzyszy nam determinacja, aby unowocześniać i rozwijać transport zbiorowy – powiedział Marszałek Woźniak na temat Punktu Utrzymania Taboru.
Ważnym momentem wydarzenia było symboliczne przekazanie kluczy do inwestycji przez przedstawicieli generalnego wykonawcy firmy ALSTAL dla Zarządu Spółki Koleje Wielkopolskie. Dyrektor finansowa firmy Pani Anna Galant złożyła podziękowania dla Kolei Wielkopolskich za wybór firmy ALSTAL na generalnego wykonawcę, a także pracownikom przedsiębiorstwa i podwykonawcom, którzy realizowali tę inwestycję.
Projekt budowy punktu w Wągrowcu był współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu to ponad 69 milionów złotych.
Informacje o Punkcie Utrzymania Taboru w Wągrowcu
W ramach inwestycji firma ALSTAL wybudowała nowoczesne zaplecze techniczne do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych Kolei Wielkopolskich. W skład zaplecza wchodzą dwie w pełni wyposażone hale: główna i postojowa. Dodatkowo firma ALSTAL była odpowiedzialna za zrealizowanie w formule "zaprojektuj i wybuduj" budowy rozjazdów i torów dojazdowych do zaplecza technicznego wraz z przebudową przejazdu kolejowego, który znajduje się tuż obok nowego obiektu.
Hala główna przeznaczona jest do wykonywania przeglądów i napraw pojazdów szynowych, a także mycia taboru. Szyny w hali myjni zostały zamontowane w specjalnych korytarzach betonowych, które zostały zalane żywicą poliuretanową. Z kolei w hali przeglądów szyny zamontowane są na specjalnych podporach - słupkach kształtownika HEB 200.
W hali postojowej znajdować się będą pojazdy, które oczekują na kolejne kursy. Hala ta jest szeroka i mieszczą się w niej aż cztery tory, a każdy z nich pomieści po dwa dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne o długości do 45 metrów.
W nowoczesnym obiekcie są także pomieszczenia socjalne dla pracowników, strefy wypoczynku i noclegu, a także sala szkoleniowa, która pomieści nawet 50 osób. Na terenie inwestycji powstała także stacja paliw z dwoma dystrybutorami do tankowania pojazdów szynowych. Dodatkowo przy halach powstała stacja transformatorowa, taca szczelna do tankowania zbiorników paliwa, wiata śmietnikowa oraz pełna infrastruktura kolejowa.
W ramach inwestycji firma ALSTAL zamontowała aż 2,4 km szyn, o łącznej wadze stali ponad 120 ton. Budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu trwała dwa lata.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.