Komunikaty PR

Raport o stanie rynku pocztowego 2020 - komentarz eksperta

2021-06-16  |  06:00
Biuro prasowe
Kontakt
Grzegorz Koper
Good One PR

ul. Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
grzegorz.koper|goodonepr.pl| |grzegorz.koper|goodonepr.pl
+ 48 796 996 267
www.goodonepr.pl
Do pobrania Inf. pras. ( 0.1 MB )

Publikowany pod koniec maja przez Urząd Komunikacji Elektronicznej „Raport o stanie rynku pocztowego” to najbardziej rzetelne źródło prezentujące stan polskiego rynku w roku poprzednim. W roku 2020 największy wpływ na polski rynek pocztowy miała pandemia koronawirusa, która nie pominęła także tego obszaru gospodarki. O tym jakie trendy zrodziły się w ostatnim czasie i czego możemy spodziewać się dalej opowiada Janusz Konopka – Prezes Zarządu Speedmail, największego w Polsce niezależnego operatora pocztowego.

– Najnowszy raport UKE pokazał jak bardzo przyspieszyły trendy, które na rynku pocztowym obserwujemy już od dłuższego czasu. W roku 2020 branża kurierska zanotowała wzrosty największe od chwili liberalizacji rynku w 2013 roku, segment listowy to natomiast kontynuacja spadków. Katalizatorem obecnej sytuacji stała się niewątpliwie pandemia Covid-19, która gwałtownie przyspieszyła rozwój sektora e-commerce, a wraz z nim rynku usług kurierskich. Najlepszym na to dowodem – ponad 44-proc. wzrost ilości wysłanych przesyłek kurierskich.

W 2020 roku poszybował nie tylko wolumen, ale i wartość rynku kurierskiego, która zwiększyła się o rekordowe 33 proc. Wynik ten imponuje jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że spadła średnia ceny przesyłki kurierskiej, na co wpływ miała niewątpliwie popularyzacja automatów paczkowych i znaczący wzrost liczby punktów odbioru. Przekłada się to na zmianę procesów na etapie ostatniej mili i względny spadek kosztów doręczania przesyłek, dzięki korzyściom skali wynikającym z ich doręczania do zbiorczych punktów odbioru. Konsument w pewnym sensie staje się dziś elementem procesu logistycznego.

Inaczej niż w przypadku przesyłek kurierskich, dla tradycyjnej korespondencji listowej postępująca cyfryzacja, pandemia i związane z nią lockdowny oznaczały kolejne spadki. W 2020 roku skurczył się nie tylko wolumen wysyłanych listów, ale i wartość tego rynku, która spadła o ponad 6 proc. Co ciekawe, przesyłki listowe wciąż pozostają najliczniej realizowaną usługą. Ich wolumen jednak systematycznie spada – w roku 2019 o ponad 9 proc., w 2020 aż o ponad 15 proc.

Uwagę zwraca wynik dotyczący wartości rynku przesyłek listowych. Ubiegłoroczny spadek o ponad 6-proc. to duży kontrast dla wyniku z 2019 roku, kiedy była mowa o prawie 5-proc. wzroście. Spadki dotykają przede wszystkim operatora wyznaczonego, którego łączny wolumen zrealizowanych w 2020 roku usług zmniejszył się o prawie 14 procent. W tym samym czasie operatorzy alternatywni zanotowali ponad 46-proc. wzrost wolumenu i ponad 36-proc. wzrost wartości przychodów.

Speedmail, jako największy alternatywny operator pocztowy w segmencie korespondencji biznesowej i masowej pozytywnie wyróżnia się na tle ogólnych trendów. W ubiegłym roku o ponad 3 proc. zwiększyliśmy zasięg populacyjny, docierając z naszymi usługami do kolejnego miliona mieszkańców kraju. Stale rozwijamy sieć dystrybucyjną oraz grono odbiorców, dzięki czemu utrzymaliśmy dodatnią dynamikę sprzedaży w segmencie listowym. W 2020 roku otworzyliśmy kolejne punkty, koncentrując się szczególnie na małych i średnich miastach. Wśród naszych klientów pojawił się natomiast szereg jednostek samorządowych, takich jak urzędy miast czy spółki komunalne.

W drugiej połowie roku możemy spodziewać się zmiany jeżeli chodzi o sytuację pandemiczną, która tak mocno wpłynęła na funkcjonowanie niemal każdej branży. Postępujący program szczepień sprawi, że kolejne sektory gospodarki będą powoli wracały do normalności, a nam nie będą już groziły powszechne lockdowny. Trendy, które na rynku pocztowym przyspieszyła pandemia, najpewniej się jednak utrzymają. Nie sądzę, by gwałtownie rozbudzona popularność zakupów w sieci miała się teraz zatrzymać. Branża usług kurierskich może tym samym liczyć na kolejne wzrosty. Zapewne dalszy rozwój czeka również kwestie dotyczące sposobów dostawy i punktów odbioru. Specyfika handlu e-commerce wymusi to, że doręczanie i odbiór przesyłek staną się jeszcze szybsze, wygodniejsze, tańsze.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.